Værft: Nakskov Skibsværft A/S, Danmark.
Nybygning nr. 57.
Bestilt: 15. februar, 1933.
Kølstrakt: 7. maj, 1933.
Søsat: 15. juli, 1933.
Leveret: 4. september, 1933.
Status: Ophugget.
Navn
Morsø (2. september, 1933 - 1983)Rederier
De Danske Statsbaner, Danmark (4. september, 1933 - 12. januar, 1948)
Danske Statsbaner, Danmark (12. juni, 1948 - 1978)
Foreningen til bevarelse af færgen Morsø, Nykøbing Mors, Danmark (10. april, 1978 - 18. maj, 1982)
Elmer Elgaard Andersen, Nykøbing Mors, Danmark (18. maj, 1982 - november, 1982)
John Brejnbjerg Staaling, Viborg, Danmark (november, 1982 - 1983)
Hændelser og særlige begivenheder
Se yderligere 551 hændelser for Morsø
mandag 4. september, 1933
Prøvetur Glyngøre-Nykøbing Mors-Glyngøre, derefter overtaget af DSB.
Sidste dag i fart med passagerer på Glyngøre-Nykøbing Mors.
fredag 30. september, 1977
Sidste dag i fart, kun med godsvogne.
torsdag 16. juni, 1983 - onsdag 22. juni, 1983
Ophugning i Vejle hos John Schmidts produktforretning påbegyndt.
Kilder
Detaljerede oplysninger
Forskningsgruppen hos
Dansk Færgehistorisk Selskab, især Alf Arvidsson, Brian Krause, Jørn-Bent Jensen, Morten Salicath, Peter Simonsen og Preben Jensen
Se yderligere 551 hændelser for Morsø
Supplerende oplysninger
Kendingssignal
OYFS (2. september, 1933 - 1983)
Flag
| Danmark (2. september, 1933 - 1983) |
Hjemsted
Nykøbing Mors (2. september, 1933 - 1983)
Dimensioner
Længde overalt: 40,18 m, Bredde: 8,89 m, Dybgang: 2,50 m
Tonnage
BRT: 283,75, NRT: 111,64, DW: 85 (1933)
Kapacitet
250 passagerer, 10 personbiler, 1 jernbanespor
Fart
Fart: 10 knob
Maskineri
1 stk. 6-cylindret, 4-takts Frichs diesel, 498 ihk
2 stk. fastbladet propel (1 for, 1 agter)
Oprettet: 9. marts 2013. Senest revideret: 26. november 2019.