Hjælp ønskes - Trekroner 1

Kan du hjælpe?

Der mangler væsentlige oplysninger om anvendelse og historie. Kan du hjælpe med informationer, må du gerne give besked til faergelejet.dk, f.eks. ved at sende en mail til

Værft: Frederikssund Bådeværft v/ Mogens Hansen, Frederikssund, Danmark.

Leveret: 16. april, 1915.

Navne

Expres III (16. april, 1915 - 192?)
Taarbæk (192? - juni, 1934)
Trekroner 1 (juni, 1934 - februar, 1946)
Mira III (februar, 1946 - )

Ruter

København - Hellerup - Charlottenlund (1915 - 19??)
København - Bellevue - Taarbæk (19?? - 1934)
København - Trekroner (1934 - 19??)
Århus - Skødshoved (juni, 1946 - 196?)
Lystfiskerture og charter fra Middelfart (1967 - )

Rederier

Peter Emil Sigurd Meyer (Meyers Kystrute), København, Danmark (16. april, 1915 - 7. februar, 1916)
Havnens Motor Færge A/S, København, Danmark (7. februar, 1916 - 19??)
Københavns Kystfart, København, Danmark (19?? - juli, 1932)
Dampskibsselskabet Øresund A/S (DSØ), København, Danmark (juli, 1932 - juni, 1934)
Havnens Motor Færge A/S, København, Danmark (juni, 1934 - 24. juni, 1946)
Louis Bjerremand Grau, Vejle/Århus/Ballen/Snekkersten, Danmark (24. juni, 1946 - december, 1966)
Hans Jørgen Henriksen, Middelfart, Danmark (december, 1966 - 15. april, 1996)
Holger Petersen, Middelfart, Danmark (15. april, 1996 - 10. juni, 2011)
Hans Henrik Østergaard, Asperup, Danmark (10. juni, 2011 - 8. oktober, 2018)
Line Schock Jepsen, Morud, Danmark (8. oktober, 2018 - )

Hændelser og særlige begivenheder

fredag 16. april, 1915
Overtaget af Peter Meyer, Skibsfører, Kjøbenhavn, Jfr. Bilbrev dat. Frederikssund 16. April 1915.

mandag 7. februar, 1916
Skøde for salg til Havnens Motorfærge. Anmeldelse om afhændelse dateret 1. februar.

tirsdag 12. februar, 1946
Skøde for salg til Louis Bjerremand Grau.

mandag 24. juni, 1946
Nationalitetsbevis udstedt.

december, 1966
Slettet fra Aarhus register, solgt til Middelfart.

fredag 22. marts, 1996
Skøde for salg til Holger Petersen. Anmeldt 10. april, registreret 15. april.

tirsdag 12. april, 2011
Skøde for salg til Hans Henrik Østergaard. Anmeldt 13. april, registreret 10. juni.

mandag 8. oktober, 2018
Skøde for salg til Line Schock Jepsen, overtagelse samme dag. Anmeldt 12. oktober, registreret 30. oktober.

Supplerende oplysninger

Kontrolnumre

P 68 (1915 - 19??)
P 705 (1988 - )

Kendingssignaler

FTJ2352 (1988 - 10. april, 1996)
OU6969 (15. april, 1996 - )

Flag

Danmark's flagDanmark's flag
Danmark (1915 - )

Hjemsteder

København (15. april, 1915 - 1946)
Århus (1946 - december, 1946)
Middelfart (1966 - )

Dimensioner

Længde: 13,7 m, Bredde: 3,9 m, Dybde: 1,6 m (1915)
Længde: 16,82 m, Bredde: 4.02 m, Dybde: 1,69 m (1946)

Tonnage

BRT: 15,48, NRT: 4,65 (1915)
BRT: 19,6, NRT: 8,0 (1946)

Kapacitet

100 passagerer (1915)
65 passagerer (19??)

Maskineri

1 stk. 4-takts petroleumsmotor, 20 hk (1915 - 1924)
1 stk. Munktell glødehovedmotor (1924 - 1938)
1 stk. Vølund glødehovedmotor, 65 hk (1938 - 2001)
1 stk. Albin Marin diesel, 88 kW (2001 - )
1 stk. omstyrbar skrue

Skrog

træ, eg, fyr

Billeder af Trekroner 1

Oprettet: 3. juni 2011. Senest revideret: 22. april 2019.