Værft: Eriksbergs Mekaniska Verkstad, Göteborg, Sverige.
Nybygning nr. 102.
Søsat: 23. maj, 1893.
Leveret: 21. juni, 1893.
Status: Ophugget.
Navne
Samsø (21. juni, 1893 - juni, 1918)
Røken (juni, 1918 - juni, 1934)
Hval (juni, 1934 - 22. maj, 1953)
Vika (22. maj, 1953 - 1960)
Skandia Dan (1960 - 1962)
Seilø (1962 - efterår 1979)Rederier
Aarhusbugtens Dampskibsselskab, Danmark (21. juni, 1893 - juni, 1918)
Røken og Hurums Dampskibsselskab, Kristiania (Oslo), Norge (juni, 1918 - 1926)
Dampskibsselskapet Asker, Røken og Hurum AS, Oslo, Norge (1926 - juli, 1952)
Sørensen & Lie’s Kulkompagni, Oslo, Norge (juli, 1952 - december, 1952)
Nesodden-Bundefjord Dampskipsselskap AS (NBDS), Oslo, Norge (september, 1952 - 1960)
Leif Clausen, Moss, Norge (1960 - maj, 1962)
AS Norsk Alliance, Oslo, Norge (maj, 1962)
Birger Svendsen, Kråkerøy, Frederikstad, Norge (maj, 1962 - 1964)
Birger Svendsen & Sønner AS, Kråkerøy, Frederikstad, Norge (1964 - 1974)
Torgeir Svendsen, Nesodden, Norge (1974 - 1975)
Lars Hovland & Co, Jørpeland, Norge (1975 - efterår 1979)
Hændelser og særlige begivenheder
Mororiseret.
Ombygget og forlænget ved Sarpsborg mekaniske Verksted.
Sank under oplægning i Jørpeland.
Vraget blev bjærget og ophugget hos Brødrene Anda.
Supplerende oplysninger
Kendingssignaler
NGDH (21. juni, 1893 - juni, 1918)
MSFB (juni, 1918 - 1933)
LETD (1934 - efterår 1979)
Flag
| Danmark (21. juni, 1893 - juni, 1918) |
| Norge (juni, 1918 - efterår 1979) |
Hjemsteder
Århus (21. juni, 1893 - juni, 1918)
Oslo (juni, 1918 - maj, 1962)
Frederikstad (maj, 1962 - 1975)
Stavanger (1975 - efterår 1979)
Dimensioner
Længde: 27,5 m, Bredde: 5,3 m, Dybde: 2,6 m (1893)
Tonnage
BRT: 128, NRT: 62 (1952)
Fart
Fart: 12 knob (1950)
Maskineri
1 stk. 2-cylindret compound Eriksberg dampmaskine, 135 ihk (1893 - 1950)
1 stk. 8cyl. 2T DM GM diesel, 500 bhk (1950 - )
1 stk. propel
Skrog
jern
Billeder af Seilø
Samsø
Seilø
Oprettet: 10. november 2015.