Hanseatic

Værft: Fairfield Shipbuilding & Engineering Ltd., Glasgow, Skotland.
Nybygning nr. 634.

Søsat: 17. december, 1929.
Leveret: 8. juni, 1930.

Status: Ophugget.

Navne

Empress of Japan (8. juni, 1930 - 16. oktober, 1942)
Empress of Scotland (16. oktober, 1942 - 17. januar, 1958)
Hanseatic (17. januar, 1958 - 18. december, 1966)

Ruter

Vancouver - Yokohama - Kobe - Shanghai - Hong Kong (1930 - 26. november, 1939)
Troppetransport (22. december, 1939 - 1948)
Liverpool - Quebec / Montreal / Saint John (5. maj, 1950 - 26. november, 1957)
Krydstogter (også, vintertrafik) (december, 1950 - 1957)
Hamburg - New York (21. juli, 1958 - 7. september, 1966)
Krydstogter (også, vintertrafik) (december, 1958 - 1966)

Rederier

Canadian Pacific Steamships (CP Ships), Liverpool, England (8. juni, 1930 - 17. januar, 1958)
Hamburg-Atlantik-Linie GmbH, Hamburg, Tyskland (17. januar, 1958 - 1. december, 1965)
Deutsche Atlantik-Linie, Hamburg, Tyskland (1. december, 1965 - 18. december, 1966)

Hændelser og særlige begivenheder

lørdag 14. juni, 1930
Jomfrurejsen udgik fra Liverpool til Quebec. Derfra sejlede Impress of Japan tilbage til Liverpool, og videre til Hong Kong for derefter at indgå på sin normale rute over Nordatlanten.

søndag 26. november, 1939
Rekvireret til troppetransport.

fredag 16. oktober, 1942
Efter japanernes angreb på Pearl Harbor havde navnet Empress of Japan ikke en god klang. Der gik dog ti måneder efter angrebet, før navnet blev ændret til Empress of Scotland.

juni, 1948 - maj, 1950
Efter tiden som troppetransport blev Empress of Scotland gennemgribende ombygget. Dette omfattede blandt andet, at skibet blev ændret fra et fire-klasses skib til kun at have første klasse og turistklasse.

fredag 17. januar, 1958
Efter dokning og syn i Belfast overtog Hamburg-Atlantic-Linie skibet, som to dage senere gik til Howaldtswerke i Hamburg for omfattende ombygning. I det ydre var forandringerne synlige ved at den bageste skorsten (som kun var til pynt) blev fjernet og de to andre blev udskiftet med bredere, lavere skorstene.

onsdag 7. september, 1966
Under ophold i New York udbrød der brand ombord. Branden, der skyldtes et revnet olierør, medførte omfattende skader i maskinrummet på grund af varme, ligesom passagerafdelingen blev alvorligt skadet af røg og vand. Passagererne blev overført til Queen Mary.

søndag 18. december, 1966
Efter branden var Hanseatic blevet bugseret til Todd's shipyard i Brooklyn, hvor det viste sig, at skaderne var for omfattende til at reparation var lønsom. Hanseatic blev derfor solgt til ophugning hos Elkhart & Co.

Supplerende oplysninger

Kendingssignaler

GMLV (8. juni, 1930 - 17. januar, 1958)
DABR (17. januar, 1958 - 18. december, 1966)

Flag

Storbritannien's flagStorbritannien's flag
Storbritannien (8. juni, 1930 - 17. januar, 1958)
Tyskland's flagTyskland's flag
Tyskland (17. januar, 1958 - 18. december, 1966)

Hjemsteder

Hamburg (17. januar, 1930 - 18. december, 1966)
London (8. juni, 1930 - 17. januar, 1958)

Dimensioner

Længde overalt: 205 m, Bredde: 25,5 m, Dybgang: 13,8 m

Tonnage

BRT: 26313, NRT: 14486 (1930)
BRT: 30030, NRT: 21000 (1958)

Kapacitet

1173 passagerer, 663 køjepladser (1930)
663 passagerer, 663 køjepladser (1950)
1250 passagerer, 1250 køjepladser (1958)

Fart

Servicefart: 21 knob, Topfart: 23 knob

Maskineri

6 stk. dampturbine, 30000 hk
2 stk. propel

Billeder af Hanseatic

Oprettet: 28. marts 2016.