Crown Seaways
© Foto: Brian Krause.

Crown Seaways

Værft: Brodogradevna Industrija, Split, Kroatien.
Nybygning nr. 373.
IMO nummer: 8917613.

Bestilt: 28. september, 1989.
Søsat: 6. april, 1992.
Leveret: 7. juni, 1994.

Navne

Planlagt navn: Frans Kockum (1993)
Planlagt navn: Thomas Mann (1994)
Crown of Scandinavia (7. juni, 1994 - 14. januar, 2013)
Crown Seaways (14. januar, 2013 - )

Ruter

København - Helsingborg - Oslo (26. juli, 1994 - 15. oktober, 2006)
København - Oslo (15. oktober, 2006 - 18. marts, 2020)
København - Frederikshavn - Oslo (25. juni, 2020 - 2. november, 2020)
København - Frederikshavn - Oslo (3. juli, 2021 - )

Rederier

Bestilt af: Swed-Link AB, Malmö, Sverige (28. september, 1989)
Swed-Link AB, Malmö, Sverige (7. juni, 1994)
DFDS A/S, Danmark (7. juni, 1994 - 3. september, 2000)
DFDS Seaways A/S, København, Danmark (3. september, 2000 - 27. november, 2003)
DFDS A/S, Danmark (27. november, 2003 - )

Hændelser og særlige begivenheder

1993
Nybygning nummer 373 blev bestilt samtidig med nybygning 372, Frans Suell tilbage i 1989. Det var planen, at de to færger skulle samsejle på Euroway ruten Malmö - Travemünde - Lübeck. Imidlertid betød urolighederne i Jugoslavien, at byggeriet blev forsinket, og det svenske rederi ønskede at komme ud af kontrakten. Oprindeligt var det planen, at færgen skulle have heddet Frans Kockum, men under bygningens sidste fase, blev navnet ændret til Thomas Mann.

marts, 1994
Sejlede fra værftet i Split, Kroatien til Fincantieri værftet i Trieste for færdiggørelse.

torsdag 12. maj, 1994
Kontrakten solgt til DFDS.

tirsdag 7. juni, 1994
Færgen blev leveret til det svenske rederi og registreret i det svenske skibsregister, hvorfra det dog blev slettet samme dag og ejerskabet blev overført til DFDS. Registreringsdatoen i dansk skibsregister er dog først 24. august.

tirsdag 7. juni, 1994
Afsejlede fra værftet i Trieste mod Bremerhaven.

torsdag 16. juni, 1994
Ankom til Bremerhaven.

torsdag 16. juni, 1994 - lørdag 23. juli, 1994
Ombygget ved Lloyds Werft i Bremerhaven. Fik blandet tilføjet duck-tail, og vogndækket blev forstærket for at kunne overføre flere lastbiler.

lørdag 23. juli, 1994
Overtaget af DFDS, afsejlede fra Bremerhaven.

søndag 24. juli, 1994
Ankom til Helsingborg for afprøvning af ramper mv.

mandag 25. juli, 1994
Ankom til København.

tirsdag 26. juli, 1994
Navngivningsceremoni i København. Sat i drift samme dag.

onsdag 1. november, 2006
Ved forsøg på anløb af København ved 9-tiden ramte Crown of Scandinavia molehovedet ved Langeliniekajen. Der var orkanagtig storm på anløbstidspunktet. Kontakten med molehovedet resulterede i en 2½ meter lang revne i styrbords side 1,8 meter over vandlinien. Anløbet blev opgivet, og færgen sejlede ud af havnen igen for at vente på bedre vejr. Kl. 17 kom Crown of Scandinavia i havn uden problemer.

tirsdag 8. marts, 2016 - onsdag 9. marts, 2016
Crown Seaways var chartret af Lemvigh-Müller til en fagmesse, tirsdag 8/3 i København og onsdag 9/3 i Århus. Vogndækket blev brugt til udstillingsområde af firmaet og leverandører.

