S:t Erik

Værft: Lindholmens Varv AB, Göteborg, Sverige.
Nybygning nr. (skroget): 286.
IMO nummer: 5422540.

Bestilt: 31. marts, 1880.
Leveret: 1881.

Navne

S:t Erik (1881 - august, 1962)
Solö (august, 1962 - 1965)
S:t Erik (1965 - 1976)
Kung Erik (1976 - 1996)
S:t Erik af Göteborg (1996 - )

Ruter

Göteborg - Marstrand - Stenungsund - Nösund - Mollösund (1881 - 1895)
Göteborg - Marstrand - Lysekil - Gravarne (Kungshamn) (1895 - 19??)
Oskarshamn - Byxelkrok (1962 - 1965)
Sejlads i Stockholms skærgård (1965 - 1996)
Tursejlads i Göteborg (1996 - )

Rederier

Marstrands Nya Ångfartygs AB, Marstrand, Sverige (1881 - 1951)
Marstrands Rederi AB, Marstrand, Sverige (1951 - 1954)
Gustav Tordén, Uddevalla, Sverige (1954 - 1956)
Ludvig Olsson, Marstrand, Sverige (1956 - august, 1962)
Bertil Kinnander, Byxelkrok, Sverige (august, 1962 - 1965)
AB Skärgårdsutflykter, Stockholm, Sverige (1965 - 1976)
Rederi AB Sommar & Sol, Stockholm, Sverige (1976 - 16. februar, 1995)
Ångfartygs AB Strömma Kanal, Stockholm, Sverige (16. februar, 1995 - 1996)
Börjesson Restaurang och Utflyktsbåtar AB, Göteborg, Sverige (1996 - marts, 2009)
Strömma Skärgårdsbåtar (Strömma Turism & Sjöfart AB), Göteborg, Sverige (marts, 2009 - )

Supplerende oplysninger

Kendingssignaler

JCKT (1881 - 1933)
SGFI (1934 - )

Flag

Sverige's flagSverige's flag
Sverige (1881 - )

Hjemsteder

Marstrand (1881 - 195?)
Stockholm (1965 - 1996)
Göteborg (1996 - )

Dimensioner

Længde overalt: 37,27 m, Bredde: 6,12 m, Dybgang: 2,4 m

Tonnage

BRT: 246, NRT: 143

Kapacitet

292 passagerer

Fart

Fart: 11 knob

Maskineri

1 stk. Lindholmen dampmaskine, 210 hk (1881 - 1951)
1 stk. Nohab diesel, 390 hk (1951 - 1976)
1 stk. Caterpillar diesel, 343 hk (1976 - 2007)
1 stk. Volvo Penta diesel, 550 hk (2007 - )
1 stk. propel

AIS

Hvor er S:t Erik af Göteborg nu?

Billeder af S:t Erik

Oprettet: 31. marts 2013. Senest tjekket: 9. oktober 2023.