Værft: Stocznia im Lenina, Gdansk, Polen.
Nybygning nr. 494/2.
IMO nummer: 7907661.
Søsat: 16. april, 1983.
Leveret: 10. februar, 1988.
Hændelser og særlige begivenheder
Søsat som Stena Germanica. Arbejdet med færgen blev senere forsinket på grund af politisk uro i Polen.
Omdøbt til Stena Scandinavica.
tirsdag 1. december, 1987
Ankom til Cityvarvet i Göteborg for færdiggørelse.
tirsdag 12. januar, 1999 - onsdag 3. februar, 1999
Ombygget ved Öresundsvarvet i Landskrona. Fik blandt andet sidesponsons, og 80 kahytter blev fjernet for at få plads til flere lastbiler.
Ombygget ved Cityvarvet i Göteborg.
Ved afgang om morgenen fra Gdynia påsejlede Stena Spirit en containerkran i Gdynia. Containerkranen væltede, og tre havnearbejdere kom til skade, heraf to alvorligt. Stena Spirit flyttede til den franske kaj sidst på eftermiddagen for at give plads til søsterskibet Stena Vision, og sejlede mod Karlskrona hen under aften.
Undervejs fra Karlskrona udbrød der brand om bord. Branden startede i en lastbil på vogndækket en halv time før ankomst til Gdynia. Passagererne blev samlet på de øverste dæk, og besætningen påbegyndte slukning. Da færgen kom i havn overtog brandvæsenet. Efter losning og tekniske undersøgelser gik Stena Spirit til Gdansk. Der var 550 passagerer om bord, ingen kom til skade.
fredag 9. september, 2016 - lørdag 9. januar, 2016
Atter i fart.
mandag 16. september, 2019
Omkring kl. 10, kort før ankomst til Stena-terminalen på Verkö, Karlskrona, fik Stena Spirit blackout. Da der igen kom gang i maskinerne, kunne færgen fortsætte i havn. Undervejs ramte færgen en bøje. Der skete ingen skader på færgen.
tirsdag 24. januar, 2023 - onsdag 25. januar, 2023
Forsejlet fra Karlskrona til Landskrona.
søndag 5. februar, 2023 - mandag 13. februar, 2023
I tørdok.
mandag 13. februar, 2023 - tirsdag 14. februar, 2023
Forsejlet fra Landskrona til Gdynia. Atter i fart.
På vej fra Gdynia til Karlskrona faldt to polske statsborgere over bord kl. ca. 16. Det var en 7-årig dreng og hans 36-årige mor. Færgen lavede straks en vending, tilbage hvor den netop havde været, og en redningsaktion blev iværksat med såvel båd som helikopter. De to personer blev bjærget og bragt til sygehuset i Karlskrona. Deres liv stod ikke til at redde. Kl. ca. 17.50 satte færgen atter kursen mod Karlskrona.
Havarikommissionen konkluderede senere, at der ikke var tale om en ulykke, hvorfor hændelsen blev efterforsket som mord og selvmord.
Supplerende oplysninger
Design
Stena Line
Knud E. Hansen A/S
Kendingssignaler
SLYH (10. februar, 1988 - 22. juni, 2011)
C6ZK8 (22. juli, 2011 - 21. oktober, 2021)
5BWU5 (21. oktober, 2021 - 29. marts, 2023)
OUXX2 (29. marts, 2023 - )
Flag
| Sverige (10. februar, 1988 - 22. juni, 2011) |
| Bahamas (22. juli, 2011 - 21. oktober, 2021) |
| Cypern (21. oktober, 2021 - 29. marts, 2023) |
| Danmark (29. marts, 2023 - ) |
Hjemsteder
Göteborg (10. februar, 1988 - 22. juni, 2011)
Nassau (22. juni, 2011 - 21. oktober, 2021)
Hellerup (29. marts, 2023 - )
Limassol (21. oktober, 2023 - 29. marts, 2023)
Dimensioner
Længde: 175,37 m, Bredde: 29,04 m, Dybgang: 6,7 m (1988)
Længde: 175,37 m, Bredde: 31 m, Dybgang: 6,8 m (februar, 1999)
Tonnage
BT: 39178, NT: 22089, DW: 4000 (1988)
BRT: 26088, NRT: 14785, DW: 4500 (1999)
Kapacitet
2500 passagerer, 2372 køjepladser, 550 personbiler (1988)
1700 passagerer, 569 personbiler, 1628 lanemeter (1999)
Fart
Fart: 21,5 knob
Maskineri
4 stk. 16ZV49/48 Zgoda-Sulzer diesel hovedmaskine, 29420 kW
5 stk. 8ASL25/30 Sulzer diesel hjælpemaskine, 6175 kW
2 stk. propel med justerbare skrueblade
2 stk. tværpropel i bov
Stabilisatorer
2 stk. Sperry finne-stabilisator (en i hver side)
Oprettet: 1. december 2007. Senest revideret: 1. juli 2023.