Værft: Cammell Laird & Co. Ltd., Birkenhead, England.
Nybygning nr. 1331.
IMO nummer: 6808806.
Kølstrakt: april, 1967.
Søsat: 2. februar, 1968.
Leveret: 14. oktober, 1968.
Status: Ophugget.
Rederier
Stoomvaart Maatschappij Oostzee NV, Willemstad, De Nederlandske Antiller (Holland) (14. oktober, 1968 - 24. december, 1984)
Admin- & bemiddelingskantoor Tromp, Kamden, Holland (6. februar, 1985 - september, 1985)
Navigazione Arcipelago Maddalenino S.p.A (Nav.Ar.Ma) (Moby), Cagliari, Italien (september, 1985 - 1991)
Hændelser og særlige begivenheder
Ud for havnen i Livorno kolliderede Moby Prince med olietankeren Agip Abruzzo. Færgen brød i voldsom brand ved kollisionen. 140 ombordværende omkom, nogle af branden, andre af røgforgiftning, kun en enkelt overlevede ulykken. Han blev reddet af frivillige, da ingen redningsfolk forsøgte at redde de ombordværende fra den brændende færge. Efter katastrofen har der været en kritik af færgens tekniske og sikkerhedsmæssige standard, men der hersker usikkerhed om ulykkens egentlige årsag.
Vraget af Moby Prince sank i Livorno Havn.
Vraget bjærget.
Ankom på slæb til Aliaga, Tyrkiet for ophugning.
Supplerende oplysninger
Design
British Rail (Tony Rogan og Don Ripley): grundlæggende design
Cammell Laird & Co.: teknik
Knud E. Hansen A/S: overbygning, generalarrangement, indretning
Flag
| Holland (14. oktober, 1968 - oktober, 1985) |
| Italien (oktober, 1985 - 1991) |
Hjemsteder
Hoek van Holland (14. oktober, 1968 - oktober, 1985)
Napoli (oktober, 1985 - 1991)
Dimensioner
Længde overalt: 141,02 m, Bredde: 20,48 m, Dybgang: 5,1 m
Tonnage
BRT: 6682, NRT: 3475, DW: 1290
Kapacitet
1500 passagerer, 750 køjepladser, 220 personbiler
Fart
Fart: 21 knob
Maskineri
4 stk. MAN diesel, 14592 kW
2 stk. propel med justerbare skrueblade
1 stk. tværpropel i bov
Billeder af Holland Trade Ship

Koningin Juliana
Oprettet: 21. november 2010.