Hændelser og særlige begivenheder
20. juni, 2018 - 21. juni, 2018
Prøvesejlads.
15. august, 2018 - 17. august, 2018
Prøvesejlads ud for Rauma.
Afleveret til Molslinjen. Afsejlede fra Rauma mod Køge.
Ankom til Køge kl. ca. 01.30.
Afsejlede fra Køge kl. ca. 10.40. Ankom til Rønne for første gang kl. ca. 17.45.
Prøvesejlads. Afgik kl. ca. 22.15 fra Rønne mod Sassnitz (Mukran).
Ankom Sassnitz kl. ca. 05:45, sejlede videre mod Køge lidt før kl. 07. Ankomst Køge kl. ca. 12:10.
Ved 00.30-afgangen fra Køge kunne den ene hovedmaskine ikke starte på grund af en elektrisk fejl. Fejlen blev rettet, og Hammershus kom afsted med knap fire timers forsinkelse. Hammershus ankom til Rønne kl. ca. 9.30, 3½ time efter fartplan.
14. september, 2018 - 15. september, 2018
Hammershus blev forsinket 3 timer på natafgangen fra Køge til Rønne. Det skyldes problemer med en defekt brændstofpumpe. Da forsinkelsen ikke kunne indhentes, blev Povl Anker indsat på en dobbelttur til Køge 14-15. september. Desuden tog Poul Anker dobbeltturen til Sassnitz 15. september.
På grund af Covid-19 situationen blev sejladserne til Sassnitz indstillet.
På grund af Corona-lukning af den svenske grænse var sejladsen med Express 1 til Ystad blevet indstillet med virkning fra 22. december. Efter at svenskerne lettede noget på grænselukningen, blev det myligt at foretage sejladser med gods, ligesom bornholmere og sundhedspersonale tillades at rejse transit gennem Sverige. Derfor blev Hammershus indsat mellem Rønne og Ystad ved siden af sin daglige retur til Køge.
1. maj, 2021 - 2. maj, 2021
Forsejlet fra Køge til Frederikshavn, afgang Køge 1. maj kl. 22.25, ankomst Frederikshavn 2. maj kl. 09.00. Direkte i dok. Under værftsopholdet blev Povl Anker og Ark Futura indsat som afløsere.
Ud af dok kl. 08.59, forsejlet fra Frederikshavn mod Rønne.
Ankomst Rønne kl. 07.05. Atter i fart med afgang kl. 17.00.
Afløste på Rønne - Ystad, mens Express 1 reparerede maskine. Tog en enkelt dobbelttur. Max og Povl Anker også i fart.
Atter i fart til Mukran, Sassnitz efter Corona-pause.
Max måtte aflyse dagens sejladser som afløser for Express 1 på grund af stærk blæst. Povl Anker og Hammershus udførte hver én dobbelttur denne dag. Povl Anker måtte vente uden for Ystad i over 3 timer, indtil én af de polske færger havde forladt færgelejet.
Supplerende oplysninger
Design
Approcos: indretning
Kendingssignal
OXPQ2 (22. august, 2018 - )
Flag
| Danmark (22. august, 2018 - ) |
Hjemsted
Rønne (22. august, 2018 - )
Dimensioner
Længde: 149,93 m, Længde overalt: 158,00 m, Bredde: 24,5 m, Dybgang: 5,7 m, Dybde: 13,80 m
Tonnage
BT: 18009, NT: 5402, DW: 3000
Kapacitet
720 passagerer, 72 køjepladser, 353 personbiler, 1518 lanemeter
Fart
Servicefart: 18 knob
Maskineri
2 stk. 8V31 Wärtsilä diesel
2 stk. propel
3 stk. tværpropel i bov
Stabilisatorer
2 stk. finne-stabilisator (en i hver side)
Billeder af Hammershus
 (i dok) Hammershus
|
 Hammershus
|
 Hammershus
|
 Hammershus
|
 Hammershus
|
 (vogndæk) Hammershus
|
 Hammershus
|
Oprettet: 2. januar 2018. Senest revideret: 5. april 2022.