Flying Princess

Værft: Boing Marine Systems, Seattle, Washington, USA.
Nybygning nr. 7.
IMO nummer: 7932898.

Søsat: sommeren 1976.
Leveret: september, 1976.

Navne

Flying Princess (september, 1976 - 1980)
Princesa Voladora (1980 - 1981)
Urzela (1981 - )

Ruter

Seattle - Victoria (slutningen af september, 1976 - starten af november, 1976)
London - Zeebrugge (1. juni, 1977 - 25. september, 1978)
Brighton - Dieppe (sommer 1979)
London - Oostende (februar, 1980 - juni, 1980)
Sejlads til de Kanariske Øer (ca. juli, 1980 - 1981)
Hongkong - Macao (slutningen af 1981 - )

Rederier

Charter: Georgian Gulf Cruises, Canada (slutningen af september, 1976 - starten af november, 1976)
Boeing Marine Systems, Seattle, USA (september, 1976 - 1981)
Charter: P&O Ferries Ltd., England (1. juni, 1977 - 1978)
Charter: Jetlink Ferries, England (sommer 1979)
Charter: P&O Ferries Ltd., England (februar, 1980 - juni, 1980)
Charter: Compañia Trasmediterránea S.A., Madrid, Spanien (ca. juli, 1980 - 1981)
Far East Hydrofoil / Far East Jetfoil, Hongkong (slutningen af 1981 - 1. juli, 1999)
Turbojet, Hongkong (1. juli, 1999 - )

Hændelser og særlige begivenheder

fredag 11. marts, 1977
Ankom til København på en fremvisningstur, hvor havne i Danmark, Sverige, Tyskland, Norge, Skotland, England, Frankrig og Belging blev besøgt.

mandag 2. maj, 1977
Ankom til sidste fremvisningshavn, Ostende.

onsdag 23. oktober, 2002
På vej fra Hongkong til Macau landede Jetfoilen med høj hastighed kort før ankomst til Macau. 23 passagerer kom til skade, heraf fik 5 alvorlige kvæstelser. Senere undersøgelser afslørede, at hændelsen skyldtes metaltræthed ved forreste bæreplan. Urzela blev senere repareret og vendte tilbage til normal drift.

Søsterskibe

Flores (ex. Jetfoil One)
Madeira
Hijet (ex. Kamehameha)
Pico (ex. Kuhio)
Santa Maria
Sao Jorge (ex. Anita Dan)
KobeE III (ex. Jet Oriente)
Guia (ex. Okesa)
KobeE V (ex. Flying Princess II)
Toppy 7 (ex. Mikado)
Terceira (ex. Normandy Princess)
Funchal (ex. Jet Ferry One)
Lilau (ex. HMS Speedy)
Ginga (ex. Cú Na Mara)
Horta (ex. Jet Ferry Two)
Seven Island Ai (ex. Montevideo Jet)
Cacilhas (ex. Princesa Guayarmina)
Seven Island Niji (ex. Princesse Clementine)
Seven Island Yume (ex. Princesse Stephanie)
Taipa (ex. Princesa Guacimara)
Bima Samudera I
Rocket 2 (ex. Prince Abdul Aziz II)
Bima Samudera II
Bima Samudera III
Venus 2 (ex. Jet 8)
Balsa
KobeE (ex. Praia)
Tsubasa
Seven Island Tomo (ex. Pegasus)
Beetle 3 (ex. Toppy 1)
Pegasus (ex. Princess Dacil)
Beetle 2 (ex. Nagasaki)
Rocket 3 (ex. Beetle)
Pegasus 2 (ex. Unicorn)
Beetle 2
Venus
Suisei
Toppy 5 (ex. Princess Teguise)
Toppy 2
Toppy 3
Seven Island Tairyo (ex. Crystal Wing)
Rocket 1 (ex. Emerald Wing)
Seven Island Yui

Supplerende oplysninger

Kendingssignal

VRMN (slutningen af 1981 - )

Flag

USA's flagUSA's flag
USA (september, 1976 - slutningen af 1981)
Hongkong's flagHongkong's flag
Hongkong (slutningen af 1981 - )

Hjemsteder

Seattle (september, 1976 - slutningen af 1981)
Hongkong (slutningen af 1981 - )

Dimensioner

Længde overalt: 23,93 m, Bredde: 9,5 m

Tonnage

BT: 267, DW: 20

Kapacitet

224 passagerer (1976)

Fart

Servicefart: 43 knob, Topfart: 46 knob

Maskineri

2 stk. 501-K 20A Detroit Allison gasturbine, 7400 hk
2 stk. vandjet

Skrog

hydrofoilbåd, aluminium

AIS

Hvor er Urzela nu?

Billeder af Flying Princess

Oprettet: 23. november 2016.