Værft: Nuovi Cantieri Apuania SpA., Marina di Carrara, Italien.
Nybygning nr. 1220.
IMO nummer: 9214276.
Søsat: juni, 2001.
Leveret: marts, 2002.
Hændelser og særlige begivenheder
fredag 17. december, 2004
Ved ankomst til Olbia påsejlede La Superba færgen Nuraghes. Ansvaret for hændelsen blev tillagt La Superbas skibsfører, der trods dårligt vejr ikke havde anmodet om assistance fra bugserbåde.
tirsdag 22. december, 2009
Der udbrød brand i maskinrummet kort før afgang fra Genova. Branden blev hurtigt slukket De 1570 passagerer om bord blev om natten overført til La Superbas søsterskib La Suprema. Dennes afgang blev yderligere udsat på grund af en ulykke på vogndækket. En medarbejder, der var ved at surre, blev klemt mellem to lastbiler. Han døde af kvæstelserne kort efter han var transporteret til sygehuset.
Der udbrød brand på vogndækket, mens færgen lå ved kaj i Palermo. Der var kommet 180 passagerer om bord. Branden bredte sig hurtigt, og passagererne blev evakueret.
Branden stadig ikke slukket. Færgen har fået slagside.
Supplerende oplysninger
Kendingssignal
ICGK (marts, 2002 - )
Flag
Hjemsted
Palermo (marts, 2002 - )
Dimensioner
Længde overalt: 211,5 m, Bredde: 30,4 m, Dybgang: 7,8 m
Tonnage
BT: 49257, NT: 28796, DW: 9320
Kapacitet
2920 passagerer, 2148 køjepladser, 900 personbiler, 3230 lanemeter
Fart
Servicefart: 28 knob, Topfart: 31 knob
Maskineri
4 stk. 16V46C Wärtsilä diesel, 67200 kW
2 stk. propel med justerbare skrueblade
2 stk. tværpropel i bov
Stabilisatorer
2 stk. Blohm + Voss finne-stabilisator (en i hver side)
Oprettet: 11. januar 2013. Senest revideret: 20. januar 2023.