Værft: J.J. Sietas KG Schiffswerft GmbH u. Co., Neuenfelde, Hamburg, Tyskland.
Nybygning nr. 702.
IMO nummer: 7310260.
Bestilt: 27. maj, 1972.
Søsat: 17. marts, 1973.
Leveret: 30. juni, 1973.
Status: Ophugget.
Navne
Aurella (30. juni, 1973 - januar, 1982)
Saint Patrick II (januar, 1982 - maj, 1998)
Egnatia II (maj, 1998 - maj, 2000)Ville de Sete (maj, 2000 - marts, 2001)
C.T.M.A. Vacancier (juni, 2002 - 14. december, 2023)
Ancier (14. december, 2023 - 9. marts, 2024)
Ruter
Nådendal - Mariehamn - Kapellskär (3. juli, 1973 - september, 1981)
Belfast - Liverpool (21. april, 1982 - 21. juni, 1983)
Rosslare - Le Havre (2. juni, 1982 - november, 1982)
Rotterdam - Hull (21. november, 1982 - 1. april, 1983)
Pembroke Dock - Rosslare (1984)
Hamburg - Harwich (efterår 1985 - vinter 1985)
Göteborg - Frederikshavn - Moss (vinter 1985 - 1986)
Pembroke Dock - Rosslare (1988)
Pembroke Dock - Rosslare (1989)
Portsmouth - Cherbourg - Poole - Cherbourg - Poole - Saint Malo (15. september, 1989 - 30. september, 1989)
Dover - Calais (oktober, 1989 - marts, 1990)
Dover - Zeebrugge (22. september, 1990 - marts, 1991)
Tallinn - Helsinki (Helsingfors) (efterår 1992 - forår 1993)
Irland - Frankrig (forår 1993 - efterår 1993)
Tallinn - Helsinki (Helsingfors) (efterår 1993 - forår 1994)
Irland - Frankrig (forår 1994 - efterår 1994)
Tallinn - Helsinki (Helsingfors) (efterår 1994 - forår 1995)
Irland - Frankrig (forår 1995 - efterår 1995)
Tallinn - Helsinki (Helsingfors) (efterår 1995 - forår 1996)
Cork/Rosslare - Roscoff/Cherbourg (kort tid) (juli, 1997)
Brindisi - Patras (24. juni, 1998 - maj, 2000)
Sète - Palma de Mallorca (13. maj, 2000 - 15. september, 2000)
Cork - Swansea (15. marts, 2001 - december, 2001)
Montreal - Cap-aux-Meules (4. juni, 2002 - 2006)
Souris - Cap-Aux-Meules (2006 - september, 2021)
Matane - Godbout (afløserfærge) (8. januar, 2019 - 22. januar, 2019)
Souris - Cap-Aux-Meules (25. april, 2022 - 14. maj, 2022)
Rederier
SF-Line Oy, Mariehamn, Finland (20. juni, 1973 - 20. januar, 1982)
Operatør: Viking Line, Mariehamn, Finland (3. juli, 1973 - september, 1982)
Irish Continental Group (Irish Ferries), Irland (20. januar, 1982 - 6. marts, 2002)
Charter: North Sea Ferries B.V., Rozenburg, Holland (11. november, 1982 - 1. april, 1983)
Charter: Belfast Car Ferries, Belfast, NordIrland (21. april, 1983 - 22. juni, 1983)
Charter: British & Irish Steam Packet Co. (B&I Line), Dublin, Irland (1984)
DFDS Seaways A/S, København, Danmark (vinter 1985)
Charter: Stena Line AB, Sverige (1985 - 1986)
Charter: British & Irish Steam Packet Co. (B&I Line), Dublin, Irland (1988)
Charter: British & Irish Steam Packet Co. (B&I Line), Dublin, Irland (1989)
Charter: Sealink UK Ltd, London, England (oktober, 1989 - marts, 1990)
Charter: P&O European Ferries Ltd., Dover, England (21. september, 1990 - marts, 1991)
Charter: Estonian Shipping Company (ESCO, RAS Eesti Merelaevandus), Tallinn, Estland (efterår 1992 - forår 1993)
Charter: Estonian Shipping Company (ESCO, RAS Eesti Merelaevandus), Tallinn, Estland (efterår 1993 - forår 1994)
Charter: Estonian Shipping Company (ESCO, RAS Eesti Merelaevandus), Tallinn, Estland (efterår 1994 - forår 1995)
Charter: Estonian Shipping Company (ESCO, RAS Eesti Merelaevandus), Tallinn, Estland (efterår 1995 - forår 1996)
Charter: Hellenic Mediterranean Lines, Piræus, Grækenland (maj, 1998 - marts, 2005)
Charter: Balear Express, Spanien (marts, 2000 - 15. september, 2000)
Charter: Swansea-Cork Ferries, Cork, Irland (marts, 2001 - december, 2001)
Coopérative de Transport Maritime et Aérien (CTMA), Canada (6. marts, 2002 - 14. december, 2023)
Hændelser og særlige begivenheder
fredag 21. september, 1973
Grundstødt om natten nær Långnäs. 254 passagerer, 75 personbiler og 17 lastbiler blev overført til Kapella over de to færgers agterramper og sejlet til Långnäs.
