Værft: Helsingør Jernskibs- og maskinbyggeri, Helsingør, Danmark.
Nybygning nr. 155.
Bestilt: 26. juni, 1915.
Kølstrakt: 30. september, 1916.
Søsat: 20. oktober, 1917.
Leveret: 17. december, 1918.
Status: Ophugget.
Navn
Kjøbenhavn (17. december, 1918 - 19. august, 1948)Ruter
København - Århus (18. december, 1918 - 28. december, 1918)
København - Århus (28. marts, 1919 - 19. december, 1928)
København - Aalborg (20. december, 1928 - 11. oktober, 1940)
København - Århus (afløserfærge) (17. maj, 1940 - 19. maj, 1940)
København - Aalborg (31. maj, 1941 - 31. august, 1941)
Gedser - Warnemünde (19. januar, 1943 - 8. marts, 1944)
Gedser - Warnemünde (28. marts, 1944 - 18. april, 1944)
Hutelskib i København (5. november, 1945 - 4. december, 1945)
København - Aalborg / Århus (21. december, 1945 - 28. februar, 1946)
København - Oslo (2. marts, 1946 - 18. marts, 1946)
København - Århus (9. april, 1946 - 11. april, 1946)
København - Oslo (16. maj, 1946 - 15. juni, 1946)
København - Stockholm (24. maj, 1946 - 31. maj, 1946)
København - Aalborg (hovedsageligt) (juni, 1946 - 11. juni, 1948)
København - Århus (18. oktober, 1946 - 1. november, 1946)
København - Århus (10. maj, 1947 - 21. maj, 1947)
København - Århus (1. april, 1948 - 24. april, 1948)
Hændelser og særlige begivenheder
Prøvetur.
På grund af knaphed af materialer var Kjøbenhavn ikke færdiggjort, og blev derfor returneret til værftet for udbedring af mangler.
Atter afleveret fra værftet.
3. januar, 1936 - maj, 1936
Ombygget i Nakskov.
Fik påmalet neutralitetsmærker.
Løb på en mine ud for Gilleleje, og fik mindre skader.
15. oktober, 1940 - 2. maj, 1941
Repareret i Helsingør.
31. august, 1941 - 7. maj, 1942
Oplagt i København.
7. maj, 1942 - 12. maj, 1942
I dok i Helsingør.
12. maj, 1942 - 3. juni, 1943
Oplagt i København.
10. marts, 1944 - 23. marts, 1944
I dok i Helsingør.
Sank ved Asiatisk Plads i København efter sabotage.
Hævet.
22. maj, 1945 - 12. oktober, 1945
Repareret ved Burmeister & Wain i København.
22. maj, 1947 - 22. juni, 1947
Ombygget til oliefyring.
Undervejs fra Aalborg til København kolliderede Kjøbenhavn med Mette Schou (1906). Mette Schou sank ud for Helsingør.
27. juni, 1947 - 17. juli, 1947
Repareret i Helsingør.
Undervejs fra København til Aalborg løb Kjøbenhavn på en mine nær Aalborg Bugt Fyrskib. Kjøbenhavn sank med det meste af overbygningen under vand. 48 omkom ved forliset.
19. august, 1948 - august, 1950
Kjøbenhavn blev ophugget på stedet af Valdemar Nielsen.
Supplerende oplysninger
Kaldesignaler
NWGV (17. december, 1918 - 1933)
OYED (1934 - 11. juni, 1948)
Flag
| Danmark (17. december, 1918 - 11. juni, 1948) |
Hjemsteder
København (17. december, 1918 - 23. maj, 1921)
Århus (23. maj, 1921 - 20. december, 1928)
Aalborg (20. december, 1928 - 11. juni, 1948)
Dimensioner
Længde: 82,1 m, Længde overalt: 86,5 m, Bredde: 12,2 m, Dybgang: 4,8 m
Tonnage
BRT: 1670, NRT: 920, DW: 908 (1918)
BRT: 1668, NRT: 914, DW: 912 (1937)
Kapacitet
560 passagerer, 260 køjepladser (1918)
746 passagerer, 200 køjepladser (1936)
Fart
Fart: 15 knob
Maskineri
1 stk. GS19 HS5220 Scotch dampmaskine, 2300 ihk
1 stk. fastbladet propel
Billeder af Kjøbenhavn
 Kjøbenhavn
|
 Kjøbenhavn
|
Oprettet: 3. maj 2014.