Værft: Burmeister & Wains Maskin- og Skibsbyggeri.
Nybygning nr. 138.
Leveret: 31. marts, 1886.
Status: Ophugget.
Rederier
De Danske Statsbaner, Danmark (31. marts, 1886 - 1. juli, 1938)
Statens Istjeneste (Ministeriet for Handel, Industri og Søfart), København, Danmark (1. juli, 1938 - 1959)
K. D. Løgstrup, Randers, Danmark (august, 1959 - 1961)
Hændelser og særlige begivenheder
Ombygget til isbryder ved Aalborg Værft. Ombygningen omfattede bl. a. nye kedler (formentlig 2 stk) og indbygning af dampspil til ombordtagning/flytning med wire af jernbanevogn til bunkerkul og ballast, hvilket skete over jernbanefærgelejet i Glyngøre.
Solgt til ophugning hos Løgstrup i Randers.
Afgik under egen damp fra Aalborg og sejlede til Randers.
Noget tyder på, at Løgstrup ønskede at gøre brug af Valdemar forinden skrotningen, måske fordi Valdemar fortsat var sejlklar og havde et gyldigt certifikat. I modsætning til hvad der er almindeligt ved skibsskrotninger fik Løgstrup nemlig omregistreret Valdemar til sit firma. Dette gøres normalt kun, hvis skrotfirmaet enten ønsker at videresælge skibet i en eller anden form, eller at bruge det selv. Muligvis har Løgstrup brugt, eller overvejet at bruge, Valdemar som pram.
Slettet af skibsregistret som ophugget.
Supplerende oplysninger
Kendingssignaler
NVTC (1886 - 1933)
OYIS (1934 - 1959)
Flag
Hjemsteder
Fredericia (1886 - 1938)
Glyngøre (1938 - 1959)
Dimensioner
Længde overalt: 43,89 m, Bredde: 13,11 m, Dybgang: 2,87 m
Tonnage
BRT: 361,17, NRT: 129,13, DW: 125 (1903)
BRT: 350, NRT: 96, DW: 58+50 (1938)
Kapacitet
500 passagerer, 1 jernbanespor, 41,9 m spor
Fart
Fart: 10,6 knob
Maskineri
2 stk. 2-cylindret compound dampmaskine, 600 hk
2 stk. fastbladet propel
Billeder af Valdemar

(dæksplan)
Valdemar
Oprettet: 25. januar 2013.