Værft: Öresundsvarvet AB, Landskrona, Sverige.
Nybygning nr. 201.
IMO nummer: 6600462.
Bestilt: 7. juli, 1964.
Kølstrakt: 7. april, 1965.
Søsat: 26. oktober, 1965.
Leveret: 27. april, 1966.
Status: Ophugget.
Navne
Fennia (27. april, 1966 - 1. maj, 2001)Casino Express (1. maj, 2001 - 10. juli, 2007)
C. Express (10. juli, 2007 - 22. september, 2009)
Onyx (22. september, 2009 - april, 2010)
Kaptain Boris (april, 2010 - 8. maj, 2010)
Ruter
Turku (Åbo) - Mariehamn / Långnäs - Stockholm (7. maj, 1966 - december, 1974)
Turku (Åbo) - Mariehamn - Stockholm (6. juni, 1975 - 16. juli, 1975)
Turku (Åbo) - Mariehamn - Norrtälje (17. juli, 1975 - 28. september, 1975)
Turku (Åbo) - Mariehamn - Stockholm (januar, 1976 - oktober, 1977)
Göteborg - Frederikshavn (16. januar, 1978 - 13. marts, 1978)
Turku (Åbo) - Stockholm (24. april, 1978 - efterår 1978)
Malmö - Travemünde (3. januar, 1979 - 1. februar, 1979)
Turku (Åbo) - Stockholm (17. februar, 1979 - 1. november, 1982)
Hotelskib ved Forsmark atomkraftværk (16. maj, 1983 - 9. juni, 1983)
Cork - Pembroke Dock (16. juni, 1983 - 12. september, 1983)
Helsinki (Helsingfors) - Stockholm (afløserfærge) (24. januar, 1984 - 8. februar, 1984)
Jakobstad - Örnsköldsvik / Skellfteå (21. maj, 1984 - 25. december, 1985)
Vaasa / Jakobstad - Sundsvall / Umeå / Skellefteå (25. april, 1986 - 1992)
Jakobstad / Karldby - Skellefteå / Umeå og Vasa - Umeå (29. april, 1992 - 11. oktober, 1992)
Norrköping - Riga (19. oktober, 1992 - april, 1993)
Jakobstad / Karldby - Skellefteå / Umeå og Vasa - Umeå (6. maj, 1993 - 3. oktober, 1993)
Jakobstad / Karldby - Skellefteå / Umeå og Vasa - Umeå (20. maj, 1994 - 21. august, 1994)
Jakobstad - Umeå, Umeå - Vasa og Jakobstad - Skellefteå (22. maj, 1995 - januar, 1996)
Jakobstad / Karldby - Skellefteå / Umeå og Vasa - Umeå (1997)
Jakobstad - Skellefteå / Umeå (30. april, 1998 - 13. september, 1998)
Jakobstad - Skellefteå / Umeå (17. maj, 1999 - 30. juni, 1999)
Vaasa - Umeå (1. juli, 1999 - 23. september, 1999)
Turku (Åbo) - Stockholm (godsfærge) (13. juni, 2000 - 11. august, 2000)
Vaasa - Umeå (16. marts, 2001 - 24. november, 2004)
Vaasa - Umeå (1. maj, 2005 - 14. august, 2005)
Rederier
Silja Line Oy, Finland (27. april, 1966 - 6. juli, 1970)
Oy Svea Line, Åbo, Finland (6. juli, 1970 - november, 1984)
Charter: Rederi AB Göteborg - Frederikshavn Linjen (Sessan Linjen), Göteborg, Sverige (16. januar, 1978 - 13. marts, 1978)
Charter: Saga Linjen (Rederi AB Öresund & Trave Line), Malmö, Sverige (3. januar, 1979 - 1. februar, 1979)
Charter: British & Irish Steam Packet Co. (B&I Line), Dublin, Irland (16. juni, 1983 - 12. september, 1983)
Varustamoyhtiö Jaakon-Linja Oy (Jakob Line), Jakobstad, Finland (16. maj, 1984 - 20. januar, 1986)
Rederi AB Sally, Finland (31. december, 1985 - 28. april, 1990)
Oy Svea Line, Åbo, Finland (28. april, 1990 - januar, 1991)
Wasa Line Oy, Mariehamn, Finland (januar, 1991 - februar, 2001)
Charter: Baltic Link AB, Norrköping, Sverige (oktober, 1992 - 26. januar, 1993)
Charter: SeaWind Line (Silja Line Oy), Helsinki, Finland (13. juni, 2000 - 11. august, 2000)
RG-Line, Vasa, Finland (februar, 2001 - 10. juli, 2007)
Attar Construction Ltd., Kingstown, Saint Vincent og Grenadinerne (10. juli, 2007 - 14. august, 2008)
Dortel Ltd., Aliaga, Tyrkiet (14. august, 2008 - april, 2010)
Red Line Shipping Ltd., Majuro, Marshalløerne (april, 2010 - marts, 2010)
Hændelser og særlige begivenheder
Solgt til ophugning i Tyrkiet. Ophugningen blev dog forhindret af de tyrkiske myndigheder på grund af store mængder asbest i skibet.
Ankom til Gandani Beach, Pakistan for ophugning.
Supplerende oplysninger
Design
Bengt Lundsten: indretning
Kendingssignaler
OGRJ (27. april, 1966 - 10. september, 2002)
SLXY (10. september, 2002 - 10. juli, 2007)
V4PT (10. juli, 2007 - april, 2010)
9LY2253 (april, 2010 - maj, 2010)
Flag
| Finland (27. april, 1966 - 10. september, 2002) |
| Sverige (10. september, 2002 - april, 2010) |
| Saint Kitts og Nevis (10. juli, 2007 - april, 2010) |
| Sierra Leone (april, 2010 - 8. marts, 2010) |
Hjemsteder
Åbo (27. april, 1966 - 1994)
Mariehamn (1994 - 10. september, 2002)
Umeå (10. september, 2002 - 10. juli, 2007)
Basseterre (10. juli, 2007 - april, 2010)
Dimensioner
Længde overalt: 128,88 m, Bredde: 19,67 m, Dybgang: 5,15 m
Længde overalt: 128,4 m, Bredde: 19,63 m, Dybgang: 5 m (1966)
Tonnage
BRT: 6178, NRT: 2666, DW: 1500 (1966)
BT: 10515, NT: 3921, DW: 1410 (1986)
Kapacitet
1200 passagerer, 300 køjepladser, 225 personbiler (1966)
353 køjepladser (1972)
521 køjepladser (1986)
Fart
Fart: 18 knob (1966)
Fart: 18,5 knob (1975)
Maskineri
4 stk. Ruston & Hornsby diesel, 8760 hk (1966 - 1975)
4 stk. MaK diesel, 8825 kW (1975 - 2010)
2 stk. propel med justerbare skrueblade
1 stk. tværpropel i bov
Ingen billeder af Fennia
Der er i øjeblikket over 43000 billeder i faergelejet. Der er desværre endnu ingen billeder af Fennia. Måske kan du hjælpe?
Hvis du har taget billeder, som kan bruges her, må du gerne give besked til faergelejet.dk, f.eks. ved at sende en mail til

Oprettet: 4. november 2010.