fredag 3. januar, 2020 - fredag 31. januar, 2020
Værftsophold og dokning hos Fayard, Lindø. Ankom til Fayard kl. 19, direkte i dok. Færgen fik blandt andet installeret anlæg til at modtage landstrøm. Dokkede ud 30. januar kl. 07.30. Forsejlet til København, prøvesejlads nord for Sjælland. Ankom København 31. januar kl. 00.55.

onsdag 18. marts, 2020
Sejladsen indstillet på grund af Covid-19. Oplagt i København.

torsdag 25. juni, 2020
Atter i fart mellem København og Oslo. Da Stena Line har indstillet sejladsen mellem Frederikshavn og Oslo, lader DFDS nu Crown Seaways og Pearl Seaways stoppe i Frederikshavn undervejs. Dog er det ikke muligt at foretage indenrigs rejser København - Frederikshavn og omvendt.

mandag 2. november, 2020 -
Oplagt i København på grund af manglende passagergrundlag som følge af Corona-restriktioner.

torsdag 1. juli, 2021
Forhalet fra det syd-østlige færgeleje i Frihavnen til det nord-vestlige kl. 10.11 - kl. 10.26 for at give plads til Pearl Seaways, der ankom fra Frederikshavn. Rørt i Øresund fra kl. 13.02 - kl. 18.20.

lørdag 3. juli, 2021
Atter i fart. Afgang fra København kl. 14.12.

mandag 3. januar, 2022
Forsejlet fra København til Lindø kl. 11.43 - kl. 20.06. Direkte i dok.

tirsdag 18. januar, 2022
Ud af dok kl. 12.26.

mandag 24. januar, 2022
Forsejlet fra Lindø til København kl. 08.14 - kl. 22.07, prøvesejlads undervejs.

tirsdag 25. januar, 2022
Atter i fart.

fredag 17. februar, 2023 - lørdag 18. februar, 2023
På vej fra København til Oslo lagde Crown Seaways ikke til i Frederikshavn på grund af stormen Otto.

søndag 7. maj, 2023 - mandag 8. maj, 2023
Forsejlet fra Oslo til Lindø kl. 10.15 - kl. 03.35. I dok.

torsdag 11. maj, 2023 - fredag 12. maj, 2023
Dokket ud. Forsejlet fra Lindø til København kl. 19.38 - kl. 07.52. Atter i fart, første afgang København kl. 15.

Søsterskibe

Mega Victoria (ex. Amorella)
Gabriella (ex. Frans Suell)
Isabelle (ex. Isabella)

Supplerende oplysninger

Kendingssignal

OXRA6 (24. august, 1994 - )

Flag

Sverige's flagSverige's flag
Sverige (7. juni, 1994)
Danmark's flagDanmark's flag
Danmark (24. august, 1994 - )

Hjemsteder

Malmö (7. juni, 1994)
København (24. august, 1994 - )

Dimensioner

Længde overalt: 169,40 m, Bredde: 28,20 m, Dybgang: 6,350 m (7. juni, 1994)
Længde: 153,84 m, Længde overalt: 171,32 m, Bredde: 28,2 m, Dybgang: 6,350 m (23. juli, 1994)

Tonnage

BT: 32285, NT: 20887, DW: 2940 (7. juni, 1994)
BT: 35498, NT: 21021, DW: 2940 (23. juli, 1994)

Kapacitet

2136 passagerer, 2026 køjepladser, 450 personbiler

Fart

Fart: 21,5 knob

Maskineri

4 stk. 12PC2-6V-400E Pielstick diesel, 26400 kW
4 stk. Wärtsilä diesel hjælpemaskine, 8180 kW
2 stk. propel med justerbare skrueblade
2 stk. tværpropel i bov

Stabilisatorer

2 stk. finne-stabilisator (en i hver side)

AIS

Hvor er Crown Seaways nu?

Billeder af Crown Seaways

Oprettet: 10. december 2007. Senest revideret: 12. maj 2023.