Hændelser og særlige begivenheder
Afsejlede fra Hobart med destination Papeete, Tahiti.
Ankom til Panama Kanalen og gik til kaj ved Balboa.
Sejlede gennem Panamakanalen op begyndte færden over Atlanten.
Ankom til Århus lidt i 7 om morgenen. Så snart KatExpress 1 var afsejlet, prøvede KatExpress 2 færgelejet.
KatExpress 2 havde problemer med den ene hovedmotor. Det gav forsinkelser, og to afgange måtte aflyses.
På grund af problemer med en af hovedmotorerne blev Express 2 taget ud af drift. Max Mols blev dagen efter overflyttet fra Ebeltoft-ruten.
Stadig ude af drift. Express 2 sejlede til Frederikshavn for dokning.
Dokkede ud.
Sejlede tilbage til Århus.
Prøvesejlads.
Efter godt 2½ måned atter i drift.
14. januar, 2018 - 15. januar, 2018
Forsejlet fra Århus 14. januar kl. ca. 23.20, ankomst Orskov Yard, Frederikshavn 15. januar kl. ca. 02.30.
30. januar, 2018 - 4. februar, 2018
I dok.
Retur til Århus. Afgang Frederikshavn ca. 17.00, ankomst Århus 20.30.
Atter i fart.
Undervejs fra Århus til Sjællands Odde, afgang Århus kl. 15.30, udbrød der en mindre brand i det ene maskinrum. Det skete, da færgen var mellem Sletterhage og Samsø. Færgen returnerede med reduceret fart til Århus og blev taget ud af drift. Da Max Mols var oplagt langs kaj i Århus og Express 3 var i dok i Frederikshavn, blev Express 1 dermed ene om at passe overfarten, indtil Express 3 kunne indsættes to dage senere.
Prøvesejlads på Århusbugten.
Atter i fart Århus - Odden.
Dagens anløb af Ebeltoft måtte opgives. Færgen havde ved ankomst sat en trosse for at svinge ind i færgelejet. Da trossen sprang valgte man i stedet at sejle til Århus.
Forsejlet fra Århus til Frederikshavn. Afgang Århus kl. 02.05, direkte i dok i Frederikshavn kl. 06.10.
Dokkede ud kl. 20.30, forhalet til Oliepiren.
Forsejlet fra Frederikshavn til Aarhus. Afgang frederikshavn kl. 12.15, ankomst Århus kl. 15.50. Da Express 4 havde fået maskinproblemer, blev Express 2 indsat i stedet. Afgangen der skulle have været 16.15 blev 25 minutter forsinket.
16. februar, 2020 - 17. februar, 2020
Forsejlet fra Aarhus til Rønne. Afgang Aarhus 16. februar kl. 22.55, ankomst Rønne 17. februar kl. 04.55.
Det var planlagt, at Express 1 skulle have været i fart hele dagen, men Express 2 måtte fortsætte som afløser på dagens to første dobbeltture mellem Rønne og Ystad. Derefter forsejlet til Århus. Afgang Rønne kl. 14.50, ankomst Århus kl. 20.20.
Sejladsen på Århus - Odden reduceret til kun at blive betjent med to færger på grund af Covid-19 situationen.
Sejladsen på Århus - Odden yderligere reduceret til kun at blive betjent med én færge.
17. marts, 2020 - 22. marts, 2020
Oplagt i Århus.
Sejladsen på Århus - Odden yderligere reduceret til kun to daglige dobbeltture. Express 2 i fart igen, de andre færger oplagt.
Nu 4 dobbeltture dagligt. Express 3 og Express 4 fortsat oplagt.
I forbindelse med at Express 3 atter kom i fart, genoptog Express 2 sejladsen til Ebeltoft med nogle få ugentlige ture.
Inden dagens ture prøvede Express 2 et af de kommende færgelejer i Århus yderst ved Østhavnen. Færgen var på stedet fra kl. 05.45 til 06.45. Lejeprøven har formodentlig haft primært mediemæssigt formål, eftersom der endnu ikke findes ramper i færgelejet.
