Vidar

Værft: Burmeister & Wains Maskin- og Skibsbyggeri.
Nybygning nr. 301.

Bestilt: 10. juni, 1914.
Kølstrakt: 8. august, 1914.
Søsat: 5. maj, 1915.
Leveret: 6. maj, 1915.

Status: Forlist.

Navn

Vidar (6. maj, 1915 - 1. februar, 1940)

Ruter

København - Hull (12. maj, 1915 - 1917)
Danmark - England (1917 - 1918)
København - vestlige Middelhav (1919)
København - Hull (1920 - 1924)
København - Newcastle / London (også) (1923 - 1926)
Esbjerg - Grimsby (hovedsageligt) (1926 - 1929)
Esbjerg - London (hovedsageligt) (1929 - 1939)
Esbjerg - Grimsby (også, lejlighedsvis) (1929 - 1939)
Esbjerg - Grimsby / Tilbury / Newcastle (1939 - 31. januar, 1940)

Rederi

Det Forenede Dampskibs-Selskab A/S - DFDS, København, Danmark (6. maj, 1915 - 1. februar, 1940)

Hændelser og særlige begivenheder

onsdag 31. januar, 1940
På vej til Esbjerg blev Vidar ramt af en torpedo fra den tyske ubåd U-21. Skibet sank dagen efter, 15 mistede livet.

Supplerende oplysninger

Kendingssignaler

NTGH (6. maj, 1915 - 1933)
OXLD (1934 - 1. februar, 1940)

Flag

Danmark's flagDanmark's flag
Danmark (6. maj, 1915 - 1. februar, 1940)

Hjemsteder

København (6. maj, 1915 - 24. januar, 1925)
Odense (24. januar, 1925 - 13. december, 1926)
Esbjerg (13. december, 1925 - 1. februar, 1940)

Dimensioner

Længde: 76,8 m, Længde overalt: 81,4 m, Bredde: 11,2 m, Dybgang: 5,3 m, Dybde: 5,9 m

Tonnage

BRT: 1353, NRT: 720, DW: 1493

Kapacitet

31 passagerer, 31 køjepladser

Fart

Fart: 12 knob

Maskineri

1 stk. 3-cylindret dampmaskine, 1650 ihk
1 stk. fastbladet propel

Billeder af Vidar

Oprettet: 15. januar 2017.