Værft: Fairfield Shipbuilding & Engineering Ltd., Glasgow, Skotland.
Nybygning nr. 634.
Søsat: 17. december, 1929.
Leveret: 8. juni, 1930.
Status: Ophugget.
Ruter
Vancouver - Yokohama - Kobe - Shanghai - Hong Kong (1930 - 26. november, 1939)
Troppetransport (22. december, 1939 - 1948)
Liverpool - Quebec / Montreal / Saint John (5. maj, 1950 - 26. november, 1957)
Krydstogter (også, vintertrafik) (december, 1950 - 1957)
Hamburg - New York (21. juli, 1958 - 7. september, 1966)
Krydstogter (også, vintertrafik) (december, 1958 - 1966)
Rederier
Canadian Pacific Steamships (CP Ships), Liverpool, England (8. juni, 1930 - 17. januar, 1958)
Hamburg-Atlantik-Linie GmbH, Hamburg, Tyskland (17. januar, 1958 - 1. december, 1965)
Deutsche Atlantik-Linie, Hamburg, Tyskland (1. december, 1965 - 18. december, 1966)
Hændelser og særlige begivenheder
Jomfrurejsen udgik fra Liverpool til Quebec. Derfra sejlede Impress of Japan tilbage til Liverpool, og videre til Hong Kong for derefter at indgå på sin normale rute over Nordatlanten.
søndag 26. november, 1939
Rekvireret til troppetransport.
Efter japanernes angreb på Pearl Harbor havde navnet Empress of Japan ikke en god klang. Der gik dog ti måneder efter angrebet, før navnet blev ændret til Empress of Scotland.
Efter tiden som troppetransport blev Empress of Scotland gennemgribende ombygget. Dette omfattede blandt andet, at skibet blev ændret fra et fire-klasses skib til kun at have første klasse og turistklasse.
Efter dokning og syn i Belfast overtog Hamburg-Atlantic-Linie skibet, som to dage senere gik til Howaldtswerke i Hamburg for omfattende ombygning. I det ydre var forandringerne synlige ved at den bageste skorsten (som kun var til pynt) blev fjernet og de to andre blev udskiftet med bredere, lavere skorstene.
onsdag 7. september, 1966
Under ophold i New York udbrød der brand ombord. Branden, der skyldtes et revnet olierør, medførte omfattende skader i maskinrummet på grund af varme, ligesom passagerafdelingen blev alvorligt skadet af røg og vand. Passagererne blev overført til Queen Mary.
søndag 18. december, 1966
Efter branden var Hanseatic blevet bugseret til Todd's shipyard i Brooklyn, hvor det viste sig, at skaderne var for omfattende til at reparation var lønsom. Hanseatic blev derfor solgt til ophugning hos Elkhart & Co.
Supplerende oplysninger
Kendingssignaler
GMLV (8. juni, 1930 - 17. januar, 1958)
DABR (17. januar, 1958 - 18. december, 1966)
Flag
| Storbritannien (8. juni, 1930 - 17. januar, 1958) |
| Tyskland (17. januar, 1958 - 18. december, 1966) |
Hjemsteder
Hamburg (17. januar, 1930 - 18. december, 1966)
London (8. juni, 1930 - 17. januar, 1958)
Dimensioner
Længde overalt: 205 m, Bredde: 25,5 m, Dybgang: 13,8 m
Tonnage
BRT: 26313, NRT: 14486 (1930)
BRT: 30030, NRT: 21000 (1958)
Kapacitet
1173 passagerer, 663 køjepladser (1930)
663 passagerer, 663 køjepladser (1950)
1250 passagerer, 1250 køjepladser (1958)
Fart
Servicefart: 21 knob, Topfart: 23 knob
Maskineri
6 stk. dampturbine, 30000 hk
2 stk. propel
Billeder af Hanseatic

Hanseatic
Oprettet: 28. marts 2016.