Rosmala (ex. Superflex India)

Værft: North East Shipbuilders Ltd., Sunderland, England.
Nybygning nr. 9.
IMO nummer: 8611544.

Søsat: 1. juli, 1988.
Færdig: 20. juli, 1988.
Leveret: 31. maj, 1990.

Navne

Superflex India (20. april, 1989 - 31. maj, 1990)
Mercandia V (31. maj, 1990 - 13. marts, 1995)
DVD No IV (13. marts, 1995 - 2008)
Rosmala (2008 - )

Ruter

Haikou - Hainan (juni, 1995 - marts, 1996)
Merak (Java) - Bakauheni (Sumatra) (ca. 2008 - )

Rederier

Mercandia Linierne I/S, Danmark (31. maj, 1990 - 13. marts, 1995)
Dalian Vivid Dragon Shipping Co. Ltd., Dalian, Kina (13. marts, 1995 - 2008)
Bangun Putra Remaja, Jakarta, Indonesien (2008 - )

Hændelser og særlige begivenheder

tirsdag 28. juni, 1988 - 1995
Superflex India / Mercandia V kom aldrig i fart i Danmark. Da Mercandia overtog færgen, lå den oplagt, først i Fredericia, senere i Horsens.

201?
Ukendt skæbne.

Søsterskibe

Nikolaos (ex. Superflex Alfa)
Mercandia VIII (ex. Superflex Bravo)
Besparmak (ex. Superflex Charlie)
Gitte 3 (ex. Superflex Delta)
Superflex Trader (ex. Superflex Echo)
Pantokrator (ex. Superflex Foxtrot)
Corfu Spirit (ex. Superflex Golf)
Megamar (ex. Superflex Hotel)
Victorius 5 (ex. Superflex Juliett)
Ersai 4 (ex. Superflex Kilo)
Bahia del Espiritu Santo (ex. Superflex Lima)
Labitra Karina (ex. Superflex Mike)
Mercandia IV (ex. Superflex November)
Laut Teduh 2 (ex. Superflex Whisky)

Supplerende oplysninger

Design

Peter Zacchi

Typebetegnelse

Superflex MK III

Kendingssignal

OUKU (31. maj, 1990 - 13. marts, 1995)

Flag

Danmark's flagDanmark's flag
Danmark (31. maj, 1990 - 13. marts, 1995)
Saint Vincent og Grenadinerne's flagSaint Vincent og Grenadinerne's flag
Saint Vincent og Grenadinerne (13. marts, 1999 - 2008)

Hjemsteder

København (31. maj, 1990 - 13. marts, 1995)
Kingstown (13. marts, 1995 - )

Dimensioner

Længde: 89,66 m, Længde overalt: 95,81 m, Bredde: 15,0 m, Dybgang: 3,6 m

Tonnage

BT: 4101, BRT: 1281,41, NT: 1230, NRT: 1156,23, DW: 1280

Kapacitet

286 passagerer, 170 personbiler

Fart

Fart: 14 knob

Maskineri

10 stk. Cummins diesel, 2750 kW
4 stk. azimuth propel

Superflex færgerne

Superflex færgerne blev bygget i to varianter, Superflex MK III og Superflex MK IV. MK III og MK IV har stort set samme mål og data, men væsentligste forskel er at øverste vogndæk på MK III er højere, således at det er muligt at medtage lastbiler både på øverste og nederste vogndæk. MK IV er designet med henblik personbiler på øverste vogndæk, og passagerkapaciteten er på denne type lidt større.

Superflex India er bygget som en MK III.

Superflex MK III: Superflex Alfa, Superflex Charlie, Superflex Echo, Superflex Golf, Superflex India, Superflex Kilo, Superflex Mike, Superflex Whisky.

Superflex MK IV: Superflex Bravo, Superflex Delta, Superflex Foxtrot, Superflex Hotel, Superflex Juliett, Superflex Lima, Superflex November.

Billeder af Rosmala (ex. Superflex India)

Oprettet: 29. april 2010. Senest revideret: 27. september 2017.