Værft: Arsenal de la Marine National Francaise, Brest, Frankrig.
Nybygning nr. CF1.
IMO nummer: 7205063.
Søsat: 29. april, 1972.
Leveret: 6. juni, 1972.
Status: Ophugget.
Navne
Hengist (6. juni, 1972 - 1. januar, 1991)
Stena Hengist (1. januar, 1991 - 18. marts, 1992)
Romilda (18. marts, 1992 - april, 1993)
Apollo Express 2 (april, 1993 - oktober, 1996)
Panagia Ekatondapiliani (oktober, 1996 - 18. november, 1999)
Express Artemis (18. november, 1999 - juni, 2001)Panagia Ekatondapiliani (januar, 2001 - 2004)
Agios Georgios (2004 - januar, 2015)
Panagia Tinou (januar, 2015 - 23. marts, 2017)
Rederier
Sealink British Rail, London, England (6. januar, 1972 - 18. juli, 1984)
Sealink British Ferries, England (19. juli, 1984 - april, 1990)
Sealink Stena Line Ltd., England (april, 1990 - 18. marts, 1992)
Flanmare Shipping Inc., Piræus, Grækenland (18. marts, 1992 - april, 1993)
Ventouris Sea Lines, Piræus, Grækenland (april, 1993 - september, 1996)
Minoan Flying Dolphins Maritime S.A., Piræus, Grækenland (18. november, 1999 - februar, 2004)
Ventouris Sea Lines, Piræus, Grækenland (februar, 2004 - januar, 2015)
Panagia Odigitria Shipping Co., Piræus, Grækenland (januar, 2015 - )
Hændelser og særlige begivenheder
Hengist kolliderede med biltransportfartøjet Canabal ud for Calais. Mindre skade på begge skibe.
Brand i maskinrummet. En del elektriske kabler blev beskadiget. Bugseret til Dover. Taget ud af drift for reparation nogle dage.
Ombygget. Blandt andet blev agterbroen fjernet.
Mens Hengist svajede i Boulogne, blev færgen påsejlet af en fransk fiskebåd, som sank meget hurtigt. Tre fiskere omkom.
Under orkanagtige vindstød fik Hengist blackout ved Folkstone, og færgen blæste sidelæns op på stranden. Mødet med bølgebrydere af beton medførte betydelig skade.
torsdag 22. oktober, 1987
Gravet og trukket fri. Bugseret til Dover.
tirsdag 27. oktober, 1987
Bugseret fra Dover til Tilbury for undersøgelse i tørdok. Derefter bugseret til Humber for reparation.
Atter i fart.
Forsejlet fra Holyhead mod Piræus.
Oplagt i Piræus på grund af økonomiske problemer. Sat til salg.
tirsdag 11. juli, 2006 - tirsdag 11. juli, 2023
På vej fra Piræus til græske øer fik Agios Georgios maskinproblemer ud for den lille holm Agios Georgios i Den Saroniske Bugt. Færgen blev beordret tilbage til Piræus.
Atter i fart.
Bugseret fra Piræus mod Aliaga.
Sat på stranden i Aliaga for ophugning.
Supplerende oplysninger
Kendingssignaler
GQAU (6. juni, 1972 - maj, 1992)
SWXF (marts, 1992 - 23. marts, 2017)
Flag
| Storbritannien (juni, 1972 - marts, 1992) |
| Grækenland (marts, 1992 - 23. marts, 2017) |
Hjemsteder
London (juni, 1972 - marts, 1992)
Piræus (marts, 1992 - 23. marts, 2017)
Dimensioner
Længde overalt: 118,09 m, Bredde: 19,84 m, Dybgang: 4,12 m
Tonnage
BRT: 5596, NRT: 2008, DW: 1030
Kapacitet
1400 passagerer, 118 køjepladser, 256 personbiler
Fart
Fart: 19,5 knob
Maskineri
2 stk. 16PC2-V400 Pielstick diesel, 11030 kW
2 stk. propel med justerbare skrueblade
1 stk. tværpropel i bov
Stabilisatorer
2 stk. finne-stabilisator (en i hver side)
Billeder af Express Artemis

Panagia Ekatondapiliani
Oprettet: 18. november 2008. Senest revideret: 21. august 2022.