Værft: Helsingør Jernskibs- og maskinbyggeri, Helsingør, Danmark.
Nybygning nr. 298.
Bestilt: 19. december, 1947.
Kølstrakt: 29. april, 1949.
Søsat: 15. december, 1949.
Leveret: 15. juni, 1950.
Status: Ophugget.
Ruter
København - Aalborg (20. juni, 1950 - juni, 1969)
København - Helsingborg - Aalborg (21. juni, 1969 - 1. august, 1969)
Århus - Helsingborg (1. august, 1969 - 19. august, 1969)
København - Århus (1. august, 1969 - 1. oktober, 1970)
Manila - Cebu (oktober, 1970 - september, 1980)
Rederier
Det Forenede Dampskibs-Selskab A/S - DFDS, København, Danmark (15. juni, 1950 - 28. oktober, 1970)
Compania Naviera Lanena Ltd., Panama (28. oktober, 1970 - 10. november, 1970)
Sweet Lines Inc., Cebu City, Filippinerne (10. november, 1970 - 20. september, 1980)
Mario R. Cruel og Julito Macapagal, Filippinerne (20. september, 1980 - 1981)
Hændelser og særlige begivenheder
fredag 24. november, 1961
Kolliderede med det svenske fragtskib Kristina Thorden i dårlig sigt på vej fra København mod Aalborg. H.P. Prior blev noget beskadiget, men kunne ved egen hjælp sejle tilbage til København. Ingen kom til skade.
søndag 10. december, 1961
Indsat på ruten igen efter reparation ved Helsingør Værft.
lørdag 20. september, 1980
Solgt til ophugning.
Ophugget.
Supplerende oplysninger
Design
Palle Suenson: indretning
Kendingssignal
OWVN (juni, 1950 - november, 1970)
Flag
| Filippinerne (november, 1970 - september, 1980) |
| Danmark (juni, 1999 - november, 1970) |
Hjemsteder
Aalborg (juni, 1950 - november, 1970)
Manila (november, 1970 - september, 1980)
Dimensioner
Længde overalt: 103,99 m, Bredde: 14,86 m, Dybgang: 4,89 m
Tonnage
BRT: 3155, NRT: 1814, DW: 903
Kapacitet
1190 passagerer, 310 køjepladser
Fart
Fart: 20 knob
Maskineri
2 stk. B&W diesel, 11320 kW
4 stk. B&W diesel hjælpemaskine, 900 kW
2 stk. fastbladet propel
Oprettet: 17. juli 2008.