Værft: Chantiers de L’Antlantique, St. Nazaire, Frankrig.
Nybygning nr. G19.
IMO nummer: 5119143.
Bestilt: 25. juli, 1956.
Kølstrakt: 7. september, 1957.
Søsat: 11. maj, 1960.
Leveret: 19. november, 1961.
Status: Ophugget.
Navne
France (19. november, 1961 - 26. juni, 1979)
Norway (26. juni, 1979 - 13. februar, 2006)
Blue Lady (13. februar, 2006 - 15. august, 2006)Rederier
Compagnie Générale Transatlantique (CGT, French Line), Frankrig (19. november, 1961 - 25. juni, 1979)
Kloster Cruise Line, Norge (25. juni, 1979 - 1997)
Norwegian Cruise Line (NCL), Miami, Florida, USA (1997 - april, 2005)
Star Cruises, Nassau, Bahamas (april, 2005 - juni, 2006)
Hændelser og særlige begivenheder
Døbt af Yvonne De Gaulle, hustru til Frankrigs President Charles De Gaulle.
Officielt indviet i Le Havre.
fredag 19. januar, 1962 - lørdag 27. januar, 1962
Jomfrurejse Le Havre - Tenerife for specielt indbudte gæster. Blandt andet skibets gudmor deltog.
S/S France blev taget ud af drift og oplagt i Le Havre. S/S France havde krydset Altanten 377 gange og udført 93 krydstogter, heraf 2 verdensomsejlinger.
august, 1979 - april, 1980
Ombygget ved Lloyd Werft Bremerhaven GmbH. Fik blandt andet fjernet to propeller og 6 dampturbiner, så der kun var to propeller, drevet af hver sin dampturbine. Dette gav en betragtelig reduktion i servicefart og brændstofforbrug. Desuden blev skibet total-renoveret, men nye kahytter. Norway fik også to store, ny tenderbåde.
Norway bugseres til Bremerhaven for ombygning.
mandag 3. september, 1990 - tirsdag 2. oktober, 1990
Ombygget ved Lloyds Werft i Bremerhaven. Fik tilfæjet to nye dæk til overbygningen, hvilket øgede kapaciteten.
Norway var ankommet til Miami klokken 5 om morgenen. Klokken 6.37 blev skibet ramt af en eksplosion i kedelrummet, hvor overophedet damp strømmede ud i rummet og det tilstødende mandskabskvarter. Otte besætningsmedlemmer omkom, og sytten kom til skade. Der var ingen tilskadekomne passagerer.
NCL bekendtgjorde, at Norway ikke ville blive sat i stand men skulle ophugges.
Sat på stranden i Alang. Der var megen debat i medierne om ophugningen, og skibet stod længe på stranden før ophugningen. Årsagen var, at Norway (i lighed med mange tidligere ophuggede skibe) havde store mængder asbest om bord. Til sidst blev der dog givet tilladelse til ophugning.
tirsdag 4. december, 2007
Som delvist symbolsk handling blev spidsen af stævnen skåret af. Spidsen blev senere solgt på auktion. Pris ukendt. Den er nu udstillet i Paris Yacht Marina, Port de Grenelle, Paris.
Den egentlige ophugning blev påbegyndt. Ved udgangen af året var stort set alt væk.
Supplerende oplysninger
Design
Knud E. Hansen A/S: ombygning
Kendingssignaler
FNNR (19. november, 1961 - 26. juni, 1979)
LITA (26. juni, 1979 - 1. marts, 1987)
C6CM7 (1. marts, 1987 - 15. august, 2006)
Flag
| Frankrig (19. november, 1961 - 26. juni, 1979) |
| Norge (26. juni, 1979 - 1. marts, 1987) |
| Bahamas (1. marts, 1987 - 15. august, 2006) |
Hjemsteder
Le Havre (19. november, 1961 - 26. juni, 1979)
Oslo (26. juni, 1979 - 1. marts, 1987)
Nassau (1. marts, 1987 - 15. august, 2006)
Dimensioner
Længde: 290,66 m, Længde overalt: 315,53 m, Bredde: 33,71 m, Dybgang: 10,49 m, Dybde: 15,80 m
Tonnage
BRT: 57607, DW: 13960 (1961)
BRT: 70202 (1980)
BT: 76049, DW: 45886 (1990)
Kapacitet
2044 passagerer, 2044 køjepladser (1961)
1944 passagerer, 1944 køjepladser (1980)
1565 passagerer, 1565 køjepladser (1990)
Fart
Servicefart: 31 knob, Topfart: 35,3 knob (1962)
Servicefart: 17,8 knob, Topfart: 25 knob (1980)
Maskineri
8 stk. CEM-Parsons dampturbine, 160000 hk (1961 - 1979)
2 stk. CEM-Parsons dampturbine, 54000 hk (1980 - 2006)
4 stk. fastbladet propel (1961 - 1979)
2 stk. fastbladet propel (1980 - 2006)
3 stk. tværpropel i bov (1980 - 2006)
2 stk. tværpropel agter (1980 - 2006)
Stabilisatorer
4 stk. finne-stabilisator (to i hver side)
Billeder af Blue Lady

(luftfoto)
France

Norway

Norway

(model)
Norway
Oprettet: 1. november 2013.