Værft: Stocznia Szczecinska im A.Warskiego, Szczecin, Polen.
Nybygning nr. B591-I/2.
IMO nummer: 9212163.
Bestilt: 31. marts, 1999.
Kølstrakt: 8. januar, 2001.
Søsat: 21. april, 2001.
Leveret: 27. november, 2002.
Rederier
DFDS Tor Line A/S, København, Danmark (21. november, 2002 - 27. november, 2002)
DFDS A/S, Danmark (27. november, 2002 - )
Charter: Brittany Ferries, Morlaix, Frankrig (april, 2015 - 12. marts, 2020)
Hændelser og særlige begivenheder
Ved ankomst til Harwich kort efter middag kolliderede Sirena Seaways rampeanlægget i Harwich. Der skete betydelig materiel skade på skib og rampe, men der er ikke rapporteret om personskader. Sirena Seaways tog vand ind og fik slagside, og rampeanlægget blev bogstavelig talt smadret. Der var 489 passagerer om bord. UK Marine Accident Accident Investigation Branch (MAIB) fandt i den efterfølgende undersøgelse, at styrbords motor under ankomsten, og endnu to timer efter kollisionen, kørte med ca. 63% kraft fremad. Ifølge MAIB skyldtes dette sandsynligvis, at man ved en fejl havde aktiveret back-up styresystemet for styrbords motor. MAIB opfordrede med vanlig britisk høflighed DFDS til at vurderede behovet for løbende uddanelse af besætningen.
Ankom til Esbjerg efter reparation i Bremerhaven. Atter sat i fart.
mandag 29. september, 2014
Ankom fra Harwich til Esbjerg for sidste gang. Efter losning og nogle timers ophold, afsejlede Sirena Seaways mod Fredrikstad.
tirsdag 30. september, 2014
Anløb Frederikstad for at laste militært udstyr. Afsejlede senere på dagen mod Aalborg.
Ankom til Aalborg østhavn, og sejlede senere på dagen videre mod Kalundborg.
Ankom til Kalundborg.
Afsejlede mod Paldiski.
Ankom til Paldiski. Startede dagen efter på ruten til Kapellskär.
mandag 20. februar, 2023 - onsdag 22. februar, 2023
Forsejlet fra Paldiski til Gdansk.
mandag 27. februar, 2023 - søndag 19. marts, 2023
I dok.
onsdag 22. marts, 2023 - torsdag 23. marts, 2023
Forsejlet fra Gdansk til Tallinn.
Atter i fart.
Supplerende oplysninger
Design
Steen Friis Design (2003): ombygning, indretning
Kendingssignaler
OULA2 (3. december, 2002 - 8. maj, 2015)
FISL (8. april, 2015 - 27. april, 2020)
LYBR (27. april, 2020 - )
Flag
| Danmark (3. december, 2002 - 8. april, 2015) |
| Frankrig (8. april, 2015 - 27. april, 2020) |
| Litaun (27. april, 2020 - ) |
Hjemsteder
København (3. december, 2002 - 12. juni, 2003)
Esbjerg (12. juni, 2003 - 8. april, 2015)
Le Havre (8. april, 2015 - 27. april, 2020)
Klaipeda (27. april, 2020 - )
Dimensioner
Længde: 186,43 m, Længde overalt: 199 m, Bredde: 25 m, Dybgang: 6,32 m
Tonnage
BT: 22382, NT: 8064, DW: 5625
Kapacitet
610 passagerer, 600 køjepladser, 2060 lanemeter
Fart
Fart: 22 knob
Maskineri
2 stk. 9L46C Wärtsilä diesel, 18900 kW
2 stk. propel med justerbare skrueblade
2 stk. tværpropel i bov
Stabilisatorer
2 stk. finne-stabilisator (en i hver side)
Et krakket værft
Golfo dei Delfini blev sammen med søsterskibet Golfo dei Coralli oprindeligt bestilt af Lloys Sardegna Compagnia de Navigazione SrL (Compagnia Sarda di Navigazione Maritima SrL), Italien. Grundet store forsinkelser i færdiggørelsen afbestilte rederiet imidlertid Golfo dei Coralli. Rederiet krakkede siden, og Golfo dei Delfini var omkring 80% færdig, da produktionen blev indstillet.
DFDS Tor Line indgik aftale om at købe de to skibe, og Golfo dei Delfini færdiggjordes med polsk statsgaranti på værftet Stocznia Szczecinska Porta Holding S.A.
Golfo Dei Delfini blev omdøbt Dana Sirena og overtaget i Szczecin 27. november 2002 af DFDS A/S, da DFDS Tor Line nu var slået sammen med DFDS.
Af hensyn til polske regler sejlede skibets nye ejerne en tur til Rønne for at komme i danske territorialfarvand, inden Dana Sirena i al hast fortsatte til Gdansk, for at få udbygget passagerfaciliteterne ved Gdanska Stocznia Remontowa im.J. Pilsudskiego S.A. Arbejdet hermed var færdigt 7. juni 2003, og Dana Sirena kunne herefter gå i drift på Esbjerg - Harwich 17. juni 2003.
Oprettet: 14. april 2008. Senest revideret: 24. marts 2023.