Express 2 forsejlet til Rønne for at bytte plads med Max, så kapaciteten til Bornholm blev øget. Max ankom fra Rønne kort efter midnat. Express 2 afgik Århus kl. 00.50, ankomst Rønne kl. 07.00. Første afgang fra Rønne kl. 08.30. På denne måde blev færgebyttet foretaget uden aflysninger.
Kort efter midnat var Express 1 og Express 2 tæt på at kollidere. Express 1 var på vej fra Rønne til Ystad, Express 2 var på vej fra Ystad til Rønne. Da det gik op for besætningerne, at de to søsterskibe var på kollisionskurs, drejede Express 1 skarpt mod bagbord, mens Express 2 drejede skarpt mod styrbord. Under den usædvanlige undvigemanøvre kom de to færger meget tæt på hinanden, ca. 0,1 - 0,2 sømil. Ingen kom til skade ved de pludselige manøvrer.
18. august, 2020 - 19. august, 2020
Forsejlet fra Rønne til Århus. Afgang Rønne 18. august kl. 22.50, ankomst Århus kl. 04.32. I fart fra Århus kl. 07.45. På denne måde foregik færgebyttet atter uden tab af ture.
Forsejlet fra Århus til Rønne. Afgang Århus kl. 00.29, ankomst Rønne kl. 08.50. I fart som afløser for Express 1 (på værft i Frederikshavn) fra kl. 16.30.
28. februar, 2021 - 1. marts, 2021
Forsejlet fra Rønne til Frederikshavn. Afgang Rønne 28. februar kl. 22.56, ankomst Frederikshavn 1. marts kl. 12. Direkte i dok.
Dokket ud. Forsejlet fra Frederikshavn til Århus kl. 12.00 - kl. 16.07.
Atter i fart. Første afgang fra Århus kl. 05.45.
Forsejlet fra Århus til Frederikshavn kl. 01.58 - kl. 07.24. Direkte i dok.
Ud af dok kl. 12.27, forsejlet til Århus, ankomst kl. 16.25, klar til at blive sat i normal drift dagen efter.
Efter dagens sidste tur, oplagt i Århus.
Forsejlet fra Århus til Rønne for afløsning under Express 1's værftsbesøg.
Sidste afgang fra Ystad kl. 20.30 aflyst på grund af blæsevejr.
Forsejlet fra Ystad til Rønne kl. 20.21 - 6. februar kl. 01.53.
Atter i fart på Kattegat.
Efter at have udført dagens første dobbelttur måtte Express 2 forblive i Århus til sidst på eftermiddagen. Årsagen var, at Express 4 blokerede det vestlige færgeleje i Odden Færgehavn, fordi rampen ikke kunne løftes. På grund af blæsevejr kunne rampen ikke løftes med kran, ligesom det østlige færgeleje kunne ikke benyttes. Express 2 var atter i fart med afgang fra Århus kl. 16.15. Af dagens i alt 12 planlagte dobbeltture blev 7 aflyst, Max udførte én dobbelttur, mens Express 2 og Express 4 udførte hver to.
Ved ankomst til Odden kl. 17.35 påsejlede
Express 2 pieren mellem de to færgelejer. Færgen fik en mindre skade på styrbords skrog. Efter inspektion blev færgen forsejlet tom til Århus kl. 20.25 - kl. 22.27. Taget ud af drift for reparation.
Hændelsen betød, at Express 4, der havde planmæssig ankomst til Odden kl. 18.50, først kunne lægge til kl. 20.40, og Max, der havde planmæssig ankomst kl. 20.20, kunne først lægge til kl. 21.16. Tilsvarende blev afgangene fra Odden forsinket for Express 4 fra kl. 19.15 til kl. 21.08, og for Max fra kl. 20.45 til kl. 21.30.
Sejladsen kunne den følgende dag opretholdes med 3 færger, fordi afløserfærgen Max allerede var i fart på Kattegat, og Express 3 var netop returneret fra værftsbesøg.
Atter i fart efter reparation. Første afgang fra Århus kl. 07.45.
Forsejlet fra Århus til Landskrona kl. 08.47 - kl. 15.08. I tørdok.
Ud af dok. Forsejlet fra Landskrona til Århus kl. 12.58 - kl. 17.24.