Efter adskillige forsøg på at få Aurella fri, blandt andet med hjælp fra Kapella og Marella, både hver for sig og sammen, lykkedes det endelig at få færgen fri efter at et klippestykke under skibet var bortsprængt. Kunne sejle på værft for egne maskiner.
tirsdag 9. oktober, 1973 - lørdag 3. november, 1973
Repareret ved Finnboda Varv og atter sat i fart.
Ombygget i Amsterdam. Fik blandt andet flere kahytter ved at inddrage noget af vogndækket.
Brand i maskinrummet, blev hurtigt slukket. Repareret i Birkenhead.
Ombygget, fik blandt andet overbygget brovingerne.
torsdag 5. februar, 2015 - fredag 6. februar, 2015
Mindre brand i udstødningsrøret på styrbords maskine på vej mod Souris. Branden var hurtigt slukket, men med kun én brugbar maskine tog det næsten et døgn at nå gennem isen til Souris.
tirsdag 10. februar, 2015
Efter færgen var blevet eskorteret til Magdalen for reparation, blev færgen atter sat i fart fra Magdalen.
Fik isbryderassistance nær Matane på grund af maskinskade.
torsdag 14. december, 2023
CMTA afsluttet salg til ophugning i Indien. Navnet blev forkortet til Anvier, og rederimærker på skrog og skorsten var blevet malet moer.
søndag 28. januar, 2024 - onsdag 7. februar, 2024
Forsejlet fra Charlottentown til Algeciras red.
Forsejlet videre fra Algeciras red med destination Bhavnagar (nær Alang).
På red ved Port Said.
Passeret gennem Suezkanalen.
Ankom til Bhavnangar red.
Ankom til Aliaga red.
Sat på stranden ved Aliaga.
Supplerende oplysninger
Design
Knud E. Hansen A/S
Kendingssignaler
CFN3031 (22. maj, 2002 - 14. december, 2023)
V4NF5 (14. december, 2023 - 9. marts, 2024)
Flag
| Finland (30. juni, 1973 - 20. januar, 1982) |
| Irland (20. januar, 1982 - efterår 1992) |
| Estland (efterår 1992 - forår 1993) |
| Irland (forår 1993 - efterår 1993) |
| Estland (efterår 1993 - forår 1994) |
| Irland (forår 1994 - efterår 1994) |
| Estland (efterår 1994 - forår 1995) |
| Irland (forår 1995 - efterår 1995) |
| Estland (efterår 1995 - forår 1996) |
| Irland (forår 1996 - 13. maj, 2000) |
| Portugal (13. maj, 2000 - 2001) |
| Malta (2001 - 22. maj, 2002) |
| Canada (22. maj, 2002 - 14. december, 2023) |
| Saint Kitts og Nevis (14. december, 2023 - 9. marts, 2024) |
Hjemsteder
Mariehamn (30. juni, 1973 - 20. juni, 1982)
Dublin (20. juni, 1982 - efterår 1992)
Tallinn (efterår 1992 - forår 1993)
Dublin (forår 1993 - efterår 1993)
Tallinn (efterår 1993 - forår 1994)
Dublin (forår 1994 - efterår 1994)
Tallinn (efterår 1994 - forår 1995)
Dublin (forår 1995 - efterår 1995)
Tallinn (efterår 1995 - forår 1996)
Dublin (forår 1995 - 13. maj, 2000)
Madeira (13. maj, 2000 - 2001)
Valletta (2001 - 22. maj, 2002)
Cap-aux-Meules (22. maj, 2002 - 14. december, 2024)
Basseterre (14. december, 2023 - 9. marts, 2024)
Dimensioner
Længde overalt: 125,22 m, Bredde: 21,53 m, Dybgang: 5,27 m
Tonnage
BRT: 7210, NRT: 3234, DW: 2893 (1973)
BRT: 7984, NRT: 4319, DW: 2325 (1982)
BT: 11841, NT: 4405 (2003)
Kapacitet
1500 passagerer, 330 køjepladser, 420 personbiler (1973)
1612 passagerer, 450 køjepladser, 300 personbiler (1982)
1612 passagerer, 812 køjepladser, 300 personbiler (2003)
Fart
Fart: 21,5 knob
Maskineri
2 stk. 16TM410 Stork-Werkspoor diesel, 13902 kW
2 stk. propel med justerbare skrueblade
Oprettet: 1. december 2010. Senest revideret: 11. marts 2024.