Uganda

Værft: Barclay, Curle & Company Ltd., Glasgow, Skotland.
Nybygning nr. 720.
IMO nummer: 5372094.

Søsat: 15. januar, 1952.
Leveret: 17. juli, 1952.

Status: Ophugget.

Navne

Planlagt navn: Karatina (1952)
Uganda (17. juni, 1952 - 29. april, 1986)
Triton (29. april, 1986 - 1992)

Ruter

London - Østafrika (2. august, 1952 - 1967)
Uddenelsesrejser/krydstogter for skoleelever (27. februar, 1968 - 13. april, 1982)
Hospitalsskib ved Falklandsøerne (19. april, 1982 - 13. juli, 1982)
Troppetransport ved Falklandsøerne (13. juli, 1982 - 9. august, 1982)
Uddenelsesrejser/krydstogter for skoleelever (25. september, 1982 - november, 1982)
Transportfartøj ved Falklandsøerne (14. januar, 1983 - november, 1983)

Rederier

British-India Steam Navigation Company Ltd., London, England (17. juli, 1952 - 5. december, 1972)
P&O Steam Navigation Company, London, England (5. december, 1972 - 29. april, 1986)
Triton Shipping Company, Kingstown, Saint Vincent og Grenadinerne (29. april, 1986 - 1986)

Hændelser og særlige begivenheder

15. januar, 1952
Søsat og døbt af Lady Hall, hustru Sir John Hathorn Hall, til tidligere guvernør af Uganda. Det var oprundeligt meningen, at skibet skulle hedde Karatina, men passagerlineren blev døbt Uganda.

16. juli, 1952
Prøvesejlads og overdragelse British India Steam Navigation Company Ltd.

5. april, 1967 - 15. februar, 1968
Ombygget til uddannelsesskib ved Howaldtswerke Hamburg AG.

27. februar, 1968
Påbegyndte første uddannelsesrejse fra Southampton. Uddannelsesrejserne var på den tid populære, og bestod af en kombination af uddannelse og krydstogter. På dage til søs var der undervisning, mens der under havnebesøg var ekskursioner for eleverne. Der var hovedsageligt tale om 14-dages togter i Skandinavien eller Middelhavsområdet. Uganda fortsatte i denne trafik, indtil skibet i 1982 blev rekvireret til indsats i Falklandskrigen.

13. april, 1982 - 19. april, 1982
Klargjort til indsættelse som hospitalsskib ved Falklandsøerne.

november, 1982 - januar, 1983
Atter i militær tjeneste, denne gang i en charteraftale. Mindre ombygning i Southampton. Fik blandt andet monteret en helikopterlandingsplads.

maj, 1985
Oplagt efter endt charter. Kom aldrig i fart igen.

20. maj, 1986
Afsejlede fra River Fal mod, Taiwan.

15. juli, 1986
Ankom til Kaohsiung, Taiwan for ophugning.

21. august, 1986
Mens Triton afventede ophugning for anker, blev den af tyfonen Wayne blæst på grund, hvor den kæntrede og herefter lå delvist sunket.

marts, 1992
Observeret fortsat liggende kæntret. Ophugget senere.

Supplerende oplysninger

Kaldesignal

GFRQ (17. juli, 1952 - 29. april, 1986)

Flag

Storbritannien's flagStorbritannien's flag
Storbritannien (17. juli, 1952 - 29. april, 1986)
Saint Vincent og Grenadinerne's flagSaint Vincent og Grenadinerne's flag
Saint Vincent og Grenadinerne (29. april, 1986 - 1986)

Hjemsteder

London (17. juli, 1952 - 29. april, 1986)
Kingstown (29. april, 1986 - 1986)

Dimensioner

Længde: 157,43 m, Længde overalt: 164,47 m, Bredde: 21,76 m, Dybgang: 7,68 m, Dybde: 10,66 m

Tonnage

BRT: 14430, NRT: 8034, DW: 9630 (1952)
BRT: 16907, NRT: 8827, DW: 5695 (1968)

Kapacitet

300 passagerer, 300 køjepladser (1952)
1226 passagerer, 1226 køjepladser (1986)

Fart

Servicefart: 16 knob, Topfart: 19,52 knob

Maskineri

6 stk. Parsons - Wallsend Slipway & Engineering Co. Ltd. dampturbine, 12300 hk
2 stk. fastbladet propel

Billeder af Uganda

 Uganda
Uganda



Oprettet: 24. februar 2014.
41 online
Forside    Indhold    Fotografer    AIS    Nyt    Mysterier    Efterlyst    Kontakt    RSS