Hændelser og særlige begivenheder
Skroget af Faaborg III forlod værftet i Szczecin under slæb af bugserbåden Storegut. Faaborg III skal udrustes ved Søby Værft, Ærø.
Ankom til Søby.
Faaborg III blev navngivet i Faaborg. Gudfader var borgmester Hans Jørgensen, Faaborg-Midtfyn Kommune.
Prøvesejlads og afprøvning af leje på Lyø.
Prøvetur til Lyø.
Prøvetur til Lyø og Avernakø.
Faaborg III fik maskinproblemer, som betød at nogle afgange måtte aflyses.
9. juli, 2012 - 10. juli, 2012
Flere afgange aflyst på grund af problemer med kølevandsforsyning.
Faaborg III påsejlede fenderværket på Avernakø. Efter kontrol kunne sejladsen genoptages.
Faaborg III kunne ikke overholde fartplanen, blandet på grund af problemer med kølevandsforsyning.
Faaborg III havde forsinkelser, blandt andet på grund af problemer med at lukke bov-visiret.
Faaborg III havde bundrøring ved Lyø. Efter dykkerundersøgelser kunne sejladsen genoptages. Tre afgange blev aflyst.
Efter en periode med mange forskellige tekniske problemer og hyppige forsinkelser, blev der lagt en ny fartplan for Faaborg III. Med virkning fra 17. juli skulle der dagligt sejles en afgang mindre.
17. juli, 2012 - 26. juli, 2012
Faaborg III fik maskinproblemer og måtte tages ud af drift for reparation. Fra 19. juli blev Omøsund indsat som afløser.
Ved anløb af færgelejet på Lyø over middag ramte Faaborg III en fender så hårdt, at den faldt af. Efter dykkerundersøgelse kunne det konstateres, at fenderen lå så dybt, at færgen uden risiko kunne lægge til. To anløb blev aflyst.
Siden Faaborg III blev indsat 9 måneder tidligere, har der været mange forsinkelser og 121 aflysninger.
20. marts, 2017 - 31. marts, 2017
Værftsophold i Søby. Under værftsopholdet afløste Frigg Sydfyen og Bertha-K.
10. april, 2017 - 12. april, 2017
Faaborg III fik motorhaveri på bagbords motor. Repareret i færgelejet i Faaborg. Frigg Sydfyen afløste.
11. marts, 2019 - 27. marts, 2019
Vedligeholdelse og dokning i Søby.
På grund af problem med Faaborg IIIs elektroniske manøvresystem måtte sidste rundtur aflyses.
Sejladsen genoptaget ca. kl. 14.
Faaborg III's færgeleje på Lyø skulle renoveres, blandt andet med støbning af ny betonkant. Under reparationsarbejdet kunne færgelejet ikke benyttes. Derfor afløste Frigg Sydfyen, der kan lægge til i det gamle færgeleje. Dog tog Faaborg III den sidste rundtur fra Faaborg kl. 18.
I forbindelse med reparation af færgelejet på Lyø afløste Frigg Sydfyen, undtaget sidste tur fra Faaborg kl. 18. Her tog Faaborg III turen til Avernakø, mens passagerbåden Silden tog turen til Lyø.
I forbindelse med reparation af færgelejet på Lyø sejlede Frigg Sydfyen på ruten på Lyø, hvor færgen overførte en del betonkanoner, mens Faaborg III klarede sejladsen til Avernakø. Silden tog afgangen kl. 18 til Lyø. Bjørnøfærgen havde desuden en retur til Lyø kl. 19.
I forbindelse med reparation af færgelejet på Lyø afløste Frigg Sydfyen, undtaget sidste tur fra Faaborg kl. 18. Her tog Faaborg III turen til Avernakø, mens passagerbåden Silden tog turen til Lyø.
I forbindelse med reparation af færgelejet på Lyø afløste Frigg Sydfyen, dog tog Faaborg III dagens sidste rundture fra Faaborg kl. 18 og 20.
Ankom til Faaborg kl. 11.50 efter dagens anden tur fra øerne. Forsejlet fra Faaborg til Svendborg kl. 12.05 - kl. 14.15. Direkte i dok. Bertha-K og Frigg Sydfyen afløste i dokningsperioden.
Dokket ud og forsejlet fra Svendborg til Faaborg kl. 10.10. - 12.08. Første afgang fra Faaborg kl. 18.00.
Faaborg III afgik planmæssigt fra Faaborg kl. 08.00 til Avernakø, og videre derfra til Lyø kl. 08.35. På vej til Lyø opstod der brand i den ene hovedmaskine. Kl. 08.55 vendte færgen om, og returnerede til Faaborg, på kun én maskine. Færgen var tilbage i Faaborg kl. 09.25. Ved ankomst til Faaborg blev branden slukket af brandvæsenet. Der var 34 passagerer om bord. Ingen kom til skade.
Faaborg IIIs fravær resulterede i mange strandede biler og passagerer på øerne. Sidst på dagen blev Lillebjørn indsat i nødfartplan, og Frigg Sydfyen foretog en speciel afløsertur Bøjden - Lyø - Avernakø - Faaborg - Lyø - Bøjden. Der var stadig en del strandede biler på Avernakø.
Lillebjørn sejlede efter nødfartplan. På grund af færgens beskedne størrelse (20 passagerer, ingen biler) kunne kun de mest presserende behov for overførsel af passagerer og gods dækkes.
Lillebjørn sejlede fortsat nød-sejlads. Som en mere permanent løsning blev Smålandshavet indsat som afløser. Færgen foretog denne dag kun en enkelt retur Faaborg - Avernakø sidst på eftermiddagen. Desuden foretog Højestene en særtur efter dagens sidste ordinære tur: Drejø - Lyø - Avernakø - Svendborg, og derefter retur til Drejø.
