Værft: Fairfield Shipbuilding & Engineering Ltd., Glasgow, Skotland.
Nybygning nr. 825.
IMO nummer: 6420214.
Søsat: 11. august, 1964.
Leveret: maj, 1965.
Status: Ophugget.
Rederier
Nili Somerfin Car Ferries Ltd., Haifa, Israel (maj, 1965 - 1967)
Charter: Finnlines Oy, Helsinki, Finland (16. maj, 1965 - 1966)
Charter: Pan American Cruise Lines, Miami, USA (1966)
Charter: Arison Shipping (Ted Arison), Miami, USA (september, 1966 - november, 1966)
Beslaglagt: Kavim Hevrat Oniyat BM, Haifa, Israel (1967 - 1969)
Charter: Continental Cruise Lines, Miami, USA (1967 - 1969)
Weston Shipping, Haifa, Israel (1969 - 1975)
NEL Lines (Naftiliaki Eteri Lesvou, Maritime Company of Lesvos S.A.), Mytilini, Grækenland (1975 - 1983)
Hændelser og særlige begivenheder
På grund af økonomiske problemer hos Nili Somerfin, blev skibet tilbageholdt. Dette medførte, at Arison pludselig stod uden skib og passagerers allerede betalte rejser kunne ikke gennemføres.
søndag 20. december, 1981
Kort før ankomst til Haifa eksploderede en bombe ombord. Skibet blev grundsat udenfor havnen og evakueret. Efterfølgende blev skibet erklæret totalskadet.
Bugseret til Piræus for opgugning.
Supplerende oplysninger
Flag
| Israel (maj, 1965 - 1975) |
| Grækenland (1975 - 1983) |
Hjemsteder
Haifa (maj, 1965 - 1975)
Piræus (1975 - 1983)
Dimensioner
Længde overalt: 137,12 m, Bredde: 18,93 m, Dybgang: 5,15 m
Tonnage
BRT: 7851, NRT: 983
Kapacitet
544 passagerer, 120 personbiler
Fart
Fart: 20 knob
Maskineri
2 stk. Sulzer diesel, 11000 hk
Billeder af Nili

(video)
Hansa Express
Bornholm
Rotna
Helsinki Express
Oprettet: 12. marts 2011.