Værft: Jos. L. Meyer Werft, Papenburg, Tyskland.
Nybygning nr. 533.
IMO nummer: 6511001.
Søsat: 13. juni, 1965.
Leveret: 21. juni, 1965.
Status: Ophugget.
Ruter
Rønne - København (23. juni, 1965 - 31. maj, 1973)
Rønne - Ystad (også) (23. juni, 1965 - 31. maj, 1973)
Århus - Hundested (afløserfærge) (31. januar, 1967 - 17. marts, 1967)
Rønne - Travemünde (1. juni, 1973 - forår 1991)
Rønne - Ystad (afløserfærge) (juli, 1992 - august, 1992)
Ancona - Split (maj, 1993 - marts, 2003)
Ancona - Zadar (1. april, 2004 - januar, 2005)
Rederier
Bestilt af: Valborg Line A/S, Havnsø, Danmark (11. marts, 1964)
Dampskibsselskabet paa Bornholm af 1866 A/S (66-bådene), Rønne, Danmark (21. juni, 1965 - 20. februar, 1974)
Charter: Grenaa-Hundested Færgefart A/S, Danmark (31. januar, 1967 - 17. marts, 1967)
Ministeriet for offentlige Arbejder, DSB, Generaldirektoratet, København, Danmark (20. februar, 1974 - 1975)
Statsvirksomheden Bornholmstrafikken, Rønne, Danmark (1975 - 29. april, 1993)
Hellenic Mediterranean Lines, Piræus, Grækenland (29. april, 1993 - maj, 1994)
Operatør: SEM Maritime Company (SMC, Blue Line), Split, Kroatien (maj, 1994 - 2004)
United Shipping Company, Panama (maj, 1994 - januar, 2005)
Hændelser og særlige begivenheder
Færgen blev kontraheret af Valborg Line A/S (som endnu ikke var registreret) med det planlagte navn Lisette. Rederiet bestilte på samme tid søsterskibet Jeanette, og der var planer om endnu et søsterskib. Færgerne skulle i store træk svare til Bornholmerpilen med plads til ca. 700 passagerer og 70 biler. Valborg Line ville sætte færgerne i drift på en ny rute mellem Havnsø og Ebeltoft Trafikhavn.
Det økonomiske grundlag for Valborg Line A/S smuldrede endnu inden aktieselskabet var blevet registreret og byggekontrakterne for de to færger blev sat til salg. Dampskibsselskabet paa Bornholm af 1866 overtog byggekontrakten på nybygning 533, dog blev der foretaget en del ændringer i konstruktionen. Blandt andet blev tilføjet et ekstra dæk for at øge kahytskapaciteten.
Da maskinerne skulle starte denne dag i Rønne, skete en eksplosion i krumtaphuset på en af maskinerne. Haveriet fik betydning for Grenå-Hundested Færgefart, der havde chartret færgen som afløser på Hundested - Århus ruten. Det var meningen Hammershus skulle have afløst fra 22. januar, men maskinen var først repareret, så færgen kunne komme afsted fra Rønne 30. januar og indsættes som afløser dagen efter.
onsdag 12. december, 1973
Afhændelse til Ministeriet for offentlige arbejder anmeldt, registreret 20. februar 1974.
Ombygget ved Aalborg Værft, fik blandt andet monteret sponsontanke på siderne.
Brovinger og styrehus agter blev fjernet, og soldækket blev indbygget for at udvidde passagerfaciliteterne.
foråret 1991 - foråret 1999
Oplagt i Rønne.
Forsejlet til Landskrona for videre oplægning.
juli, 1992 - august, 1992
Afløser på Rønne-Ystad, da Peder Olsen var ude af drift på grund af maskinhavari.
Oplagt i Landskrona.
Cynthia I blev døbt Kraljica Mira, som betyder Fredens Dronning.
Ankon til Alang, Indien, for ophugning.
Supplerende oplysninger
Kendingssignal
OWCW (21. juni, 1965 - 29. april, 1993)
Flag
| Danmark (21. juni, 1965 - 29. april, 1993) |
| Panama (29. april, 1993 - januar, 2005) |
Hjemsteder
Rønne (21. juni, 1965 - 29. april, 1993)
Panama (29. april, 1993 - januar, 2005)
Dimensioner
Længde overalt: 86,9 m, Bredde: 16,04 m, Dybgang: 4,2 m
Tonnage
BRT: 3050, NRT: 1555, DW: 660
Kapacitet
1000 passagerer, 218 køjepladser, 78 personbiler
Fart
Servicefart: 17 knob
Maskineri
2 stk. SBV12M350 Deutz diesel, 8000 hk
2 stk. propel med justerbare skrueblade
1 stk. tværpropel i bov
Oprettet: 16. september 2008.