Værft: Swan Hunter Shipbuilders Ltd., England.
Nybygning nr. 33.
IMO nummer: 7111731.
Bestilt: 15. maj, 1969.
Søsat: 23. juni, 1971.
Leveret: januar, 1972.
Status: Ophugget.
Ruter
Wellington - Lyttleton (28. marts, 1972 - 15. september, 1976)
Hotelskib ved olieplatform vest for Skotland. (november, 1977 - 1978)
Hotelskib i Sulom Voe (oktober, 1978 - maj, 1981)
Hotelskib ved Falklandsøerne (juni, 1982 - september, 1983)
Patras - Igoumenitsa - Ancona (sommer 1987 - 8. september, 1987)
Patras - Igoumenitsa - Ancona (sommer 1988 - 1990)
Tunis - Genova / Marseille (juni, 1990 - august, 1990)
Tunis - Genova / Marseille (juni, 1991 - august, 1991)
Tunis - Genova / Marseille (juni, 1992 - august, 1992)
Tunis - Trapani - Livorno (sommer 1993)
Ancona - Patras - Cesme (sommer 1994)
Patras - Bari (kort tid) (sommer 1995 - 16. august, 1995)
Rederier
Union Steamship Co. of New Zealand, New Zealand (januar, 1972 - 25. maj, 1986)
Charter: Sea Truck Trading AS, Stavanger, Norge (1977 - 1978)
Searoyal Ferries Ltd. (Marlines), Limassol, Cypern (25. maj, 1986 - juni, 1990)
Operatør: Marlines, Piræus, Grækenland (1987 - 1990)
Charter: Compagnie Tunisienne de Navigation (Cotunav, CTN), Tunesien (juni, 1990 - august, 1990)
Alimar Shipping Co. Ltd., Italien (juni, 1990 - 18. december, 2001)
Charter: Compagnie Tunisienne de Navigation (Cotunav, CTN), Tunesien (juni, 1991 - august, 1991)
Charter: Compagnie Tunisienne de Navigation (Cotunav, CTN), Tunesien (juni, 1992 - august, 1992)
Charter: Horizon Sea Lines, Italien (sommer 1994)
Charter: Egnatia Seaways, Grækenland (sommer 1995)
Oberon Cruise Line, Limassol, Cypern (18. december, 2001 - november, 2004)
Hændelser og særlige begivenheder
Ankom til Wellington.
oktober, 1977 - november, 1977
Gennemgik godkendelse til anvendelse som hotelskib langs kaj i Glasgow.
Klargjort til brug som hotelskib i forbindelse med Falklandskrigen. Blev blandt andet udrustet med 2 stk. 20 mm kanoner og helikopterdæk.
Arresteret i Napoli. Derefter langtidsoplagt i Napoli.
søndag 23. december, 2001
Ankom til Bijela, Montenegro for ombygning. Arbejderne blev imidlertid stoppet og skibet sat til salg.
Under slæb af den græske slæbebåd Hellas afsejlede Alexander the Great fra Bijela.
Ankom til Aliaga, Tyrkiet for ophugning.
Sat på stranden i Aliaga.
Supplerende oplysninger
Flag
| Storbritannien (januar, 1972 - 25. maj, 1986) |
| Malta (25. maj, 1986 - 18. december, 2001) |
| Cypern (18. december, 2001 - januar, 2005) |
Hjemsteder
London (januar, 1972 - juni, 1990)
Valbiska (juni, 1990 - 18. december, 2001)
Limassol (18. december, 2001 - januar, 2005)
Dimensioner
Længde overalt: 152,63 m, Bredde: 21,95 m, Dybgang: 5,28 m
Tonnage
BRT: 9387, NRT: 4030 (1972)
BRT: 13102, NRT: 4031, DW: 2477 (1987)
Kapacitet
768 passagerer, 768 køjepladser, 200 personbiler (1972)
1200 passagerer, 1200 køjepladser (1982)
1180 passagerer, 922 køjepladser, 250 personbiler (1986)
Fart
Servicefart: 18,25 knob, Topfart: 22,25 knob
Maskineri
2 stk. dampturbine, 15300 kW
2 stk. elmotor
2 stk. propel
Ingen billeder af Queen M
Der er i øjeblikket over 43000 billeder i faergelejet. Der er desværre endnu ingen billeder af Queen M. Måske kan du hjælpe?
Hvis du har taget billeder, som kan bruges her, må du gerne give besked til faergelejet.dk, f.eks. ved at sende en mail til

Oprettet: 4. oktober 2014.