Værft: Kaldnes Mekaniske Verksted A/S, Tønsberg, Norge.
Nybygning nr. 160.
IMO nummer: 6417047.
Søsat: 30. april, 1964.
Leveret: 15. juli, 1964.
Status: Forlist.
Navne
Viking II (15. juli, 1964 - 22. december, 1976)
Earl William (22. december, 1976 - 5. april, 1992)
William (5. april, 1992 - juli, 1992)
Pearl William (juli, 1992 - 10. april, 1996)
Mar-Julia (10. april, 1996 - 1997)
Cesme Stern (1997 - 2000)Windward II (2000 - december, 2006)
Ocean Pearl (december, 2006 - 2. april, 2011)
Ruter
Southampton - Cherbourg (19. juli, 1964 - oktober, 1969)
Southampton - Le Havre (1965 - oktober, 1969)
Tilbury - Antwerpen (februar, 1965 - november, 1976)
Dover - Zeebrugge (2. november, 1968 - 17. december, 1968)
Dover - Zeebrugge (28. december, 1969 - februar, 1970)
Göteborg - Kiel (10. januar, 1971 - marts, 1974)
Dover - Zeebrugge (23. oktober, 1974 - 1975)
Varberg - Grenå (14. april, 1975 - 30. november, 1975)
Varberg - Grenå (april, 1976 - november, 1976)
Portsmouth - St Peter Port (Guernsey) - Saint Helier (Jersey) (16. januar, 1977 - marts, 1987)
Asylcenter (marts, 1987 - oktober, 1987)
Liverpool - Dun Laoghaire (25. april, 1988 - 9. januar, 1990)
Belfast - Liverpool (28. januar, 1990 - 8. marts, 1990)
Folkestone - Boulogne (6. juni, 1990 - 12. juni, 1990)
Holyhead - Dun Laoghaire (4. februar, 1991 - 19. februar, 1991)
Bari - Igoumenitsa - Patras (juli, 1992 - 1993)
Brindisi - Igoumenitsa (1993)
Bari - Brindisi - Igoumenitsa - Piræus - Cesme (1994 - 1996)
Igoumenitsa - Bari (10. april, 1996 - oktober, 1996)
Thessaloniki - Istanbul - Odessa (oktober, 1996 - 1997)
Bari - Cesme (21. juni, 1997 - 2000)
Trinidad - Tobago (august, 2006 - september, 2006)
Hotelskib (september, 2007 - 20??)
Rederier
Otto Thoresen Shipping Company A/S, Oslo, Norge (15. juli, 1964 - 22. december, 1976)
Charter: Atlantic Steam Navigation Company, London, England (februar, 1965 - 28. marts, 1965)
Charter: Townsend Thoresen, England (september, 1968 - 1976)
Thoresen Car Ferries A/S, Oslo, Norge (september, 1968 - 21. december, 1976)
Charter: Stena Line AB, Sverige (8. januar, 1971 - 30. marts, 1971)
Charter: Lion Ferry AB, Halmstad, Sverige (14. april, 1975 - 30. november, 1975)
Charter: Lion Ferry AB, Halmstad, Sverige (april, 1976 - november, 1976)
Lloyds Leasing Ltd. (Sealink British Rail), London, England (22. december, 1976 - 5. april, 1992)
Charter: Belfast Car Ferries, Belfast, NordIrland (28. januar, 1990 - 8. marts, 1990)
Ardonis Shipping, Valletta, Malta (5. april, 1992 - 10. april, 1996)
Charter: Neptunus Rex Enterprises, Panama (juli, 1992 - 1993)
Charter: European Seaways Inc., Malta (1993 - 1996)
P&L Ferries Shipping Co, Valletta, Malta (10. april, 1996 - 1997)
Lucky Shipping S.A., Kingstown, Saint Vincent og Grenadinerne (1997 - 2000)
Charter: Stern Lines (juni, 1997 - juli, 1997)
Windward Lines, Saint Vincent og Grenadinerne (2000 - december, 2006)
Charter: Port Authority of Trinidad & Tobago, Port of Spain, Trinidad og Tobago (august, 2004 - september, 2004)
Treasure Queen Tours Limited, Trinidad og Tobago (december, 2006 - 2011)
Hændelser og særlige begivenheder
Ocean Pearl var under bugsering fra Chaguaramas til Venezuela efter slæbebåden Icon 1. Slæbebåden kolliderede med boreskibet Petrosaudi Saturn ud for Venezuela, sandsynligvis fordi Ocean Pearl ramte boreskibets fortøjninger. Efter kollisionen blev Ocean Pearl løsnet, drev væk og sank i nærheden. Skaderne efter påsejlingen betød i øvrigt, at den brønd, Petrosaudi var ved at bore, blev opgivet med et tab på omkring $100 millioner til følge.
Supplerende oplysninger
Design
Knud E. Hansen A/S
Kendingssignaler
LKXN (juli, 1964 - december, 1976)
GWIA (december, 1976 - august, 1992)
J8TF5 (2000 - december, 2006)
Flag
| Norge (juli, 1964 - december, 1976) |
| Storbritannien (december, 1976 - april, 1992) |
| Malta (april, 1992 - 1997) |
| Saint Vincent og Grenadinerne (1997 - december, 2006) |
| Trinidad og Tobago (december, 2006 - 2011) |
Hjemsteder
Oslo (juli, 1964 - december, 1976)
London (december, 1976 - april, 1992)
Valletta (april, 1992 - 1997)
Kingstown (1997 - december, 2006)
Port-of-Spain (december, 2006 - 2011)
Dimensioner
Længde overalt: 99,5 m, Bredde: 17,7 m, Dybgang: 4,4 m
Tonnage
BRT: 3670, NRT: 1784, DW: 1219
Kapacitet
940 passagerer, 300 køjepladser, 180 personbiler
Fart
Fart: 18,5 knob
Maskineri
2 stk. Pielstick Lindholmen diesel, 7508 kW
2 stk. propel med justerbare skrueblade
1 stk. tværpropel i bov
Stabilisatorer
2 stk. finne-stabilisator (en i hver side)
Oprettet: 27. marts 2008. Senest revideret: 23. oktober 2011.