Værft: Helsingør Jernskibs- og maskinbyggeri, Helsingør, Danmark.
Nybygning nr. 155.
Bestilt: 26. juni, 1915.
Kølstrakt: 30. september, 1916.
Søsat: 20. oktober, 1917.
Leveret: 17. december, 1918.
Status: Ophugget.
Navn
Kjøbenhavn (17. december, 1918 - 19. august, 1948)Ruter
København - Århus (18. december, 1918 - 28. december, 1918)
København - Århus (28. marts, 1919 - 19. december, 1928)
København - Aalborg (20. december, 1928 - 11. oktober, 1940)
København - Århus (afløserfærge) (17. maj, 1940 - 19. maj, 1940)
København - Aalborg (31. maj, 1941 - 31. august, 1941)
Gedser - Warnemünde (19. januar, 1943 - 8. marts, 1944)
Gedser - Warnemünde (28. marts, 1944 - 18. april, 1944)
Hutelskib i København (5. november, 1945 - 4. december, 1945)
København - Aalborg / Århus (21. december, 1945 - 28. februar, 1946)
København - Oslo (2. marts, 1946 - 18. marts, 1946)
København - Århus (9. april, 1946 - 11. april, 1946)
København - Oslo (16. maj, 1946 - 15. juni, 1946)
København - Stockholm (24. maj, 1946 - 31. maj, 1946)
København - Aalborg (hovedsageligt) (juni, 1946 - 11. juni, 1948)
København - Århus (18. oktober, 1946 - 1. november, 1946)
København - Århus (10. maj, 1947 - 21. maj, 1947)
København - Århus (1. april, 1948 - 24. april, 1948)
Hændelser og særlige begivenheder
mandag 16. december, 1918
Prøvetur.
lørdag 28. december, 1918
På grund af knaphed af materialer var Kjøbenhavn ikke færdiggjort, og blev derfor returneret til værftet for udbedring af mangler.
Atter afleveret fra værftet.
fredag 3. januar, 1936 - maj, 1936
Ombygget i Nakskov.
Fik påmalet neutralitetsmærker.
Løb på en mine ud for Gilleleje, og fik mindre skader.
tirsdag 15. oktober, 1940 - fredag 2. maj, 1941
Repareret i Helsingør.
søndag 31. august, 1941 - torsdag 7. maj, 1942
Oplagt i København.
torsdag 7. maj, 1942 - tirsdag 12. maj, 1942
I dok i Helsingør.
tirsdag 12. maj, 1942 - torsdag 3. juni, 1943
Oplagt i København.
fredag 10. marts, 1944 - torsdag 23. marts, 1944
I dok i Helsingør.
Sank ved Asiatisk Plads i København efter sabotage.
Hævet.
tirsdag 22. maj, 1945 - fredag 12. oktober, 1945
Repareret ved Burmeister & Wain i København.
torsdag 22. maj, 1947 - søndag 22. juni, 1947
Ombygget til oliefyring.
Undervejs fra Aalborg til København kolliderede Kjøbenhavn med Mette Schou (1906). Mette Schou sank ud for Helsingør.
fredag 27. juni, 1947 - torsdag 17. juli, 1947
Repareret i Helsingør.
Undervejs fra København til Aalborg løb Kjøbenhavn på en mine nær Aalborg Bugt Fyrskib. Kjøbenhavn sank med det meste af overbygningen under vand. 48 omkom ved forliset.
torsdag 19. august, 1948 - august, 1950
Kjøbenhavn blev ophugget på stedet af Valdemar Nielsen.
Supplerende oplysninger
Kendingssignaler
NWGV (17. december, 1918 - 1933)
OYED (1934 - 11. juni, 1948)
Flag
| Danmark (17. december, 1918 - 11. juni, 1948) |
Hjemsteder
København (17. december, 1918 - 23. maj, 1921)
Århus (23. maj, 1921 - 20. december, 1928)
Aalborg (20. december, 1928 - 11. juni, 1948)
Dimensioner
Længde: 82,1 m, Længde overalt: 86,5 m, Bredde: 12,2 m, Dybgang: 4,8 m
Tonnage
BRT: 1670, NRT: 920, DW: 908 (1918)
BRT: 1668, NRT: 914, DW: 912 (1937)
Kapacitet
560 passagerer, 260 køjepladser (1918)
746 passagerer, 200 køjepladser (1936)
Fart
Fart: 15 knob
Maskineri
1 stk. GS19 HS5220 Scotch dampmaskine, 2300 ihk
1 stk. fastbladet propel
Billeder af Kjøbenhavn

Kjøbenhavn

Kjøbenhavn
Oprettet: 3. maj 2014.