Værft: British Hovercraft Corporation, England.
Nybygning nr. SR.N6 016.
Leveret: november, 1965.
Hændelser og særlige begivenheder
SR.N6 016 fik ikke noget rigtigt navn, hvorfor byggenummeret blev brugt. SR.N6 016 har sejlet på mange forskellige ruter i kortere tid. Fartøjet blev brugt som demonstrationsmodel for at overbevise kunderne om at de skulle købe. Desunde blev SR.N6 016 ofte anvendt til afprøvning af nye teknologier, som f.eks. skørter og propeller.
SR.N6 016 og SR.N6 025 kolliderede ud for bølgebryderen ved Cowes. På grund af lavvande kunne ingen af førerne se det andet fartøj bag molen. Ingen kom til skade ved kollisionen. 025 fik en mindre skade foran. 016 fik en større skade midskibs, og blev senere repareret ved British Hovercraft Corporation.
Ombygget hos British Hovercraft Corporation.
Set oplagt i Alexandria. Videre skæbne ukendt.
Supplerende oplysninger
Flag
| Storbritannien (november, 1965 - august, 1976) |
| Ægypten (august, 1976 - ) |
Hjemsted
Alexandria (august, 1976 - )
Dimensioner
Længde: 14,76 m, Bredde: 7,01 m
Kapacitet
38 passagerer
Fart
Servicefart: 35 knob, Topfart: 50 knob
Maskineri
1 stk. Rolls-Royce gasturbine, 900 hk
1 stk. 4-bladet propel med indstillelige blade
Skrog
luftpudebåd
Oprettet: 12. januar 2012. Senest tjekket: 22. maj 2023.