Værft: Deutsche Schiff- und Maschinenbau, Bremen, Tyskland.
Nybygning nr. 932.
Bestilt: 15. maj, 1936.
Søsat: 29. december, 1937.
Leveret: 10. maj, 1938.
Status: Forlist.
Navn
Oslofjord (10. maj, 1938 - 9. december, 1940)Hændelser og særlige begivenheder
Ankom til New York, hvor skibet blev oplagt. Blev senere flyttet til Bayonne, New Jersey.
Det blev besluttet, at Oslofjord skulle anvendes til troppetransport.
Afsejlede fra Bayonne, NJ mod Halifax.
Ankom til Halifax for blandt andet udrustning med antiluftskyts, beskyttelse af broen og afmagnetisering.
torsdag 21. november, 1940
Afsejlede fra Halifax mod England. Der var gods om bord samt post og 150 passagerer (canadiske tropper). Oslofjord sejlede uden ledsagelse.
Oslofjord ramte en mine ved Tynes udmunding kl. 8.20. Da der ikke var umiddelbar fare for at Oslofjord skulle synke, blev der rekvireret slæbebådsassistance. Man fik dog ikke lov at bugsere skibet i havn af frygt for at indsejlingen til Tyne skulle blive blokeret. I stedet blev Oslofjord grundsat ved South Shields. I den følgende tid var det flere gange hårdt vejr.
Det stod klart, at Oslofjord næppe kunne reddes. De sidste besætningemedlemmer forlod skibet, der allerede var begyndt at revne.
tirsdag 21. januar, 1941 - onsdag 22. januar, 1941
I dårligt vejr brækkede Oslofjord til sidst i to dele og kæntrede. Skibet blev senere erklæret totalforlist.
Supplerende oplysninger
Kendingssignal
LJVX (10. maj, 1938 - januar, 1941)
Flag
| Norge (10. maj, 1938 - januar, 1941) |
Hjemsted
Oslo (10. maj, 1938 - januar, 1941)
Dimensioner
Længde: 179,7 m, Bredde: 22,37 m
Tonnage
BRT: 18673
Kapacitet
860 passagerer, 860 køjepladser
Fart
Servicefart: 19 knob, Topfart: 20 knob
Maskineri
4 stk. 7-cylindtret 2S.C.DA MAN diesel, 17600 bhk
2 stk. fastbladet propel
Billeder af Oslofjord

Oslofjord
Oprettet: 3. april 2018.