27. januar, 2023 - 28. januar, 2023
Forsejlet fra Århus til Rønne kl. 21.02 - kl. 03.19.
I fart som afløser for Express 1. Første afgang kl. 06.27. Det var planlagt, at Express 2 først skulle have været indsat et par dage senere i forbindelse med Express 1s planlagte værftsbesøg, men på grund af en defekt kobling blev afløsningen fremskyndet.
Under indsejling til Rønne på dagens første dobbelttur, fik Express 2 maskinproblemer kl. 09.30 lige uden for havnen. Besætningen valgte at afbryde anløbet, og Express 2 var først i færgelejet kl. 10.50. Planlagt afgang kl. 10.30 blev forsinket til kl. 13.15. Egentlig skulle Povl Anker have taget en suppleringstur på grund af maskinproblemerne, men på grund af at det samtidig blæste en del, blev løsningen at Hammershus afløste på dagens sidste to dobbeltture.
Express 2 sejlede ikke denne dag.
Udførte én dobbelttur denne dag, afgang fra Rønne kl. 06.27.
Udførte én dobbelttur denne dag, afgang fra Rønne kl. 16.28.
Atter i normal fart.
Ved afgang fra Rønne kl. 14.28 ramte Express 2 kl. 13.30 den sydlige indermole. Færgen returnerede straks til færgelejet, hvor den lagde til kl. 14.40. Taget ud af drift.
Supplerende oplysninger
Kendingssignaler
C6AN2 (19. marts, 2013 - 29. april, 2013)
OWMN (29. april, 2013 - )
Flag
| Bahamas (19. marts, 2013 - 29. april, 2013) |
| Danmark (29. april, 2013 - ) |
Hjemsteder
Nassau (19. marts, 2013 - 29. april, 2013)
Århus (29. april, 2013 - )
Dimensioner
Længde: 95,84 m, Længde overalt: 112,6 m, Bredde: 30,5 m, Dybgang: 3,93 m, Dybde: 7,94 m
Tonnage
BT: 10500, NT: 3234, DW: 1450 (2013)
BT: 10500, NT: 3100, DW: 3000 (2014)
Kapacitet
1000 passagerer, 417 personbiler, 567 lanemeter
Fart
Servicefart: 37 knob, Topfart: 42,1 knob
Maskineri
4 stk. 20V 28/33D MAN B&W diesel hovedmaskine, 36000 kW
4 stk. D2876 MAN diesel hjælpemaskine
4 stk. vandjet
Skrog
katamaran, aluminium
Billeder af Express 2
 (video) KatExpress 2
|
 KatExpress 2
|
 KatExpress 2
|
 KatExpress 2
|
 KatExpress 2
|
 KatExpress 2
|
 KatExpress 2
|
 KatExpress 2
|
 KatExpress 2
|
 KatExpress 2
|
 KatExpress 2
|
 KatExpress 2
|
 KatExpress 2
|
 KatExpress 2
|
 KatExpress 2
|
 KatExpress 2
|
 KatExpress 2
|
 (skorsten) KatExpress 2
|
 KatExpress 2
|
 KatExpress 2
|
 KatExpress 2
|
 KatExpress 2
|
 KatExpress 2
|
 KatExpress 2
|
 KatExpress 2
|
 (søsterskibe) KatExpress 2 KatExpress 1
|
 KatExpress 2
|
 KatExpress 2
|
 KatExpress 2
|
 KatExpress 2
|
 KatExpress 2
|
 KatExpress 2
|
 KatExpress 2
|
 (søsterskibe) KatExpress 2 KatExpress 1
|
 (søsterskibe) KatExpress 2 KatExpress 1
|
 (søsterskibe) KatExpress 2 KatExpress 1
|
 (søsterskibe) KatExpress 2 KatExpress 1
|
 (søsterskibe) KatExpress 1 KatExpress 2
|
