Morsø

Værft: Nakskov Skibsværft A/S, Danmark.
Nybygning nr. 57.

Bestilt: 15. februar, 1933.
Kølstrakt: 7. maj, 1933.
Søsat: 15. juli, 1933.
Leveret: 4. september, 1933.

Status: Ophugget.

Navn

Morsø (2. september, 1933 - 1983)

Ruter

Glyngøre - Nykøbing Mors (8. september, 1933 - 22. maj, 1971)
Glyngøre - Nykøbing Mors (godsfærge) (23. maj, 1971 - 30. september, 1977)

Rederier

De Danske Statsbaner, Danmark (4. september, 1933 - 12. januar, 1948)
Danske Statsbaner, Danmark (12. juni, 1948 - 1978)
Foreningen til bevarelse af færgen Morsø, Nykøbing Mors, Danmark (10. april, 1978 - 18. maj, 1982)
Elmer Elgaard Andersen, Nykøbing Mors, Danmark (18. maj, 1982 - november, 1982)
John Brejnbjerg Staaling, Viborg, Danmark (november, 1982 - 1983)

Hændelser og særlige begivenheder

Se yderligere 551 hændelser for Morsø

mandag 4. september, 1933
Prøvetur Glyngøre-Nykøbing Mors-Glyngøre, derefter overtaget af DSB.

lørdag 22. maj, 1971
Sidste dag i fart med passagerer på Glyngøre-Nykøbing Mors.

fredag 30. september, 1977
Sidste dag i fart, kun med godsvogne.

torsdag 16. juni, 1983 - onsdag 22. juni, 1983
Ophugning i Vejle hos John Schmidts produktforretning påbegyndt.

Kilder

Detaljerede oplysninger

Forskningsgruppen hos Dansk Færgehistorisk Selskab, især Alf Arvidsson, Brian Krause, Jørn-Bent Jensen, Morten Salicath, Peter Simonsen og Preben Jensen

Se yderligere 551 hændelser for Morsø

Supplerende oplysninger

Kendingssignal

OYFS (2. september, 1933 - 1983)

Flag

Danmark's flagDanmark's flag
Danmark (2. september, 1933 - 1983)

Hjemsted

Nykøbing Mors (2. september, 1933 - 1983)

Dimensioner

Længde overalt: 40,18 m, Bredde: 8,89 m, Dybgang: 2,50 m

Tonnage

BRT: 283,75, NRT: 111,64, DW: 85 (1933)

Kapacitet

250 passagerer, 10 personbiler, 1 jernbanespor

Fart

Fart: 10 knob

Maskineri

1 stk. 6-cylindret, 4-takts Frichs diesel, 498 ihk
2 stk. fastbladet propel (1 for, 1 agter)

Billeder af Morsø

Oprettet: 9. marts 2013. Senest revideret: 26. november 2019.