Værft: Helsingør Værft A/S.
Nybygning nr. 397.
IMO nummer: 7128332.
Søsat: 17. november, 1971.
Leveret: 11. marts, 1972.
Navne
Svealand (11. marts, 1972 - 22. september, 1984)
Saga Wind (22. september, 1984 - 18. april, 1989)
Sea Wind (18. april, 1989 - 6. maj, 2022)A Wind (6. maj, 2022 - )
Ruter
Helsingborg - Travemünde (17. marts, 1972 - 1981)
Trelleborg - Travemünde (1981 - januar, 1989)
Stockholm - Åbo (21. april, 1989 - juni, 1999)
Stockholm - Långnäs - Åbo (1. juli, 1999 - 2007)
Stockholm - Åbo (godsfærge) (1. januar, 2008 - 21. december, 2014)
Tallinn - Helsinki (Helsingfors) (8. januar, 2015 - 2017)
Helsinki (Helsingfors) - Muuga (Tallinn) (oktober, 2017 - 19. april, 2022)
Karasu - Kavkaz (17. juli, 2022 - )
Rederier
Stockholms Rederi Ab Svea, Sverige (11. marts, 1972 - 25. november, 1981)
Charter: Trave Line, Helsingborg, Sverige (17. marts, 1972 - oktober, 1976)
Charter: Saga Linjen (Rederi AB Öresund & Trave Line), Malmö, Sverige (oktober, 1976 - 1980)
Charter: TT-Saga-Line (TT-Line GmbH & Co. KG og Saga AB (Scandinavian Ferry Lines (SFL)), Antwerpen, Belgien (1. januar, 1981 - 25. november, 1981)
Johnsson Line Ab (Oy Silja Line Ab), Sverige (25. november, 1981 - 28. december, 1982)
Svelast AB (Svenska Lastbils AB, SLAB), Stockholm, Sverige (28. december, 1982 - 7. januar, 1983)
Scandinavian Ferry Lines Ab (SFL), Malmö, Sverige (7. januar, 1983 - 8. december, 1986)
Charter: TT-Line GmbH & Co. KG, Hamburg, Tyskland (1986 - 1989)
Swecarrier Rederi AB, Helsingborg, Sverige (8. december, 1986 - 20. januar, 1993)
Charter: SeaWind Line , Stockholm, Sverige (april, 1989 - 20. januar, 1993)
SeaWind Line , Stockholm, Sverige (20. januar, 1993 - 2010)
Tallink Silja Oy, Helsinki, Finland (2010 - 26. april, 2022)
Rudniki Shipping Ltd., Majuro, Marshalløerne (26. april, 2022 - 29. juni, 2022)
Inok IV, Monte Carlo, Monaco (29. juni, 2022 - )
Hændelser og særlige begivenheder
juli, 1984 - september, 1984
Forlænget ved Fosen Mekaniske Verksted, og fik nye maskiner.
onsdag 5. marts, 1997 - mandag 5. maj, 1997
Grundstødt ved Mjölkö i Stockholms skærgård. Blev trukket fri dagen efter og siden repareret.
I fart igen efter reparation.
lørdag 2. februar, 2008 - søndag 3. februar, 2008
Bugseret til Turku for reparation.
tirsdag 2. december, 2008 - onsdag 3. december, 2008
Brand i maskinrummet. Branden slukket. De 11 passagerer blev evakueret.
Atter i fart.
Supplerende oplysninger
Kendingssignaler
SDNE (11. marts, 1972 - januar, 2015)
ESKE (januar, 2015 - 6. maj, 2022)
T8A3894 (6. maj, 2022 - 24. maj, 2022)
5LFM4 (24. maj, 2022 - 2. juli, 2022)
TJM0029 (2. juli, 2022 - )
Flag
| Sverige (11. marts, 1972 - januar, 2015) |
| Estland (januar, 2015 - 6. maj, 2022) |
| Palau (6. maj, 2022 - 24. maj, 2022) |
| Liberia (24. maj, 2022 - 2. juli, 2022) |
| Cameroun (2. juli, 2022 - ) |
Hjemsteder
Stockholm (11. marts, 1972 - januar, 2015)
Tallinn (januar, 2015 - 6. maj, 2022)
Malakal Harbour (6. maj, 2022 - 24. maj, 2022)
Monrovia (24. maj, 2022 - 2. juli, 2022)
Douala (2. juli, 2022 - )
Dimensioner
Længde overalt: 118,0 m, Bredde: 21,0 m, Dybgang: 5,0 m (1972)
Længde overalt: 154,4 m, Bredde: 22,0 m, Dybgang: 4,1 m (1984)
Tonnage
BRT: 3987 (1972)
BRT: 15587, NRT: 4843, DW: 4010 (1984)
Kapacitet
36 passagerer, 36 køjepladser, ? lanemeter (1972)
220 passagerer, 90 køjepladser, 1270 lanemeter (1984)
Fart
Fart: 17 knob
Maskineri
4 stk. 9 ATCM Ruston-Paxman diesel, 10000 hk (1972 - 1984)
4 stk. 8M453 MaK diesel, 7360 kW (1984 - )
2 stk. propel med justerbare skrueblade
1 stk. tværpropel i bov
Billeder af Sea Wind

Sea Wind

Sea Wind
Oprettet: 13. marts 2012. Senest revideret: 1. januar 2023.