Hændelser og særlige begivenheder
Da Norman Arrow skulle flytte fra ét færgeleje til et andet i Portsmouth, ramte skibet et fenderværk med styrbords spids, som blev beskadiget.
Ankom til Dunkerque for reparation.
Atter i fart.
Ved ankomst til Le Havre påsejlede Norman Arrow en duc d'albe. Ingen personer kom til skade, men Norman Arrow fik flere huller under vandlinien i bagbords skrog. Der trængte vand ind i forreste maskinrum. Norman Arrow blev beskadiget så meget, at færgen først kom i drift igen i 2011 sæsonen.
Ankom til Brest for reparation.
Efter reparation blev Norman Arrow lagt op indtil 2011 sæsonen.
Efter vinteroplæg ankom Norman Arrow fra Rouen til Dunkerque for dokning og klargøring til den kommende charter.
Afsejlede fra Dunkerque med destination Århus, nu ommalet med Mols-Liniens farver og med navnet KatExpress 1 på siden.
Ankom til Århus for første gang. Straks ved ankomsten blev færgelejet prøvet.
KatExpress 1 foretog en tur til Odden Færgehavn.
3. december, 2012 - 4. december, 2012
Fik foretaget en mindre ombygning agter, så den nye rampe til øverste vogndæk i Odden Færgehavn kunne anvendes.
Ved formiddagens ankomst til Odden klokken godt 10 påsejlede Express 1 ydermolen, og agterenden svingede ind og ramte kajen. Påsejlingen medførte skader på bagbords stævn og agterende. Over middag blev Express 1 forsejlet til Fayard i Lindø for reparation. Turen til værftet blev foretaget med lav fart, ca. 8-10 knob.
22. oktober, 2017 - 31. oktober, 2017
I dok.
Express 1 sejlede til Århus.
Atter i fart.
Om natten i de små timer sejlede Express 1 til Grenå for forberedelse til ombygning.
Express 1 sejlede videre til Frederikshavn. Ankom til Orskov Yard klokken godt 7.
19. december, 2017 - 21. december, 2017
I dok.
Afsejlede fra Frederikshavn kl. ca. 10.20, ankom til Århus ca. 14.20. Under værftsopholdet er agtersalonen blevet forlænget helt bagud, og der er installeret flere toiletter.
Atter i fart Århus - Odden
Forsejlet fra Århus til Frederikshavn. Afgang Århus lidt før kl. 2, ankomst Frederikshavn kl. 06:00, gik direkte i dok. Under værftsopholdet blev MOLSLINJEN på skibssiden udskiftet med BORNHOLMSLINJEN.
Dokkede ud kl. ca. 16. Forsejlet til Århus, ankomst Århus kl. 20.45.
Express 1 skulle have været sat i fart denne dag, men måtte flytte tilbage til oplæggerpladsen i Århus. Efter en aflysning blev Max Mols indsat på Express 1s afgange. Om eftermiddagen var Express 1 på prøvesejlads på bugten.
Express 1 atter i fart. For første gang nogen sinde har Molslinjen tre store katamaraner i fart på samme tid, Express 1 dog med teksten BORNHOLMSLINJEN på siderne.
Express 1 forsejlet til Frederikshavn. Afgang Århus kl. ca. 7, ankomst Frederikshavn kl. ca. 11.45. Fik direkte i dok. Færgens ture hele dagen og de to næste dage aflyst. Max Mols fortsat oplagt i Ebeltoft og ikke indsat som afløser.
Ud af dok og retur til Århus. Afgang Frederikshavn kl. ca. 13.20, ankomst Århus kl. ca. 16.30.
Atter i fart.
Forsejlet til Ebeltoft for den sidste klargøring inden overførsel til Bornholm.
Afsejlede fra Ebeltoft kl. ca. 00:30, ankom Rønne kort før kl. 7. Senere på dagen videre til Ystad og retur til Rønne.
20. august, 2018 - 21. august, 2018
Øvelsessejlads Rønne - Ystad.
Foretog en øvelsestur Rønne - Ystad og retur. Var uden for Rønne havn for at modtage Hammershus, da den første gang ankom til Rønne.
To returture aflyst på grund af stormen Knud. Povl Anker afløste.
19. februar, 2019 - 25. februar, 2019
Express 1 på værft i Landskrona for vedligehold og dokning. Søsterskibet Express 2 hidkaldt fra Kattegat som afløser.
