Sirena Seaways

Værft: Stocznia Szczecinska im A.Warskiego, Szczecin, Polen.
Nybygning nr. B591-I/2.
IMO nummer: 9212163.

Bestilt: 31. marts, 1999.
Kølstrakt: 8. januar, 2001.
Søsat: 21. april, 2001.
Leveret: 27. november, 2002.

Navne

Golfo Dei Delfini (14. april, 2001 - 27. november, 2002)
Dana Sirena (27. november, 2002 - 11. marts, 2013)
Sirena Seaways (11. marts, 2013 - 8. april, 2015)
Baie de Seine (8. april, 2015 - 27. april, 2020)
Sirena Seaways (27. april, 2020 - )

Ruter

Esbjerg - Harwich (17. juni, 2003 - 29. september, 2014)
Paldiski - Kapellskär (6. oktober, 2014 - 8. januar, 2015)
Portsmouth - Le Havre (forår 2015 - 2020)
Portsmouth - Santander (også) (forår 2015 - 12. marts, 2020)
Karlshamn - Klaipeda (5. maj, 2020 - juni, 2020)
Paldiski - Kapellskär (28. juni, 2020 - )

Rederier

DFDS Tor Line A/S, København, Danmark (21. november, 2002 - 27. november, 2002)
DFDS A/S, Danmark (27. november, 2002 - )
Charter: Brittany Ferries, Morlaix, Frankrig (april, 2015 - 12. marts, 2020)

Hændelser og særlige begivenheder

lørdag 22. juni, 2013
Ved ankomst til Harwich kort efter middag kolliderede Sirena Seaways rampeanlægget i Harwich. Der skete betydelig materiel skade på skib og rampe, men der er ikke rapporteret om personskader. Sirena Seaways tog vand ind og fik slagside, og rampeanlægget blev bogstavelig talt smadret. Der var 489 passagerer om bord. UK Marine Accident Accident Investigation Branch (MAIB) fandt i den efterfølgende undersøgelse, at styrbords motor under ankomsten, og endnu to timer efter kollisionen, kørte med ca. 63% kraft fremad. Ifølge MAIB skyldtes dette sandsynligvis, at man ved en fejl havde aktiveret back-up styresystemet for styrbords motor. MAIB opfordrede med vanlig britisk høflighed DFDS til at vurderede behovet for løbende uddanelse af besætningen.

fredag 5. juli, 2013
Ankom til Esbjerg efter reparation i Bremerhaven. Atter sat i fart.

mandag 29. september, 2014
Ankom fra Harwich til Esbjerg for sidste gang. Efter losning og nogle timers ophold, afsejlede Sirena Seaways mod Fredrikstad.

tirsdag 30. september, 2014
Anløb Frederikstad for at laste militært udstyr. Afsejlede senere på dagen mod Aalborg.

onsdag 1. oktober, 2014
Ankom til Aalborg østhavn, og sejlede senere på dagen videre mod Kalundborg.

torsdag 2. oktober, 2014
Ankom til Kalundborg.

fredag 3. oktober, 2014
Afsejlede mod Paldiski.

søndag 5. oktober, 2014
Ankom til Paldiski. Startede dagen efter på ruten til Kapellskär.

mandag 20. februar, 2023 - onsdag 22. februar, 2023
Forsejlet fra Paldiski til Gdansk.

mandag 27. februar, 2023 - søndag 19. marts, 2023
I dok.

onsdag 22. marts, 2023 - torsdag 23. marts, 2023
Forsejlet fra Gdansk til Tallinn.

fredag 24. marts, 2023
Atter i fart.

Søsterskibe

Lisco Gloria (ex. Golfo Dei Coralli)

Supplerende oplysninger

Design

Steen Friis Design (2003): ombygning, indretning

Kendingssignaler

OULA2 (3. december, 2002 - 8. maj, 2015)
FISL (8. april, 2015 - 27. april, 2020)
LYBR (27. april, 2020 - )

Flag

Danmark's flagDanmark's flag
Danmark (3. december, 2002 - 8. april, 2015)
Frankrig's flagFrankrig's flag
Frankrig (8. april, 2015 - 27. april, 2020)
Litaun's flagLitaun's flag
Litaun (27. april, 2020 - )

Hjemsteder

København (3. december, 2002 - 12. juni, 2003)
Esbjerg (12. juni, 2003 - 8. april, 2015)
Le Havre (8. april, 2015 - 27. april, 2020)
Klaipeda (27. april, 2020 - )

Dimensioner

Længde: 186,43 m, Længde overalt: 199 m, Bredde: 25 m, Dybgang: 6,32 m

Tonnage

BT: 22382, NT: 8064, DW: 5625

Kapacitet

610 passagerer, 600 køjepladser, 2060 lanemeter

Fart

Fart: 22 knob

Maskineri

2 stk. 9L46C Wärtsilä diesel, 18900 kW
2 stk. propel med justerbare skrueblade
2 stk. tværpropel i bov

Stabilisatorer

2 stk. finne-stabilisator (en i hver side)

Et krakket værft

Golfo dei Delfini blev sammen med søsterskibet Golfo dei Coralli oprindeligt bestilt af Lloys Sardegna Compagnia de Navigazione SrL (Compagnia Sarda di Navigazione Maritima SrL), Italien. Grundet store forsinkelser i færdiggørelsen afbestilte rederiet imidlertid Golfo dei Coralli. Rederiet krakkede siden, og Golfo dei Delfini var omkring 80% færdig, da produktionen blev indstillet.

DFDS Tor Line indgik aftale om at købe de to skibe, og Golfo dei Delfini færdiggjordes med polsk statsgaranti på værftet Stocznia Szczecinska Porta Holding S.A.

Golfo Dei Delfini blev omdøbt Dana Sirena og overtaget i Szczecin 27. november 2002 af DFDS A/S, da DFDS Tor Line nu var slået sammen med DFDS.

Af hensyn til polske regler sejlede skibets nye ejerne en tur til Rønne for at komme i danske territorialfarvand, inden Dana Sirena i al hast fortsatte til Gdansk, for at få udbygget passagerfaciliteterne ved Gdanska Stocznia Remontowa im.J. Pilsudskiego S.A. Arbejdet hermed var færdigt 7. juni 2003, og Dana Sirena kunne herefter gå i drift på Esbjerg - Harwich 17. juni 2003.

AIS

Hvor er Sirena Seaways nu?

Billeder af Sirena Seaways

Oprettet: 14. april 2008. Senest revideret: 24. marts 2023.