Klintekongen

Værft: Oderwerke Maschinenfabrik & Schiffsbau AG, Grabow/Oder, Tyskland.
Nybygning nr. 478.

Leveret: 1898.

Status: Forlist.

Navne

Moltke (1898 - 20. september, 1922)
Harbølle (20. september, 1922 - 7. maj, 1934)
Klintekongen (7. maj, 1934 - 1942)
Jonas (1942 - 28. november, 1958)

Ruter

Fragtskib (1898 - 1909)
Bugserbåd (1909 - 1916)
Fiskefartøj (1916 - ca. 1920)
Næsgård - Hårbølle (Grønsund) (1922 - 1934)
København - Køge Bugt (1935 - 1937)
Gilleleje - Höganäs (1937)
Hou - Sælvig (sommertrafik) (1937 - 1938)
Hou - Mårup (sommertrafik) (1939 - 1941)
Trafik i Sørfold (1941 - 1947)
Trafik på Efjorden (i perioder) (1948 - 1958)
Lilleng - Lødingen - Bognes (sommertrafik) (19. juni, 1950 - 1951)
Lilleng - Lødingen - Bognes (sommertrafik) (1955)
Vennesund - Møllebogen - Årsandøy (1956 - 1957)

Rederier

Carl Feuerloh, Stettin, Tyskland (1898 - 1906)
Dampfschiffahrt-Gesellschaft Mistroy, Stettin, Tyskland (1906 - 1908)
Carl Feuerloh, Stettin, Tyskland (1908 - 1911)
Ernst Behnke, Stettin, Tyskland (1911 - 1912)
Georg Larsen, Langballig, Tyskland (1912 - 1916)
Hochseefischerei Bremerhaven AG, Bremerhaven, Tyskland (1916 - 1919)
Christian Busch, Bremerhaven, Tyskland (1919)
Securitas-Werke AG Fûr Schiff-und Maschinenbau und Sprengstoffafabrikation, Hamburg, Tyskland (1919 - 1920)
H. Sprenger, Flensburg, Tyskland (1920)
H. F. A. Sprenger, Haderslev, Danmark (1920 - 10. marts, 1922)
Dampskibsselskabet Stubbekjøbing A/S (O. Boas), Stubbekøbing, Danmark (10. marts, 1922 - 7. maj, 1934)
Jens Peter Pedersen, Vognmand, København, Danmark (7. maj, 1934 - 3. juni, 1939)
Louis Bjerremand Grau, Vejle/Århus/Ballen/Snekkersten, Danmark (3. juni, 1939 - 24. marts, 1941)
Charter: Kristian Ravn, Narvik, Norge (februar, 1941 - februar, 1942)
Statens Veivesen, Oslo, Norge (24. marts, 1941 - februar, 1942)
Kristian Ravn, Narvik, Norge (februar, 1942 - 28. november, 1958)
Charter: Torghatten Trafikkselskap AS, Norge (1956 - 1957)

Hændelser og særlige begivenheder

1909
Ombygget til slæbebåd.

1916
Ombygget til trawler.

2. august, 1920
Midlertidigt certifikat gyldigt til 2. august 1921.

10. marts, 1922
Skøde for salg til Dampskibsselskabet Stubbekøbing. Anmeldt til registret 20. marts 1922, registreret 4. januar 1924.

15. marts, 1922
Notits i Lolland-Falsters Stiftstidende og Lolland-Falsters Folkeblad: Stubbekøbing. Dmpskibsselskabets nye Damper. "Molkte" af Haderslev indkom i Aftes ved 8-Tiden i Havnen. Damperen vil efter de nødvendige Ændringer for at skaffe Plads til Automobiltransport indgå i sin Rute Stubbekøbing - Haarbølle under Navnet "Harbølle".

20. maj, 1922
Anmeldt til registret. Registreret 4. januar 1924.

22. december, 1923
Gylgighed af midlertidigt certifikat forlænget til 31. marts 1934.

10. april, 1934
Skøde for salg til Jens Peder Pedersen. Anmeldt til registret 30. april, registreret 7. maj.

1938
Motoriseret.

20. marts, 1939
Skøde for salg til Kystskipper Louis Bjerremand Grau. Anmeldt 24. marts, registreret 3. juni.

24. marts, 1941
Skøde for salg til Statens Veivesen, Oslo. Anmeldt og registreret samme dag. Udslettet fra det danske register.

1942
Færgens nye ejer Kristian Ravn brød sig ikke om navnet Klintekongen. I mangel på bedre ideer fik skibet det for færger så usædvanlige navn Jonas. Det siges, at færgen blev opkaldt efter en gammel arbejdshest, der tilhørte rederens far.

28. november, 1958
På vej fra Forså i Efjord til Bognes i Tysfjord uden passagerer om bord forliste Jonas. Der var dårlig sigt, og mandskabet havde fejlberegnet distancerne. Jonas grundstødte, da de troede de var på vej ind i Tysfjord. Færgen sank hurtigt, men mandskabet fik en båd i vandet og reddede sig i land.

Supplerende oplysninger

Kaldesignaler

NCSF (1922 - 1933)
OYEL (1934 - 1941)

Flag

Tyskland's flagTyskland's flag
Tyskland (1898 - 2. august, 1920)
Danmark's flagDanmark's flag
Danmark (2. august, 1920 - 24. marts, 1941)
Norge's flagNorge's flag
Norge (24. marts, 1941 - 28. november, 1958)

Hjemsteder

Haderslev (2. august, 1920 - 20. september, 1922)
Stubbekøbing (20. september, 1922 - 7. maj, 1934)
København (7. maj, 1934 - 3. juni, 1939)
Hou (3. juni, 1939 - 24. marts, 1941)

Dimensioner

Længde overalt: 29,7 m, Bredde: 5,5 m, Dybde: 2,7 m (1898)

Tonnage

BRT: 102, NRT: 32 (1898)
BRT: 88,40, NRT: 35,65 (1922)
BRT: 96,18, NRT: 38,88 (1938)

Kapacitet

? passagerer (1922)
? passagerer, 10 personbiler (1939)
100 passagerer, 10 personbiler (1941)

Maskineri

1 stk. Høj- og Lavtryks Nydquist & Holm diesel, 200 ihk (1898 - 1938)
1 stk. 3-cylindret 2-takt Laval-Bergsund råoliemotor, 164 hk (1938 - 1958)
1 stk. propel

Billeder af Klintekongen

 Klintekongen
Klintekongen



Oprettet: 20. marts 2014. Senest revideret: 18. januar 2018.
81 online
Forside    Indhold    Fotografer    AIS    Nyt    Mysterier    Efterlyst    Kontakt    RSS