Kraljica Mira

Værft: Jos. L. Meyer Werft, Papenburg, Tyskland.
Nybygning nr. 533.
IMO nummer: 6511001.

Søsat: 13. juni, 1965.
Leveret: 21. juni, 1965.

Status: Ophugget.

Navne

Planlagt navn: Lisette (februar, 1964)
Hammershus (21. juni, 1965 - 29. april, 1993)
Cynthia I (29. april, 1993 - maj, 1994)
Kraljica Mira (maj, 1994 - januar, 2005)
Aljica Mira (januar, 2005 - 25. februar, 2005)

Ruter

Rønne - København (23. juni, 1965 - 31. maj, 1973)
Rønne - Ystad (også) (23. juni, 1965 - 31. maj, 1973)
Århus - Hundested (afløserfærge) (31. januar, 1967 - 17. marts, 1967)
Rønne - Travemünde (1. juni, 1973 - forår 1991)
Rønne - Ystad (afløserfærge) (juli, 1992 - august, 1992)
Ancona - Split (maj, 1993 - marts, 2003)
Ancona - Zadar (1. april, 2004 - januar, 2005)

Rederier

Bestilt af: Valborg Line A/S, Havnsø, Danmark (11. marts, 1964)
Dampskibsselskabet paa Bornholm af 1866 A/S (66-bådene), Rønne, Danmark (21. juni, 1965 - 20. februar, 1974)
Charter: Grenaa-Hundested Færgefart A/S, Danmark (31. januar, 1967 - 17. marts, 1967)
Ministeriet for offentlige Arbejder, DSB, Generaldirektoratet, København, Danmark (20. februar, 1974 - 1975)
Statsvirksomheden Bornholmstrafikken, Rønne, Danmark (1975 - 29. april, 1993)
Hellenic Mediterranean Lines, Piræus, Grækenland (29. april, 1993 - maj, 1994)
Operatør: SEM Maritime Company (SMC, Blue Line), Split, Kroatien (maj, 1994 - 2004)
United Shipping Company, Panama (maj, 1994 - januar, 2005)

Hændelser og særlige begivenheder

onsdag 11. marts, 1964
Færgen blev kontraheret af Valborg Line A/S (som endnu ikke var registreret) med det planlagte navn Lisette. Rederiet bestilte på samme tid søsterskibet Jeanette, og der var planer om endnu et søsterskib. Færgerne skulle i store træk svare til Bornholmerpilen med plads til ca. 700 passagerer og 70 biler. Valborg Line ville sætte færgerne i drift på en ny rute mellem Havnsø og Ebeltoft Trafikhavn.

juli, 1964
Det økonomiske grundlag for Valborg Line A/S smuldrede endnu inden aktieselskabet var blevet registreret og byggekontrakterne for de to færger blev sat til salg. Dampskibsselskabet paa Bornholm af 1866 overtog byggekontrakten på nybygning 533, dog blev der foretaget en del ændringer i konstruktionen. Blandt andet blev tilføjet et ekstra dæk for at øge kahytskapaciteten.

lørdag 21. januar, 1967
Da maskinerne skulle starte denne dag i Rønne, skete en eksplosion i krumtaphuset på en af maskinerne. Haveriet fik betydning for Grenå-Hundested Færgefart, der havde chartret færgen som afløser på Hundested - Århus ruten. Det var meningen Hammershus skulle have afløst fra 22. januar, men maskinen var først repareret, så færgen kunne komme afsted fra Rønne 30. januar og indsættes som afløser dagen efter.

onsdag 12. december, 1973
Afhændelse til Ministeriet for offentlige arbejder anmeldt, registreret 20. februar 1974.

1981
Ombygget ved Aalborg Værft, fik blandt andet monteret sponsontanke på siderne.

198?
Brovinger og styrehus agter blev fjernet, og soldækket blev indbygget for at udvidde passagerfaciliteterne.

foråret 1991
Oplagt i Rønne.

onsdag 10. juni, 1992
Forsejlet til Landskrona for videre oplægning.

juli, 1992 - august, 1992
Afløser på Rønne-Ystad, da Peder Olsen var ude af drift på grund af maskinhavari.

august, 1992
Oplagt i Landskrona.

maj, 1994
Cynthia I blev døbt Kraljica Mira, som betyder Fredens Dronning.

fredag 25. februar, 2005
Ankon til Alang, Indien, for ophugning.

Supplerende oplysninger

Kendingssignal

OWCW (21. juni, 1965 - 29. april, 1993)

Flag

Danmark's flagDanmark's flag
Danmark (21. juni, 1965 - 29. april, 1993)
Panama's flagPanama's flag
Panama (29. april, 1993 - januar, 2005)

Hjemsteder

Rønne (21. juni, 1965 - 29. april, 1993)
Panama (29. april, 1993 - januar, 2005)

Dimensioner

Længde overalt: 86,9 m, Bredde: 16,04 m, Dybgang: 4,2 m

Tonnage

BRT: 3050, NRT: 1555, DW: 660

Kapacitet

1000 passagerer, 218 køjepladser, 78 personbiler

Fart

Servicefart: 17 knob

Maskineri

2 stk. SBV12M350 Deutz diesel, 8000 hk
2 stk. propel med justerbare skrueblade
1 stk. tværpropel i bov

Billeder af Kraljica Mira

Oprettet: 16. september 2008.