Express 1 kolliderede kort efter afgang fra Rønne kl. 10.30 med den polske lystfiskerbåd Baltic Condor. Om bord var ni tyske lystfiskere og tre polske besætningsmedlemmer. En af lystfiskerne faldt over bord, men blev reddet op igen. Begge skibe sejlede til Rønne efter kollisionen. Den overbordfaldne var underafkølet, havde brækket et ribben og blev behandlet på sygehuset. To andre kom også en tur på hospitalet med nakkesmerter. Express 1 genoptog sejladsen om aftenen efter Søfartsstyrelsens undersøgelser. Første afgang fra Rønne ca. kl. 20.30.
Express 1 fik maskinproblemer og var på sidste tur tre timer forsinket. Dagen efter blev der sejlet efter en speciel fartplan, hvor Express 1 sejlede med nedsat fart.
Express 1 kunne atter sejle med normal fart.
På baggrund af en række passagerklager om at de nuværende hurtigfærger vipper mere end de tidligere, har FORCE Technology for Transport- og Boligministeriet vurderet, hvor meget en T-foil vil kunne bidrage til at reducere søsygeindekset på Express 1 og Max. Vurderingen er udført alene som et litteraturstudie. Studiet konkluderer, at en reduktion af søsygeindekset for Express 1 på 20% kan være opnåelig. Det vurderes endvidere, at en reduktion af søsygeindekset for Max på 25-30% kan være opnåelig.
MolsLinjen meddelte gennem dagspressen, at rederiet har besluttet, at Express 1 skal have monteret T-foil. Det vil ske under færgens værftsophold marts 2020.
Forsejlet fra Rønne til Frederikshavn, dels for årlig vedligeholdelse, dels for montering af T-foil. Afgang Rønne kl. 01.00, ankomst Frederikshavn kl. 08.15, direkte i dok.
Dokkede ud kl. 00.50. Express 1 stødte mod molehovedet ved Oliepiren. Tilbage i dok med det samme. Færgen fik skader ved styrbords vandjets.
Dokkede ud kl. 22.15, forhalet til Andelskaj.
8. marts, 2020 - 9. marts, 2020
Forsejlet fra Frederikshavn til Rønne. Afgang Frederikshavn 8. marts kl. 20.06, ankomst Rønne kl. 03.40.
Det var planlagt, at Express 1 skulle have været i fart hele dagen, men Express 2 fortsatte som afløser på dagens første to dobbeltture. Express 1 var tilbage i normal fra fra kl 16.30.
Kort efter midnat var Express 1 og Express 2 tæt på at kollidere. Express 1 var på vej fra Rønne til Ystad, Express 2 var på vej fra Ystad til Rønne. Da det gik op for besætningerne, at de to søsterskibe var på kollisionskurs, drejede Express 1 skarpt mod bagbord, mens Express 2 drejede skarpt mod styrbord. Under den usædvanlige undvigemanøvre kom de to færger meget tæt på hinanden, ca. 0,1 - 0,2 sømil. Ingen kom til skade ved de pludselige manøvrer.
På grund af Sveriges beslutning om at lukke grænsen til Danmark, blev Express 1 indstillet efter dagens sidste dobbelttur.
Atter i fart.
7. februar, 2021 - 8. februar, 2021
Forsejlet fra Rønne til Frederikshavn. Afgang Rønne 8. februar kl. 21.45, ankomst Frederikshavn kl.7.40. I dok.
Dokket ud og forsejlet fra Frederikshavn mod Rønne. Afgang Frederikshavn kl. 10.40. Indstillede sejladsen kl. ca. 18.10 syd for Trelleborg. Fortsatte kl. 21.15. Ankomst Rønne kl. 23.12. I normal fart dagen efter.
27. maj, 2021 - 31. maj, 2021
Express 1 sejler med reduceret fart på grund af maskinprobblemer, én af de fire maskiner er ude af drift.
Ude af drift for reparation af maskine langs kaj i Rønne. Hammershus og Max sejlede i stedet.
Prøvesejlads vest for Rønne kl. 21.11.- kl 22.40.
Atter i fart.
Udførte to dobbeltture, derefter oplagt på grund af kraftigt blæsevejr. Max udførte én dobbelttur, inden den blev oplagt. Povl Anker indsat som afløser.
Udførte denne dag kun 3 dobbeltture på grund af kraftigt blæsevejr, mens Max kun udførte én dobbelttur. Povl Anker var derfor indsat på to dobbeltture.
