Værft: Frederikshavn Værft & Flydedok, Frederikshavn, Denmark.
Nybygning nr. 185.
IMO nummer: 5266415.
Bestilt: 18. oktober, 1927.
Kølstrakt: 3. november, 1927.
Søsat: 14. februar, 1928.
Leveret: 14. maj, 1928.
Ruter
Vesterø Havn - Frederikshavn (16. maj, 1928 - 1961)
Læsø - Göteborg (7. juli, 1963 - oktober, 1963)
Læsø - Göteborg (21. maj, 1964 - september, 1964)
Hundested - Helsingborg (ca. oktober, 1964 - 1964)
Kastrup - Malmö (juni, 1965 - juli, 1965)
Snekkersten - Helsingborg (juli, 1965 - 1968)
Ballen - Kalundborg (24. juli, 1968 - december, 1968)
Ballen - Kalundborg (april, 1969 - 10. august, 1969)
Snekkersten - Helsingborg (1970 - 1994)
Restaurant i Stockholm (1998 - 2001)
Restaurant i Stockholm (2005 - 2007)
Restaurant i Härnösand (2008 - 2009)
Restaurant i Umeå (2011 - )
Rederier
Andels Dampskibs Selskabet Læsø A.M.B.A., Læsø, Danmark (14. maj, 1928 - 29. juni, 1963)
Louis Bjerremand Grau, Vejle/Århus/Ballen/Snekkersten, Danmark (29. juni, 1963 - 28. februar, 1969)
Charter: Göteborg - Læsø AB, Göteborg, Sverige (21. maj, 1964 - september, 1964)
Charter: I/S Kastrup-Malmø-Ruten, Kastrup, Danmark (juni, 1965 - juli, 1965)
Samsø Færgeselskab A/S, Ballen, Danmark (juni, 1968 - december, 1968)
Samsø-Sjælland Færgeselskab A/S, Ballen, Danmark (december, 1968 - 28. februar, 1970)
Louis Bjerremand Grau, Vejle/Århus/Ballen/Snekkersten, Danmark (28. februar, 1970 - 20. maj, 1974)
Aktieselskabet Snekkersten Rederi, Snekkersten, Danmark (20. maj, 1974 - 1. juni, 1982)
Tage Martinussen A/S, Helsingør, Danmark (1. juni, 1982 - 20. marts, 1985)
J. Sahlertz, Helsingør, Danmark (20. marts, 1985 - 27. september, 1990)
Snekkersten-Helsingborgruten 1990 Aps, Kvistgård, Danmark (27. september, 1990 - 27. oktober, 1994)
Rederi AB Landsort - Ankarudden, Dalarö, Sverige (27. oktober, 1994 - 16. oktober, 1996)
Flaxenviks Rederi AB, Flaxenvik, Sverige (19. oktober, 1996 - 1997)
United Broker & Law AB, Stockholm, Sverige (1997 - 18. november, 2007)
Restaurang Nybrobacken AB, Härnösand, Sverige (18. november, 2007 - september, 2010)
Båten (Johan Alexandersson), Umeå, Sverige (2011 - )
Hændelser og særlige begivenheder
mandag 3. februar, 1947 - onsdag 20. august, 1947
Dampmaskinen blev udskiftet med en dieselmotor ved Nordhavnsværftet i København.
slutningen af 1967 - maj, 1968
Ombygget i Århus ved Juul Petersens Maskinværksted. Fik lukket vogndæk med ombordkørsel over broklab i agterenden og udviddet passageraptering.
Supplerende oplysninger
Kendingssignaler
NGWQ (14. maj, 1928 - 1933)
OUIL (1934 - 27. oktober, 1994)
SGJH (27. oktober, 1994 - )
Flag
| Danmark (14. maj, 1928 - 27. oktober, 1997) |
| Sverige (27. oktober, 1997 - ) |
Hjemsteder
Vesterø (14. maj, 1928 - 1969)
Ballen (1969 - 1988)
Snekkersten (1988 - 27. oktober, 1994)
Härnösand (2007 - )
Dimensioner
Længde overalt: 33,22 m, Bredde: 6,70 m, Dybgang: 2,30 m
Tonnage
BRT: 148, NRT: 55, DW: 30 (1928)
BRT: 160, NRT: 79, DW: 24 (1947)
BRT: 144,06, NRT: 55,10 (1965)
Kapacitet
150 passagerer, 18 personbiler (1968)
Maskineri
1 stk. 2-cylindret compound Frichs dampmaskine, 250 ihk
1 stk. 7-cylindret GM diesel, 250 hk
1 stk. 7-cylindret Bukh diesel, 380 ihk (1947 - )
1 stk. fastbladet propel
Billeder af Johan III av Hernösand
Oprettet: 26. januar 2015.