Værft: Juliano Constructora Gijonesa S.A., Gijon, Spanien.
Nybygning nr. 243.
IMO nummer: 7387251.
Søsat: 19. august, 1974.
Leveret: maj, 1976.
Status: Ophugget.
Navne
Søsat som: Monte Cruceta (19. august, 1974)
Monte Castillo (maj, 1976 - 1978)
Manx Viking (26. august, 1978 - 15. januar, 1987)Manx (15. januar, 1987 - 22. juli, 1987)
Skudenes (22. juli, 1987 - 2. marts, 1989)
Ontario No 1 (2. marts, 1989 - 13. maj, 1989)
Nindawayma (13. maj, 1989 - 2009)
Ruter
Trafik til de Baleariske øer (ca. september, 1976 - ca. maj, 1977)
Trafik til de Baleariske øer (godsfærge) (ca. september, 1977 - december, 1977)
Douglas - Heysham (26. august, 1978 - 8. september, 1978)
Douglas - Heysham (godsfærge) (18. september, 1978 - 22. oktober, 1978)
Douglas - Heysham (23. oktober, 1978 - 2. december, 1978)
Douglas - Heysham (ca. maj, 1979 - 29. september, 1986)
Mekjarvik - Skudeneshavn (11. juli, 1987 - 30. juni, 1988)
Mekjarvik - Skudeneshavn (8. august, 1988 - 9. november, 1988)
Tobermory - South Beymouth (13. maj, 1989 - 7. november, 2001)
Rederier
Naviera Aznar S.A., Bilbao, Spanien (maj, 1976 - 23. marts, 1978)
Manx Line Ltd., Douglas, Isle of Man (23. marts, 1978 - 16. april, 1981)
Sealink, Frankrig, Holland, Belgien, England (16. april, 1981 - 1. april, 1985)
Isle of Man Steam Packet Co., Douglas, Isle of Man (1. april, 1985 - 15. januar, 1987)
Det Stavangerske Dampskibsselskab (DSD) AS, Stavanger, Norge (15. januar, 1987 - 30. januar, 1989)
Charter: Rogaland Kystferger Askøy-Bergen AS, Randaberg, Norge (8. august, 1988 - 9. september, 1988)
Owen Sound Transportation Co. Ltd., Owen Sound, Canada (30. januar, 1989 - 1993)
Ontario North Marine and Navigation Service Co. Ltd., Quebec, Canada (1993 - november, 2000)
Verreault Marine and Navigation Service Co. Ltd., Quebec, Canada (november, 2000 - marts, 2007)
Upper Lakes Group Inc., Toronto, Canada (marts, 2007 - 8. august, 2007)
Hændelser og særlige begivenheder
Ombygget i Leith. Der blev monteret bildæk på dæk 3 og der blev installeret hydraulisk bovport.
Slettet fra det canadiske skibsregister.
lørdag 2. december, 1978 - maj, 1979
Ombygget ved Harland & Wolff Ltd., Belfast efter at kørerampen var blevet ødelagt af kraftige bølger.
Ombygget ved Moss Rosenberg Verft AS i Stavanger. Blandt andet blev elektriske installationer udskiftet.
Påsejlede lodsbåd i Skudeneshavn på grund af maskinstop.
Fik maskinstop i skudefjorden på grund af kortslutning i det elektriske anlæg. Bugseret til Mekjarvik.
Solgt til ophugning hos Purvis Marine Ltd., Sault Ste. Marie.
Ophugning påbegyndt.
Ophugning tilendebragt.
Søsterskibe
Ciudad de Ceuta (ex. Monte Contes)
Isla de Tagomago (ex. Monte Corona)
Supplerende oplysninger
Kendingssignaler
JXNB (15. januar, 1987 - 30. januar, 1989)
VOMT (30. januar, 1989 - 21. april, 2007)
Flag
| Spanien (maj, 1976 - 26. marts, 1978) |
| Storbritannien (26. marts, 1978 - 15. januar, 1987) |
| Norge (15. januar, 1987 - 30. januar, 1989) |
| Canada (30. januar, 1989 - 21. april, 2007) |
Hjemsteder
Bilbao (maj, 1976 - 26. marts, 1978)
Douglas (26. marts, 1978 - 15. januar, 1987)
Stavanger (15. januar, 1987 - 30. januar, 1989)
Owen Sound (30. januar, 1989 - 200?)
Dimensioner
Længde overalt: 101,66 m, Bredde: 16,80 m, Dybgang: 5,60 m (1976)
Længde overalt: 101,66 m, Bredde: 17,10 m, Dybgang: 4,80 m (1978)
Tonnage
BRT: 2753, NRT: 1271 (1976)
BRT: 3594 (1978)
BRT: 3589, NRT: 1979 (1979)
BRT: 3594, NRT: 1987, DW: 813 (1987)
Kapacitet
400 passagerer, 12 køjepladser, 125 personbiler (1976)
1300 passagerer (1977)
400 passagerer, 220 personbiler (1977)
777 passagerer, 220 personbiler (1978)
Maskineri
2 stk. 12PA6V280 Pielstick diesel, 8400 bhk
2 stk. propel med justerbare skrueblade
1 stk. tværpropel i bov
Ingen billeder af Manx Viking
Der er i øjeblikket over 43000 billeder i faergelejet. Der er desværre endnu ingen billeder af Manx Viking. Måske kan du hjælpe?
Hvis du har taget billeder, som kan bruges her, må du gerne give besked til faergelejet.dk, f.eks. ved at sende en mail til

Oprettet: 15. februar 2016.