23. januar, 2022 - 24. januar, 2022
Forsejlet fra Rønne til Frederikshavn kl. 23.05 - kl. 08.58, direkte i dok.
Dokket ud kl. 08.30, forsejlet fra Frederikshavn til Rønne, ankomst kl. 18.55.
Atter i fart. Første afgang fra Rønne kl. 06.30.
Da Express 1 kl. 10.30 skulle afsejle fra Rønne, fungerede færgens GPS systemer ikke. Efter nogen tids søgen efter fejlen, fattedes mistanke til, at der var GPS-jammer i to østeuropæiske lastbiler på vogndækket. Da de to lastbiler var sat i land, fungerede GPS systemerne atter normalt. Færgen kom afsted kl. 12.45. Ved ankomst til Ystad var der igen kortvarigt problem med GPS signalet, men færgen kom afsted kl. 14.45. Forsinkelsen blev indhentet, så næste afgang fra Rønne kl. 16.30 kunne sejles planmæssigt.
Express 1 skulle om natten teste auto-mooring system. Afgang fra færgelejet i Rønne kl. 00.16. På vej ud fra havnen strejfede færgen den sydlige indermole kl. 00.21. Færgen var tilbage i færgelejet igen kl. 00.39. Ifølge Molslinjen skyldes påsejlingen, at færgen havde for lav fart og blev grebet af vinden. Færgen blev taget ud af drift.
Forsejlet fra Rønne til Frederikshavn for reparation. Afgang Rønne kl. 17.21, ankomst Frederikshavn 23.38. Ikke i dok.
Forsejlet fra Frederikshavn til Rønne kl. 08.20 - kl. 20.43.
Atter i fart.
Anmeldt solgt til Molslinjen, registreret 22. april.
På grund af koblingsskade sejlede Express 1 på kun to af fire maskiner. Det betød store forsinkelser, og én dobbelttur blev aflyst.
Taget ud af drift og oplagt langs kaj. Express 2 afløste.
Supplerende oplysninger
Kendingssignaler
C6XU2 (30. april, 2009 - 6. juni, 2009)
2CFV5 (6. juni, 2009 - 12. april, 2012)
C6XU2 (12. april, 2012 - 30. april, 2012)
OUYM (30. april, 2012 - 21. marts, 2018)
OUYM2 (21. marts, 2018 - )
Flag
| Bahamas (30. april, 2009 - 6. juni, 2009) |
| Storbritannien (6. juni, 2009 - 12. april, 2012) |
| Bahamas (12. april, 2012 - 30. april, 2012) |
| Danmark (30. april, 2012 - ) |
Hjemsteder
Nassau (30. april, 2009 - 6. juni, 2009)
Dover (6. juni, 2009 - 12. januar, 2012)
Nassau (12. januar, 2012 - 30. april, 2012)
Århus (30. april, 2012 - )
Dimensioner
Længde: 95,8 m, Længde overalt: 112,6 m, Bredde: 30,5 m, Dybgang: 3,8 m, Dybde: 5,8 m
Tonnage
BT: 10503, NT: 6364, DW: 1400 (2012)
BT: 10504, NT: 3168, DW: 1400 (2014)
Kapacitet
1172 passagerer, 417 personbiler, 597 lanemeter
1400 passagerer, 417 personbiler, 597 lanemeter (2018)
Fart
Fart: 40 knob
Maskineri
4 stk. 20V 28/33D MAN B&W diesel hovedmaskine, 36000 kW
4 stk. D 2876 LE 301 / HCM 534 C MAN diesel hjælpemaskine, 1440 kW
4 stk. vandjet
2 stk. tværpropel i bov (én i hvert skrog) (2017 - )
Stabilisatorer
T-foil (sænkbar bag centerbov) (2009 - 2012)
2 stk. Trim tabs agter (2009 - )
T-foil (sænkbar bag centerbov) (2020 - )
Skrog
katamaran, aluminium
Billeder af Express 1
 Express 1
|
 Express 1
|
 Norman Arrow
|
 Norman Arrow
|
 Norman Arrow