Smålandshavet herefter afløser, indtil Faaborg III er repareret.
Prøvesejlads kl. 09.36 - kl. 10.41.
Forsejlet fra Faaborg til Søby kl. 05.44 - kl. 06.59, direkte i dok.
Ud af dok kl. 20.15. Forsejlet til Faaborg, ankomst kl. 21.38. Sat i normal fart dagen efter.
Supplerende oplysninger
Design
Jørgen Pedersen A/S
Kaldesignal
OZHL (2012 - )
Flag
Hjemsted
Faaborg (4. juni, 2012 - )
Dimensioner
Længde: 33,75 m, Længde overalt: 39,9 m, Bredde: 11,5 m, Dybgang: 2,5 m, Dybde: 3,8 m
Tonnage
BT: 924, NT: 308, DW: 127
Kapacitet
147 passagerer, 18 personbiler
Fart
Servicefart: 11 knob
Maskineri
2 stk. DI16 42 M Scania diesel hovedmaskine, 748 kW
2 stk. DI 16 55 M Scania diesel gensæt, 850 kW
2 stk. azimuth propel
2 stk. tværpropel i bov
Billeder af Faaborg III
 (model) Faaborg III
|
 (model) Faaborg III
|
 (model) Faaborg III
|
 Faaborg III
|
 Faaborg III
|
 Faaborg III Ulvsund
|
 Faaborg III
|
 Faaborg III Agersø Færgen Ulvsund Agersø III
|
 Faaborg III
|
 (skorsten) Faaborg III
|
 Faaborg III
|
 Faaborg III
|
 Faaborg III
|
 Faaborg III
|
 Faaborg III
|
 Faaborg III
|
 Faaborg III
|
 (skorsten) Faaborg III
|
 Faaborg III
|
 Faaborg III
|
 Faaborg III
|
 Faaborg III
|
 Skjoldnæs Faaborg III
|
 Skjoldnæs Faaborg III
|
 Faaborg III Skjoldnæs
|
 Faaborg III
|
 Faaborg III
|
 Faaborg III
|
 (interiør) Faaborg III
|
 (byggeplade) Faaborg III
|
 Faaborg III
|
 Faaborg III
|
 (om bord) Faaborg III
|
 Faaborg III
|
 Faaborg III
|
 (interiør) Faaborg III
|
 (interiør) Faaborg III
|
 Faaborg III
|
 Faaborg III
|
 Faaborg III
|
 Faaborg III
|
 Faaborg III
|
 Faaborg III
|
 Faaborg III
|
 Faaborg III
|
 Faaborg III
|
 Faaborg III
|
 Faaborg III
|
 Faaborg III
|
 Faaborg III
|
 Faaborg III
|
 Faaborg III
|
 Bertha-K Faaborg III
|
 Faaborg III
|
 Faaborg III
|
 Faaborg III
|
 Faaborg III
|
 Faaborg III
|
 Faaborg III
|
 Faaborg III
|
 Faaborg III
|
 Faaborg III
|
 Faaborg III
|
 Faaborg III
|
 Faaborg III
|
 Faaborg III
|
 Faaborg III
|
 Faaborg III
|
 (skorsten) Faaborg III
|
 (skorsten) Faaborg III
|
 (skorsten) Faaborg III
|
 (vogndæk) Faaborg III
|
 Skjoldnæs Faaborg III
|
 (skorsten) Faaborg III
|
 (om bord) Faaborg III
|
 (byggeplade) Faaborg III
|
 (om bord) Faaborg III
|
 Faaborg III
|
 Faaborg III
|
 Faaborg III
|
 Faaborg III
|
 (vogndæk) Faaborg III
|
 (vogndæk) Faaborg III
|
 (vogndæk) Faaborg III
|
 Faaborg III
|
 Faaborg III
|
 Faaborg III
|
 Faaborg III
|
 Faaborg III
|
 Faaborg III
|
 Faaborg III
|
 Faaborg III
|
 Faaborg III
|
 Faaborg III
|
 Faaborg III
|
 Faaborg III
|
 Faaborg III
|
 Faaborg III
|
 Faaborg III
|
 Faaborg III
|
 Faaborg III
|
 Faaborg III
|
 (chalup) Skjoldnæs Faaborg III
|
 Faaborg III
|
 (om bord) Skjoldnæs Faaborg III
|
 Skjoldnæs Deutschland Faaborg III
|
 Faaborg III
|
 Faaborg III
|
 Faaborg III
|
 Faaborg III Skjoldnæs
|
 Faaborg III
|
 Faaborg III
|
 Faaborg III
|
 Faaborg III
|
 Faaborg III
|
 Faaborg III
|
 Faaborg III Frigg Sydfyen
|
 Faaborg III
|
 Frigg Sydfyen Skjoldnæs Faaborg III
|
 Faaborg III Frigg Sydfyen Skjoldnæs
|
 Faaborg III
|
 Faaborg III
|
 Faaborg III
|
 Faaborg III
|
 Faaborg III
|
 Faaborg III
|
 Faaborg III
|
 Faaborg III
|
 Faaborg III
|
 Faaborg III
|
 Faaborg III
|
 Faaborg III
|
 Faaborg III
|
 Faaborg III
|
 Smålandshavet Skjoldnæs Faaborg III
|
 (om bord) Skjoldnæs Faaborg III
|
Oprettet: 17. juni 2011. Senest revideret: 30. marts 2022.