Værft: Helsingør Jernskibs- og maskinbyggeri, Helsingør, Danmark.
Nybygning nr. 179.
Bestilt: 24. juni, 1926.
Kølstrakt: 4. januar, 1927.
Søsat: 9. april, 1927.
Leveret: 18. juni, 1927.
Status: Ophugget.
Rederier
Det Forenede Dampskibs-Selskab A/S - DFDS, København, Danmark (18. juni, 1927 - 28. maj, 1965)
Beslaglagt: Deutsche Marine (det tyske søværn), Tyskland (19. juni, 1944 - 1945)
Operatør: Hamburg-Amerikanische Packetfahrt-Actien-Gesellschaft (Hamburg-Amerika Linie, HAPAG), Hamburg, Tyskland (26. januar, 1945 - 1945)
Walter Ritscher, Hamburg, Tyskland (28. maj, 1965 - 1965)
Hændelser og særlige begivenheder
Prøvesejlads.
Grundstødt nær Högannäs på en rejse mod København. Bugseret til København samme dag. Senere repareret i Helsingør.
Oplagt i København.
Leveret tilbage til DFDS.
fredag 23. august, 1946 - onsdag 7. november, 1945
Genindrettet i Helsingør.
Oplagt i København. Til salg.
Solgt til Walther Ritscher i Hamburg for ophugning.
Overtaget i København.
Forlod København under bugsering.
Ankom til Hamburg.
Ophugning påbegyndt.
Supplerende oplysninger
Kendingssignaler
NGRH (1927 - 1933)
OXYD (1934 - 1965)
Flag
| Danmark (18. juni, 1927 - 19. juni, 1944) |
| Tyskland (19. juni, 1944 - 6. august, 1945) |
| Danmark (6. august, 1945 - 1965) |
Hjemsteder
København (18. juni, 1927 - 19. juni, 1944)
København (6. august, 1945 - 1965)
Dimensioner
Længde overalt: 80,46 m, Bredde: 11,61 m, Dybde: 5,57 m
Tonnage
BRT: 1854, NRT: 1090, DW: 1695
Kapacitet
153 passagerer, 153 køjepladser
Fart
Fart: 13 knob
Maskineri
1 stk. 6150-SS B&W diesel, 1470 bhk
1 stk. fastbladet propel
Billeder af Dronning Alexandrine

Dronning Alexandrine

Dronning Alexandrine
Oprettet: 2. august 2015.