Værft: Brødrene Lothe A/S Flytedokken, Haugesund, Norge.
Nybygning nr. 31.
IMO nummer: 7105081.
Søsat: 27. februar, 1972.
Leveret: 12. juni, 1972.
Navne
Søsat som: Stena Trailer (27. februar, 1972)
Dalriada (12. juni, 1972 - 1980)
Viking Trader (1980 - 31. oktober, 1981)
Stena Trader (31. oktober, 1981 - april, 1985)Trader (april, 1985 - ca. maj, 1985)
Trailer (ca. maj, 1985 - august, 1991)
Sarmacja (august, 1991 - september, 1992)
Wolin (september, 1992 - 9. november, 1993)
Mesuji (9. november, 1993 - september, 1994)
Lampung (september, 1994 - 16. november, 2006)
Ruter
Stranraer - Larne (24. juni, 1971 - 10. august, 1971)
Holyhead - Dun Laoghaire (efterår 1978)
Belfast - Heysham (november, 1978 - 1979)
Douglas - Heysham (9. november, 1979 - 3. december, 1979)
Southampton - Cherbourg (1980)
Portsmouth - St Peter Port (Guernsey) - Saint Helier (Jersey) (7. juli, 1981 - oktober, 1981)
Göteborg - Travemünde (1982 - 21. april, 1983)
Rotterdam - Hull (8. februar, 1982 - 23. februar, 1982)
Zeebrugge - Hull (19. april, 1982 - 23. april, 1982)
Scheveningen - Great Yarmouth (september, 1983 - 21. april, 1984)
Juelsminde - Kalundborg (10. juni, 1985 - 10. oktober, 1985)
Juelsminde - Kalundborg (3. november, 1985 - 30. oktober, 1990)
Fredericia - Kalundborg (31. oktober, 1990 - 26. november, 1990)
Szczecin (Stettin) - Malmö - Karlshamn - Køge - Rønne (september, 1991)
Nyborg - Swinoujscie (september, 1992 - 1992)
Tuborg Havn - Karlskrona - Riga (marts, 1993 - juni, 1993)
Køge - Karlskrona - Riga (juni, 1993 - oktober, 1993)
Merak (Java) - Bakauheni (Sumatra) (1994 - 16. november, 2006)
Rederier
Charter: British Railways, England (12. juni, 1972 - november, 1978)
Stena AB, Sverige (12. juni, 1972 - slutningen af 1981)
Charter: Sealink Manx Line, England (november, 1978 - 1980)
Charter: Townsend Thoresen, England (1980 - 31. oktober, 1981)
Oy Hangö Shipowners, Finland (slutningen af 1981 - 1984)
Charter: Stena AB, Sverige (1982 - 15. september, 1983)
Charter: North Sea Ferries B.V., Rozenburg, Holland (8. februar, 1982 - 23. februar, 1982)
Charter: North Sea Ferries (P&O), Hull, England (19. april, 1982 - 23. april, 1982)
Charter: Norfolk Line B.V., Scheveningen, Holland (september, 1983 - 21. april, 1984)
Oy Bore Line, Åbo, Finnland (1984 - 15. november, 1985)
Kalundborg Autotransport A/S, Kalundborg, Danmark (april, 1985 - 1986)
Charter: Juelsminde Kalundborg Linien A/S (JKL), Kalundborg, Danmark (juni, 1985 - 10. oktober, 1985)
Charter: Trailer Ruten A/S, Kalundborg, Danmark (1. november, 1985 - 26. november, 1990)
Bent Orla Jørgensen, Kalundborg, Danmark (1986 - august, 1991)
Polska Skandynawia Linie Seglugowe sp. z.o.o., Swinoujscie, Polen (august, 1991 - september, 1992)
Difko, Danmark (september, 1992 - oktober, 1993)
Charter: Let Line A/S, København, Danmark (marts, 1993 - oktober, 1993)
P.T. Perusahaan Angkutan Ferry (Jemai Ferry), Jakarta, Indonesien (oktober, 1993 - 16. november, 2006)
Hændelser og særlige begivenheder
torsdag 16. november, 2006
Kort før ankomst til Merak (Java) på turen fra Bakauheni (Sumatra) udbrød der brand om bord. De 135 passagerer samt besætningen slap alle uskadt. Branden udviklede sig voldsomt, og færgen blev totalskadet. Sikkerheden om bord blev senere kritiserer, blandt skal sprinkleranlægget ikke have virket.
Supplerende oplysninger
Kendingssignaler
OUPD (1985 - august, 1991)
YEZG (september, 1993 - 16. november, 2006)
Flag
| Sverige (12. juni, 1972 - 1981) |
| Finland (1981 - 1984) |
| Sverige (1984 - 1985) |
| Danmark (1985 - august, 1991) |
| Polen (august, 1991 - september, 1993) |
| Indonesien (september, 1993 - 16. november, 2006) |
Hjemsteder
Göteborg (12. februar, 1972 - 1981)
Stockholm (1984 - 1985)
Kalundborg (1985 - august, 1991)
Swinoujscie (august, 1991 - september, 1993)
Jakarta (september, 1993 - 16. november, 2006)
Dimensioner
Længde: 94 m, Længde overalt: 106,5 m, Bredde: 16,3 m, Dybgang: 4,9 m
Tonnage
BRT: 1599, NRT: 627, DW: 2504 (1972)
BT: 4841, NT: 1453, DW: 2540 (1994)
Kapacitet
12 passagerer, 12 køjepladser, 540 lastbiler
388 passagerer, 100 personbiler (199?)
Fart
Servicefart: 17,4 knob
Maskineri
2 stk. LDM-9 Normo diesel, 2430 bhk (1972 - )
2 stk. LDM-8 Normo diesel, 2160 bhk (1972 - )
1 stk. RSCB-3 Bergen diesel hjælpemaskine, 360 bhk (1972 - )
2 stk. propel med justerbare skrueblade
Billeder af Stena Trader

Trailer

Trailer

Trailer
Deutschland
Prins Henrik

(video)
Lampung
Oprettet: 31. oktober 2013.