Værft: Fiskerstrand BLTR AS.
Nybygning nr. 53.
Værft (skroget): JSC Western Shipyard, Klaipeda, Litaun
IMO nummer: 9371531.
Leveret: 24. november, 2006.
Rederier
Tide Sjø AS, Bergen, Norge (28. januar, 1999 - 1. januar, 2012)
Nor-Ferjer A/S, Bergen, Norge (24. november, 2006 - 28. januar, 2008)
Norled AS, Stavanger, Norge (1. januar, 2012 - )
Hændelser og særlige begivenheder
fredag 4. januar, 2019 - juli, 2019
Ombygget til hybrid drift (batteri / diesel). Desuden ombygning i aptering.
torsdag 10. oktober, 2019
Omkring kl. 18.40, et par hundrede meter før anløb af Sydnes, blev der opdaget røgudvikling i et batterirum. Færgen kunne lægge til på sædvanlig vis. Passagerer og køretøjer kom sikkert i land. Hændelsen indtraf, mens færgen sejlede på diesel, dvs. batterierne var ikke i brug.
Branden var kommet underkontrol aftenen før, men om morgenen skete en eksplosion om bord.
Det blev senere afklaret, at branden opstod efter en lækage i batteripakkens vandkølingssystem. Dette betød, at der opstod en lysbus, som i den tiltagende varme startede branden.
Efterfølgende blev der anvendt saltvand til slukning af branden, hvilket medførte kortslutning i batteriet.
Bugseret til Westcon Yards i Ølensvåg for reparation.
onsdag 1. juli, 2020 - torsdag 1. oktober, 2020
Atter i fart efter reparation.
Supplerende oplysninger
Design
Multi Maritime
Typebetegnelse
MM49FEKendingssignal
LNXL (24. november, 2006 - )
Flag
| Norge (24. november, 2006 - ) |
Hjemsted
Trondheim (24. november, 2006 - )
Dimensioner
Længde: 47,8 m, Længde overalt: 48,8 m, Bredde: 13,7 m, Dybgang: 3,4 m
Tonnage
BT: 632, NT: 189, DW: 343 (2006)
BT: 654, NT: 196, DW: 343 (2019)
Kapacitet
160 passagerer, 38 personbiler
Fart
Servicefart: 11 knob
Maskineri
4 stk. DI16 43M Nogva Scania diesel hovedmaskine, 1764 kW
2 stk. 4045 John Deere diesel hjælpemaskine, 1166 kW
batterier, 1989 kWh (2019 - )
2 stk. azimuth propel (1 for, 1 agter)
Billeder af Ytterøyningen
Ytterøyningen
Ytterøyningen
Oprettet: 3. juni 2012. Senest revideret: 26. juli 2023.