Sleipner

Værft: Helsingør Jernskibs- og maskinbyggeri, Helsingør, Danmark.
Nybygning nr. 148.

Bestilt: 3. april, 1914.
Kølstrakt: 15. januar, 1915.
Søsat: 11. august, 1915.
Leveret: 8. oktober, 1915.

Status: Forlist.

Navne

Trondhjem (8. oktober, 1915 - 1. december, 1922)
Sleipner (1. december, 1922 - 16. februar, 1940)

Ruter

Danmark - England (7. januar, 1916 - 1917)
København - Norges vestkyst (1917 - 1920)
Stettin - København - Norges vestkyst (1920 - 1922)
København - Leith - Færøerne (5. december, 1922 - januar, 1936)
Danzig (Gdansk) / Gotenhafen (Gdynia) - København (7. januar, 1936 - 27. august, 1939)
Esbjerg - Hull - Grimsby - Tilbury - Manchester (hovedsageligt) (1939 - 16. februar, 1940)

Rederi

Det Forenede Dampskibs-Selskab A/S - DFDS, København, Danmark (8. oktober, 1915 - 16. februar, 1940)

Hændelser og særlige begivenheder

fredag 16. februar, 1940
På vej fra Methil til København med kul blev Sleipner sunket i Nordsøen af torpedoer fra den tyske ubåd U-14. Alle om bord blev reddet.

Supplerende oplysninger

Kendingssignaler

NTKR (8. oktober, 1915 - 1933)
OXUA (1934 - 16. februar, 1940)

Flag

Danmark's flagDanmark's flag
Danmark (8. oktober, 1915 - 16. februar, 1940)

Hjemsted

København (8. oktober, 1915 - 16. februar, 1940)

Dimensioner

Længde: 70,1 m, Længde overalt: 73,8 m, Bredde: 10,7 m, Dybgang: 4,5 m, Dybde: 7,2 m

Tonnage

BRT: 1076, NRT: 569, DW: 1269

Kapacitet

59 passagerer, 59 køjepladser

Fart

Fart: 11 knob

Maskineri

1 stk. tripple expansion Helsingør dampmaskine, 900 ihk
1 stk. fastbladet propel

Billeder af Sleipner

Oprettet: 24. januar 2017. Senest revideret: 28. april 2019.