|
 Norman Arrow
|
 Norman Arrow
|
 St Cecilia Norman Arrow
|
 KatExpress 1
|
 KatExpress 1
|
 KatExpress 1
|
 KatExpress 1
|
 KatExpress 1
|
 KatExpress 1
|
 (skorsten) KatExpress 1
|
 KatExpress 1
|
 KatExpress 1
|
 KatExpress 1
|
 Max Mols KatExpress 1
|
 KatExpress 1 Max Mols
|
 Max Mols KatExpress 1
|
 Max Mols KatExpress 1
|
 KatExpress 1
|
 KatExpress 1
|
 KatExpress 1
|
 KatExpress 1
|
 KatExpress 1
|
 KatExpress 1
|
 KatExpress 1
|
 KatExpress 1
|
 KatExpress 1
|
 KatExpress 1
|
 KatExpress 1
|
 KatExpress 1
|
 KatExpress 1
|
 KatExpress 1
|
 KatExpress 1
|
 KatExpress 1
|
 KatExpress 1
|
 KatExpress 1
|
 KatExpress 1
|
 Kattegat Mie Mols Max Mols KatExpress 1
|
 KatExpress 1
|
 (interiør) KatExpress 1
|
 (interiør) KatExpress 1
|
 (interiør) KatExpress 1
|
 (interiør) KatExpress 1
|
 (interiør) KatExpress 1
|
 (vogndæk) KatExpress 1
|
 (skorsten) KatExpress 1
|
 (vogndæk) KatExpress 1
|
 (om bord) KatExpress 1
|
 (vogndæk) KatExpress 1
|
 (om bord) KatExpress 1
|
 (skilt) KatExpress 1
|
 (interiør) KatExpress 1
|
 (skorsten) KatExpress 1
|
 KatExpress 1
|
 KatExpress 1
|
 KatExpress 1
|
 (vogndæk) KatExpress 1
|
 (vogndæk) KatExpress 1
|
 (vogndæk) KatExpress 1
|
 (vogndæk) KatExpress 1
|
 (vogndæk) KatExpress 1
|
 (om bord) KatExpress 1
|
 (interiør) KatExpress 1
|
 (interiør) KatExpress 1
|
 (interiør) KatExpress 1
|
 (interiør) KatExpress 1
|
 (interiør) KatExpress 1
|
 (interiør) KatExpress 1
|
 (interiør) KatExpress 1
|
 (interiør) KatExpress 1
|
 (interiør) KatExpress 1
|
 (interiør) KatExpress 1
|
 (interiør) KatExpress 1
|
 (interiør) KatExpress 1
|
 (interiør) KatExpress 1
|
 (interiør) KatExpress 1
|
 (interiør) KatExpress 1
|
 (interiør) KatExpress 1
|
 (interiør) KatExpress 1
|
 (interiør) KatExpress 1
|
 (interiør) KatExpress 1
|
 (om bord) KatExpress 1
|
 (vogndæk) KatExpress 1
|
 (skorsten) KatExpress 1
|
 (vogndæk) KatExpress 1
|
 (vogndæk) KatExpress 1
|
 (vogndæk) KatExpress 1
|
 (vogndæk) KatExpress 1
|
 KatExpress 1 Mie Mols
|
 KatExpress 1 Mie Mols
|
 KatExpress 1
|
 KatExpress 1
|
 KatExpress 1
|
 KatExpress 1
|
 KatExpress 1
|
 KatExpress 1
|
 KatExpress 1
|
 KatExpress 1
|
 KatExpress 1
|
 KatExpress 1
|
 KatExpress 1
|
 KatExpress 1
|
 KatExpress 1
|
 Vision of the Seas Express 1
|
 Mie Mols Mai Mols KatExpress 1
|
 KatExpress 1
|
 KatExpress 1
|
 KatExpress 1
|
 KatExpress 1
|
 KatExpress 1
|
 KatExpress 1
|
 (om bord) KatExpress 1
|
 (søsterskibe) KatExpress 2 KatExpress 1
|
 (søsterskibe) KatExpress 2 KatExpress 1
|
 KatExpress 1
|
 (søsterskibe) KatExpress 2 KatExpress 1
|
 (søsterskibe) KatExpress 2 KatExpress 1
|
 (søsterskibe) KatExpress 2 KatExpress 1
|
 (søsterskibe) KatExpress 1 KatExpress 2
|
 (søsterskibe) KatExpress 1 KatExpress 2
|
 KatExpress 1
|
 (søsterskibe) KatExpress 1 KatExpress 2
|
 KatExpress 1
|
 KatExpress 1
|
 KatExpress 1
|
 KatExpress 1
|
 KatExpress 1
