Værft: Langesunds Mekaniske Verksted A/S, Langesund, Norge.
Nybygning nr. 54.
IMO nummer: 6702155.
Søsat: 7. februar, 1966.
Leveret: 15. april, 1967.
Status: Ophugget.
Ruter
Göteborg - Frederikshavn (visse ture) (efterår 1967)
Göteborg - Kiel (24. april, 1967 - efterår 1967)
Algeriet - Marseille (november, 1967)
Göteborg - Kiel (12. december, 1967 - 1973)
Korsør - Kiel (sommertrafik) (1972)
Mariehamn - Stockholm (juli, 1973 - 1974)
Göteborg - Kiel (april, 1974 - august, 1974)
Göteborg - Frederikshavn (august, 1974)
Göteborg - Kiel (juni, 1975 - august, 1975)
Göteborg - Frederikshavn (juni, 1975 - august, 1975)
Hotelskib i Stavanger (oktober, 1975 - december, 1975)
Algeriet - Marseille (juni, 1976 - november, 1976)
Cork - Swansea (1978)
Forsyningsskib til boreplatforme (maj, 1978 - december, 1978)
Göteborg - Kiel (21. december, 1978 - januar, 1979)
San Remo - Genova - Livorno - Bastia - Calvi - Livorno - Bastia (april, 1979 - 1984)
Casino (1984)
Mayaguez (Puerto Rico) - San Pedro de Macoris (oktober, 1984 - 15. februar, 1985)
Rederier
Stena AB, Sverige (15. april, 1967 - februar, 1979)
Charter: Compagnie Nationale Algerienne de Navigation (CNAN), Algier, Algeriet (november, 1967)
Charter: Entreprise Nationale de Transport Maritime de Voyageurs (ENTMV), Algier, Algeriet (juni, 1976 - november, 1979)
Charter: British & Irish Steam Packet Co. (B&I Line), Dublin, Irland (1978)
Charter: Shell U.K. Exploration & Production Division, Aberdeen, Skotland (maj, 1978 - oktober, 1978)
Charter: Chevron, USA (oktober, 1978 - december, 1978)
Armatur S.A. (Corsica Ferries), Panama (februar, 1979 - 1989)
Charter: Dominican Ferrys S.A., Panama (oktober, 1984 - 15. februar, 1985)
Hændelser og særlige begivenheder
På vej fra Mayaguez i Poerto Rico til San Pedro de Macoris (den Vestindiske øer) grundstødte færgen på et rev ved Mona Island.
Efter forliset var der længe tovtrækkeri om hvem der havde ansvaret for at fjerne vraget. Der var frygt for at vraget skulle forstyrre stedets havskildpadder, der er blandt verdens truede dyrearter. Langt om længe blev færgen fjernet. Den blev ophugget på stedet.
Supplerende oplysninger
Design
Knud E. Hansen A/S
Flag
| Sverige (15. april, 1967 - februar, 1979) |
| Panama (februar, 1979 - 1985) |
Hjemsteder
Göteborg (15. april, 1967 - februar, 1979)
Panama (1979 - 1985)
Dimensioner
Længde overalt: 110,8 m, Bredde: 18 m, Dybgang: 4,8 m
Tonnage
BRT: 5195, NRT: 2753, DW: 701
Kapacitet
1300 passagerer, 384 køjepladser, 220 personbiler
Fart
Fart: 23,5 knob
Maskineri
2 stk. 16-cylindret MAN diesel, 12710 kW
2 stk. propel med justerbare skrueblade
1 stk. tværpropel i bov
Billeder af Stena Germanica
 Stena Germanica
|
 Prinsesse Ragnhild Stena Germanica Langeland
|
 Stena Germanica Langeland
|
 Stena Germanica
|
 (interiør) Stena Germanica
|
 (interiør) Stena Germanica
|
 Stena Germanica Prinsesse Ragnhild
|
 (interiør) Stena Germanica
|
 Stena Germanica
|
 Stena Germanica
|
 (interiør) Stena Germanica
|
 Stena Germanica
|
 Stena Germanica
|
 Stena Germanica Prinsesse Ragnhild
|
 Stena Germanica Prinsesse Ragnhild
|
 Stena Germanica
|
 Stena Germanica
|
 (Grundstødning og kollision) A. Regina
|
 (Grundstødning og kollision) A. Regina
|
 (Grundstødning og kollision) A. Regina
|
Oprettet: 4. december 2010.