Marie

Værft: Burmeister & Wains Maskin- og Skibsbyggeri.
Nybygning nr. 157.

Leveret: 16. april, 1890.

Status: Ophugget.

Navn

Marie (16. april, 1890 - 1936)

Ruter

Fredericia - Strib (1890 - 1904)
Masnedø - Orehoved (1905 - 1916)
Glyngøre - Nykøbing Mors (1916 - 1935)

Rederier

De Danske Statsbaner, Danmark (16. april, 1890 - 30. december, 1935)
Petersen & Albeck, København, Danmark (30. december, 1935 - 1936)

Hændelser og særlige begivenheder

1904 - torsdag 2. november, 1905
Ombygget og forlænget ved Kjøbenhavns Flydedok og Skibsværft. Fik desuden monteret en ekstra dampmaskine og en skrue for. Således var der nu to skruer agter og en for.

tirsdag 11. juni, 1935
Marie lossede i Rønne nyt materiel til A/S Bornholms Jernbaner. DBJ havde smalspor med en meters sporvidde. Marie var i den anledning blevet forsynet med intermistisk smalspor.

søndag 7. juli, 1935
Marie påsejlede og knuste molen i Thyborøn Havn i meget vanskelige strømforhold på en udflugtstur. Der var 320 passagerer om bord, 17 blev lettere kvæstet.

1936
Ophugget hos Petersen & Albeck, København

Supplerende oplysninger

Kendingssignaler

NCDB (16. april, 1890 - 1933)
OYCS (1934 - 1935)

Flag

Danmark's flagDanmark's flag
Danmark (16. april, 1890 - 1935)

Hjemsteder

Fredericia (16. april, 1890 - 26. august, 1914)
Masnedø (26. august, 1914 - 1935)

Dimensioner

Længde overalt: 60,69 m, Bredde: 13,11 m, Dybgang: 2,82 m (1890)
Længde overalt: 86,2 m, Bredde: 13,11 m, Dybgang: 2,82 m (1905)

Tonnage

BRT: 366,61, NRT: 126,54, DW: 80+25 (1890)
BRT: 533, NRT: 231, DW: 180+45 (1905)

Kapacitet

1 jernbanespor, 59,60 m spor (1890)
700 passagerer, 1 jernbanespor, ? m spor (1905)

Fart

Servicefart: 9,5 knob

Maskineri

2 stk. 2-cylindret compound dampmaskine, 600 ihk (1890 - 1905)
3 stk. 2-cylindret compound dampmaskine, 900 ihk (1905 - )
2 stk. fastbladet propel (1890 - 1905)
3 stk. fastbladet propel (2 agter, 1 for) (1905 - )

Billeder af Marie

Oprettet: 20. januar 2013.