Værft: Aalborg Maskin- og Skibsbyggeri A/S, Aalborg, Danmark.
Nybygning nr. 44.
Leveret: 5. juni, 1931.
Rederier
Generaldirektoratet for Post- og Telegrafvæsenet, København, Danmark (5. juni, 1931 - 1948)
Fredericia-Strib Overfarten af 1942 A/S, Fredericia, Danmark (3. juli, 1948 - 23. april, 1949)
Troms Fergestyre, Tromsø, Norge (23. april, 1949 - 1955)
Tromsø Ferje- og Busselskap, Tromsø, Norge (1955 - 1959)
Vesteraalens Trafikklag AS, Sortland, Norge (1959 - 1963)
A/L Lofoten Trafikklag, Lofoten, Norge (1963 - 1974)
Norwegian Contractors AS, Stavanger, Norge (1974 - 1975)
A. Frantzen, Isfjorden, Norge (1975 - 1976)
Austevoll Ferjeselskap AS, Storebø, Norge (1976 - 1983)
Storebø & Co., Storebø, Norge (1983 - 9. maj, 1990)
Storebø Korrosjon Service AS, Storebø, Norge (9. maj, 1990 - 4. maj, 1994)
Huftargruppa ANS (Frode Møgster), Bekkjarvik, Norge (4. maj, 1994 - 6. april, 2004)
Huftarlaks, Bekkjarvik, Norge (6. april, 2004)
Sjøtroll Havbruk AS, Bekkjarvik, Norge (6. april, 2004 - )
Hændelser og særlige begivenheder
Bilbrev udstedt. Anmeldt 6. juni. registreret 9. juni.
Maal Bevis udstedt, København.
Nationalitets- og Registrerings-Certifikat udstedt.
Bilfærgen Mors sejler nu kun om lørdagen. Resten af ugen sejler motorbåden Else. Senere under krigen har Else helt overtaget trafikken, og Mors lægges op. Mors kommer formentlig aldrig mere i trafik på Næssund, da tilsanding efter ålegræs-pesten i 1932 gør, at Mors ikke længere kan anløbe færgelejerne.
Nationalitets- og Registrerings-Certifikat udstedt.
Skøde for salg til Fredericia - Strib Overfarten af 1942 A/S. Anmeldt 15, maj, registreret 3. juli.
Nationalitets- og Registrerings-Certifikat udstedt.
Solgt til Norge. I registerbogen kan læses:
Ifg. Anmeldelse, dat Fredericia 23/4 1949, fra selskabet, er dette skib ved skøde, dat. 23/4 1949, afhændet til Tromsø Ferjestyre, Tromsø, Norge. I henhold hertil udslettes skibet af skibsregistret i medfør af skibsregisterkontorets beslutning af 3/5 1949. Certifikatet er afleveret og ugyldiggjort.
Supplerende oplysninger
Kendingssignaler
NJLG (9. juni, 1931 - 1933)
OXYJ (1933 - 1949)
LNXJ (1949 - )
Flag
| Danmark (9. juni, 1931 - 1949) |
| Norge (1949 - ) |
Hjemsteder
Vildsund (9. juni, 1931 - 26. april, 1945)
Næssund (26. april, 1945 - 1948)
Fredericia (1948 - 1949)
Bergen (19?? - )
Dimensioner
Længde overalt: 18,20 m, Bredde: 5,34 m, Dybde: 2,45 m (1931)
Længde: 18,55 m, Længde overalt: 19,42 m, Bredde: 5,30 m, Dybde: 2,65 m (1985)
Længde overalt: 21,70 m, Bredde: 7,00 m, Dybde: 2,70 m (1999)
Tonnage
BRT: 54,80, NRT: 20,99 (1931)
BRT: 40,0, NRT: 16,0 (1985)
BT: 69, NT: 27 (1999)
Kapacitet
150 passagerer, 5 personbiler
Fart
Fart: 6,5 knob
Maskineri
1 stk. 2-cylindret 2-takt Houmøller Tændhovedmotor, 72 ihk (1931)
Skrog
stål
Billeder af Klemko

Blåmannen

Klemko
Oprettet: 27. januar 2013. Senest revideret: 5. april 2019.