Værft: Wärtsilä Marine, Åbo, Finland.
Nybygning nr. 1297.
IMO nummer: 8701674.
Søsat: 22. oktober, 1988.
Leveret: 18. april, 1989.
Navne
Athena (19. april, 1989 - 24. september, 1993)
Star Aquarius (24. september, 1993 - 12. december, 1993)
Langkapuri Star Aquarius (12. december, 1993 - 26. februar, 2001)
Aquarius (26. februar, 2001 - 7. maj, 2001)
Pearl of Scandinavia (7. maj, 2001 - 19. januar, 2011)
Pearl Seaways (19. januar, 2011 - )Ruter
Mariehamn - Stockholm (24. april, 1989 - 16. august, 1993)
Casino og restaurationsskib (1994 - 2001)
København - Helsingborg - Oslo (26. juni, 2001 - 1. april, 2002)
København - Helsingborg - Oslo (1. november, 2002 - 15. oktober, 2006)
København - Oslo (15. oktober, 2006 - 17. marts, 2020)
København - Frederikshavn - Oslo (26. juni, 2020 - 3. januar, 2021)
København - Frederikshavn - Oslo (2. juli, 2021 - )
Rederier
Partrederi (Rederi AB Slite (Gustaf Myrsten), Rederi AB Volo (Gustaf Myrsten)), Slite, Sverige (18. april, 1989 - 23. september, 1993)
Operatør: Viking Line, Mariehamn, Finland (24. april, 1989 - august, 1993)
North Lake Ltd. (Star Cruises), Douglas, Isle of Man (23. september, 1993 - 11. januar, 2001)
Operatør: Star Cruises, Kuala Lumpur, Malaysia (1994 - februar, 2001)
DFDS Seaways A/S, København, Danmark (21. februar, 2000 - 27. november, 2003)
DFDS A/S, Danmark (27. november, 2003 - )
Hændelser og særlige begivenheder
onsdag 17. november, 2010
Undervejs fra Oslo til København udbrød der brand ombord på Pearl of Scandinavia nær Kullen. Branden opstod i forbindelse med en elbil, der stod til opladning. Elbilen og en anden personbil udbrændte. Ingen kom til skade og færgen kunne for egen kraft fortsætte til København. Pearl of Scandinavia var ude af drift nogle dage for reparation og rengøring.
torsdag 25. november, 2010
Pearl of Scandinavia genoptog sejladsen, dog kun med passagerer. Vogndækket ventes klar til brug 9. december.
På vej fra København til Oslo blev en passager syg, og færgen måtte vende om, da den var ud for Kullens spids omkring kl. 19.15. Ved Helsingør blev den syge passager hentet af en redningsbåd og sejlet i havn til en ventende ambulance. Færgen kunne da atter vende og fortsætte mod Oslo med godt 3 timers forsinkelse. En stor del af forsinkelsen blev indhentet undervejs.
Sejladsen indstillet på grund af Covid-19. Oplagt i København.
Atter i fart mellem København og Oslo. Da Stena Line har indstillet sejladsen mellem Frederikshavn og Oslo, lader DFDS nu Pearl Seaways og Crown Seaways stoppe i Frederikshavn undervejs. Dog er det ikke muligt at foretage indenrigs rejser København - Frederikshavn og omvendt.
Oplagt i det vestlige færgeleje i Københavns frihavn (Crown Seaways i det andet færgeleje).
Forhalet til Sundkaj kl. 7.01 - 7.35.
Forhalet til det vestlige færgeleje kl. 12.00 - 12.22.
DFDS meddelte, at sejladsen ville være indstillet 10. januar - 17. januar på grund af restriktioner. Dette er siden forlænget til 7. februar.
Rørt i Øresund kl. 16.45 - 19.45. Retur til vestlige færgeleje.
tirsdag 12. januar, 2021 - onsdag 13. januar, 2021
Forsejlet til Frederikshavn afgang kl. 13.20, ankomst Frederikshavn 13. januar kl. 00.40. Oplagt i færgelejet.
På et tidspunkt flyttet til Andelskaj.
Retur til færgeleje kl. 14.
lørdag 27. marts, 2021 - søndag 28. marts, 2021
Forsejlet fra Frederikshavn til Lindø for eftersyn. Afgang Frederikshavn 27. marts kl. ca. 20, ankomst Lindø 28. marts kl. 9.30. Direkte i dok.
Ud af dok.
fredag 23. april, 2021 - lørdag 24. april, 2021
Forsejlet fra Lindø til Frederikshavn. Afgang Lindø 23. april kl. 18.03, ankomst Frederikshavn 24. april kl. 00.02
onsdag 30. juni, 2021 - torsdag 1. juli, 2021
Forsejlet fra Frederikshavn til København efter lang tids Corona-oplægning. Afgang Frederikshavn 30. juni kl. 20.38, ankomst København 1. juli kl. 10.34.
Atter i fart. Første afgang fra København kl. 14.15.
Forsejlet fra København til Lindø kl. 11.50 - kl. 20.59. I dok.
onsdag 25. januar, 2023 - torsdag 26. januar, 2023
Forsejlet fra Lindø til København 25. januar kl. 09.30 - 26. januar kl. 06.15. Prøvesejlads undervejs.
Atter i fart.
fredag 17. februar, 2023 - lørdag 18. februar, 2023
På vej fra Oslo til København lagde Pearl Seaways ikke til i Frederikshavn på grund af stormen Otto.
Supplerende oplysninger
Design
Per Dockson
Kendingssignal
OWFU2 (7. maj, 2001 - )
Flag
| Sverige (1989 - 1993) |
| Panama (1993 - 7. maj, 2001) |
| Danmark (7. maj, 2001 - ) |
Hjemsted
København (7. maj, 2001 - )
Dimensioner
Længde: 156,8 m, Længde overalt: 176,1 m, Bredde: 29 m, Dybgang: 6 m
Længde overalt: 178,4 m, Bredde: 29,6 m, Dybgang: 6,1 m (2001)
Tonnage
BT: 40012, NT: 21220, DW: 2800 (1989)
BT: 39990, NT: 22980 (13. februar, 2001)
BT: 40039, NT: 23052 (12. juni, 2001)
Kapacitet
2200 passagerer, 2200 køjepladser, 63 personbiler (1989)
1378 passagerer, 1378 køjepladser, 350 personbiler (2001)
2200 passagerer, 1742 køjepladser, 365 personbiler, 1008 lanemeter (2005)
Fart
Fart: 21 knob
Maskineri
4 stk. 9ZA 40S Wärtsilä-Sulzer diesel, 35000 hk
4 stk. 6R32D Wärtsilä diesel hjælpemaskine
2 stk. propel med justerbare skrueblade
2 stk. tværpropel i bov
Stabilisatorer
2 stk. finne-stabilisator (en i hver side)
Oprettet: 7. december 2007. Senest revideret: 18. februar 2023.