 (søsterskibe) KatExpress 1 KatExpress 2
|
 (søsterskibe) KatExpress 1 KatExpress 2
|
 KatExpress 2
|
 KatExpress 2
|
 KatExpress 2
|
 KatExpress 2
|
 KatExpress 2
|
 KatExpress 2
|
 KatExpress 2
|
 (bro) KatExpress 2
|
 KatExpress 2
|
 KatExpress 2
|
 KatExpress 2
|
 (skorsten) KatExpress 2
|
 KatExpress 2
|
 KatExpress 2
|
 (bro) KatExpress 2
|
 (skorsten) KatExpress 2
|
 KatExpress 2
|
 KatExpress 2
|
 KatExpress 2
|
 KatExpress 2
|
 KatExpress 2
|
 KatExpress 2
|
 KatExpress 2
|
 KatExpress 2
|
 KatExpress 2
|
 KatExpress 2
|
 (søsterskibe) KatExpress 2 KatExpress 1
|
 KatExpress 2
|
 (søsterskibe) KatExpress 2 KatExpress 1
|
 KatExpress 2
|
 KatExpress 2
|
 Kattegat KatExpress 2
|
 Kattegat KatExpress 2
|
 Kattegat KatExpress 2 KatExpress 1
|
 Kattegat KatExpress 2
|
 Kattegat KatExpress 2 KatExpress 1
|
 KatExpress 2
|
 KatExpress 2
|
 KatExpress 2
|
 KatExpress 2
|
 (byggeplade) KatExpress 2
|
 KatExpress 2
|
 KatExpress 2
|
 Max Mols KatExpress 1 KatExpress 2
|
 KatExpress 2 KatExpress 1 Max Mols
|
 KatExpress 2 KatExpress 1 Max Mols
|
 (søsterskibe) KatExpress 1 KatExpress 2
|
 KatExpress 2
|
 KatExpress 2
|
 KatExpress 2
|
 KatExpress 2
|
 KatExpress 2
|
 KatExpress 2
|
 KatExpress 2
|
 KatExpress 2
|
 KatExpress 2
|
 KatExpress 2
|
 KatExpress 2
|
 Royal Princess KatExpress 2
|
 KatExpress 2
|
 KatExpress 2 Royal Princess
|
 KatExpress 2
|
 KatExpress 2
|
 KatExpress 2
|
 KatExpress 2
|
 KatExpress 2
|
 KatExpress 2
|
 KatExpress 2
|
 KatExpress 2
|
 KatExpress 2
|
 KatExpress 2
|
 KatExpress 2
|
 (søsterskibe) KatExpress 2 KatExpress 1
|
 (søsterskibe) KatExpress 1 KatExpress 2
|
 KatExpress 2 KatExpress 1
|
 KatExpress 1 KatExpress 2
|
 KatExpress 2
|
 KatExpress 2
|
 Max Mols KatExpress 2
|
 KatExpress 2
|
 KatExpress 2
|
 (søsterskibe) KatExpress 1 KatExpress 2
|
 KatExpress 2
|
 KatExpress 2
|
 KatExpress 2
|
 KatExpress 2
|
 KatExpress 2
|
 KatExpress 2
|
 KatExpress 2
|
 KatExpress 2
|
 KatExpress 2
|
 KatExpress 2
|
 KatExpress 2
|
 KatExpress 2
|
 KatExpress 2
|
 KatExpress 2
|
 KatExpress 2
|
 KatExpress 2
|
 KatExpress 2
|
 Issehoved KatExpress 2
|
 KatExpress 2
|
 Express 2
|
 Express 2
|
 Express 2
|
 Express 2
|
 Express 2
|
 (vogndæk) Express 2
|
 Express 2 Max Mols
|
 Express 2 Max Mols
|
 Express 1 Express 3 Express 2
|
 (søsterskibe) Express 1 Express 2
|
 Express 2
|
 (søsterskibe) Express 1 Express 2
|
 Express 2
|
 Express 2
|
 Express 2
|
 Express 2
|
 Express 2
|
 Express 2
|
 Express 2
|
 (søsterskibe) Express 1 Express 2
|
 (søsterskibe) Express 2 Express 3
|
 (søsterskibe) Express 3 Express 2
|
 (om bord) Express 2
|
 (vogndæk) Express 2
|
 (vogndæk) Express 2
|
 Express 2
|
Oprettet: 17. maj 2012. Senest revideret: 4. februar 2023.