|
 KatExpress 1
|
 KatExpress 1
|
 KatExpress 1
|
 KatExpress 1
|
 (søsterskibe) KatExpress 2 KatExpress 1
|
 (søsterskibe) KatExpress 2 KatExpress 1
|
 KatExpress 1
|
 Kattegat KatExpress 2 KatExpress 1
|
 Kattegat KatExpress 2 KatExpress 1
|
 KatExpress 1
|
 KatExpress 1
|
 KatExpress 1
|
 KatExpress 1
|
 KatExpress 1
|
 KatExpress 1
|
 KatExpress 1
|
 KatExpress 1
|
 KatExpress 1 Saga Sapphire
|
 Saga Sapphire KatExpress 1
|
 KatExpress 1
|
 KatExpress 1
|
 Max Mols KatExpress 1 KatExpress 2
|
 KatExpress 2 KatExpress 1 Max Mols
|
 KatExpress 2 KatExpress 1 Max Mols
|
 KatExpress 1 Max Mols
|
 (søsterskibe) KatExpress 1 KatExpress 2
|
 KatExpress 1
|
 KatExpress 1
|
 KatExpress 1
|
 KatExpress 1
|
 KatExpress 1
|
 KatExpress 1
|
 KatExpress 1
|
 KatExpress 1
|
 KatExpress 1
|
 KatExpress 1
|
 KatExpress 1 Royal Princess
|
 KatExpress 1
|
 KatExpress 1
|
 KatExpress 1
|
 KatExpress 1
|
 KatExpress 1
|
 KatExpress 1
|
 KatExpress 1
|
 (søsterskibe) KatExpress 2 KatExpress 1
|
 (søsterskibe) KatExpress 1 KatExpress 2
|
 KatExpress 2 KatExpress 1
|
 KatExpress 1 KatExpress 2
|
 KatExpress 1
|
 (søsterskibe) KatExpress 1 KatExpress 2
|
 Mie Mols Mai Mols KatExpress 1
|
 Express 1
|
 Express 1
|
 Express 1
|
 Express 1
|
 Express 1
|
 Express 1
|
 Express 1
|
 Express 1
|
 Express 1
|
 (søsterskibe) Express 1 Express 3
|
 (søsterskibe) Express 3 Express 1
|
 Express 1
|
 Express 1
|
 Express 1
|
 Express 1
|
 Express 1
|
 Express 1
|
 Express 1
|
 Express 1
|
 Express 1
|
 Express 1
|
 Express 1
|
 Express 1
|
 Stena Nautica Express 1
|
 Stena Nautica Express 1
|
 Express 1
|
 Express 1
|
 Express 1
|
 Express 1
|
 Express 1
|
 Express 1
|
 Express 1
|
 Express 1
|
 Express 1
|
 Express 1
|
 Express 1
|
 Express 1
|
 Express 1
|
 Express 1
|
 Express 1 Express 3 Express 2
|
 Fjord Cat Express 1 Bohus Color Viking
|
 Fjord Cat Express 1 Bohus
|
 (interiør) Express 1
|
 (interiør) Express 1
|
 (interiør) Express 1
|
 (interiør) Express 1
|
 (interiør) Express 1
|
 Express 1
|
 Express 1
|
 Express 1
|
 Express 1
|
 Express 1
|
 Express 1
|
 Express 1
|
 Express 1
|
 Express 1
|
 Express 1
|
 Express 1
|
 (søsterskibe) Express 1 Express 2
|
 Express 1
|
 (søsterskibe) Express 1 Express 2
|
 Seabourn Quest Express 1
|
 Express 1
|
 Express 1
|
 Express 1
|
 Express 1
|
 Express 1
|
 Express 1
|
 Express 1
|
 Express 1 Max Mols
|
 Express 1
|
 Express 1
|
 Express 1 Max Mols
|
 Express 1
|
 Max Mols Express 1
|
 Max Mols Express 1
|
 Express 1
|
 Express 1
|
 Express 1
|
 Express 1
|
 Express 1
|
 Express 1
|
 Express 1
|
 Max Mols Express 1
|
 Express 1 Max Mols
|
 Express 1
|
 Express 1
|
 (søsterskibe) Express 1 Express 2
|
 Express 1
|
 Express 1
|
 Express 1
|
 Express 1
|
 Express 1 Issehoved
|
 Express 1
|
 Express 1
|
 Express 1 Margrete Læsø
|
 Express 1
|
Oprettet: 15. september 2011. Senest revideret: 29. januar 2023.