ÆrøXpressen
© Foto: Brian Krause.
ÆrøXpressen
© Foto: Brian Krause.
ÆrøXpressen
© Foto: Brian Krause.

ÆrøXpressen

Værft: Hvide Sande Skibs- og Bådebyggeri A/S.
Nybygning nr. 137.
Værft (skroget): Ask Enterprise Sia, Riga, Letland
IMO nummer: 9861500.

Bestilt: 20. juni, 2018.
Kølstrakt: 3. september, 2018.
Søsat: 5. april, 2019.

Navn

ÆrøXpressen (25. november, 2019 - )

Rute

Marstal - Rudkøbing (2019 - )

Rederi

ÆrøXpressen A/S, Marstal, Danmark (25. november, 2019 - )

Hændelser og særlige begivenheder

torsdag 2. maj, 2019
Svendborg Bugsers Baltsund påbegyndte bugsering af skroget fra Riga mod Hvide Sande.

fredag 3. maj, 2019
Mens skroget af ÆrøXpressen var under bugsering til Hvide Sande, blev det besluttet, at færgens thrustermotorer skulle sendes fra Hvide Sande til Ærø. Der var nemlig sket det, at konkurrenten Ærøfærgens elfærge Ellen under prøvesejlads havde fået motorhaveri på begge bovthrustere. Da motorerne til ÆrøXpressen er af samme type, besluttede det lille rederi at stille motorerne til rådighed for konkurrenten. ÆrøXpressen skulle gerne nå at få nye motorer fra leverandøren tidsnok til at leveringsplanen kan holdes.

mandag 6. maj, 2019
Baltsund og ÆrøXpressen gik i læ ved Strandby for at vente på bedre vejr. Vinden var for kraftig til at runde Skagen og sejle ned langs vestkysten til Hvide Sande.

onsdag 8. maj, 2019
Ankom til Hvide Sande sidst på aftenen.

mandag 11. november, 2019
Bilbrev udstedt. Anmeldt til registret 12. november, registreret 25. november.

torsdag 14. november, 2019
Prøvesejlads i Ringkøbing Fjord kl. 10.45 - 15.30.

fredag 15. november, 2019
Prøvesejlads i Ringkøbing Fjord kl. 10.20 - 12.00.

mandag 25. november, 2019
Prøvesejlads i Ringkøbing Fjord kl. 10.50 - 23.55.

tirsdag 26. november, 2019
Forlod værftet kl. 22.10, afsejlet fra Hvide Sande mod Marstal kl. 22.35.

torsdag 28. november, 2019
Ankom til Marstal. Lagde til i færgelejet kl. ca. 9.20.

lørdag 30. november, 2019
Indvielsesfest og dåb i Marstal.

søndag 1. december, 2019
Prøvesejlads fra 10-20 til 12.25.

mandag 2. december, 2019
Prøvesejlads. Afgang marstal 09.00, ankomst Rudkøbing 09.55. Afgang Rudkøbing 13.30, ankomst Marstal 14.30.

tirsdag 3. december, 2019
Prøvesejlads kl. 11.15 - 12.50.

torsdag 5. december, 2019
Rederiet meddelte, at den planlagte idriftsættelse 8. december er udskudt til 18. december på grund af udestående dokumentation fra klassen.

fredag 6. december, 2019
Øvelsessejlads. Afgang Marstal 08.55, ankomst Rudkøbing 09.55. Afgang Rudkøbing 12.00, ankomst Marstal 13.00.

onsdag 11. december, 2019
Øvelsessejlads kl. 11.20 - 12.20 (anløb Marstal to gange).

mandag 16. december, 2019
Øvelsessejlads. Afgang Marstal 09.05, ankomst Rudkøbing 10.05. Afgang Rudkøbing 15.35, ankomst Marstal 16.35.

onsdag 18. december, 2019
Første dag i fart. Tilsyneladende havde færgen svært ved at holde fartplanen med en overfartstid på ca. 50 minutter. Overfartstiden var typisk omkring 1 time med forsinkelser til følge. Rederiet meddelte i løbet af dagen på hjemmesiden: Færgen er desværre 45 minutter forsinket grundet problemer med maskineriet.

lørdag 21. december, 2019
Færgen har fortsat problemer med at holde fartplanen. I løbet af 6 dobbeltture blev forsinkelsen til ca. ½ time. Dagens sidste to dobbeltture aflyst på grund af maskinproblemer.

onsdag 25. december, 2019
Dobbeltturen startende fra Marstal 10.30 aflyst.

torsdag 26. december, 2019
Kun mindre forsinkelser (under 10 minutter).

søndag 22. november, 2020
På dagens sidste afgang fra Rudkøbing afsejlede ÆrøXpressen noget forsinket kl. 19.20. Omkring Strynø opstod der problemer, og farten blev nedsat væsentligt. Røgudvikling i maskinrummet medførte, at færgen måtte stoppe helt og kaste anker syd for Strynø. Svendborg Bugsers Dolphin bugserede sidst på aftenen ÆrøXpressen til Marstal, hvor færgen kunne lægge til ved midnatstid. Der var 28 passagerer om bord. Færgen blev taget ud af drift efter hændelsen.

lørdag 28. november, 2020
Den defekte maskine er blevet udskiftet med en ny. Prøvesejlads kl. 12 - 18.20. Rederiet meddelte, at følgende den dags afgange aflyses på grund af fortsatte maskinproblemer.

søndag 29. november, 2020
I fart igen over middag. Gennemførte tre dobbeltture, de to sidste efter normal fartplan. Dagen efter blev alle ture gennemført efter normal fartplan.

tirsdag 1. december, 2020
Afgangen fra Marstal 11.10 og fra Rudkøbing 12.20 aflyst på grund af syn fra Søfartsstyrelsen.

mandag 11. januar, 2021 - fredag 15. januar, 2021
På værft for planlagt vedligeholdelse.

fredag 12. februar, 2021 - lørdag 13. februar, 2021
Kun to dobbeltture blev gennemført 12. februar på grund af tiltagende problemer med is, der forhindrer kølevandssystemet i at fungere. Ingen ture gennemført 13. februar.

søndag 14. februar, 2021
Prøvesejlads formiddag og eftermiddag. Problemet stadig ikke løst.

onsdag 17. februar, 2021
Én dobbelttur gennemført om forbiddagen.

torsdag 18. februar, 2021
Dagens tre sidste dobbeltture gennemført med nogen forsinkelse.

fredag 19. februar, 2021
Sejlads efter normal fartplan genoptaget.

mandag 24. januar, 2022
Forsejlet fra Marstal til Søby kl. 20.18 - kl. 22.29. Direkte i dok.

torsdag 27. januar, 2022
Ud af dok. Forsejlet fra Søby til Marstal kl. 17.33 - kl. 19.45.

fredag 28. januar, 2022
Atter i fart.

fredag 25. marts, 2022
Efter at dagens første dobbeltture var gennemført planmæssigt, blev driften indstillet på grund af motorhaveri. En defekt ventilløfter på bagbords motor resulterede i skade på motorblokken. Færgen forventes i drift igen 8. april.

onsdag 6. april, 2022
Sejlet fra Marstal til Rudkøbing kl. 15.06 - kl. 16.00. Atter i fart fra Marstal fra kl. 17.

søndag 1. januar, 2023
Forsejlet fra Marstal til Søby kl. 20.27 - 22-28. I dok.

torsdag 5. januar, 2023
Ud af dok. Forsejlet fra Søby kl. 21.19 - kl. 23.18. I normal fart dagen efter.

fredag 3. februar, 2023
Ved ankomst til Marstal kl. 13.15 havde ÆrøXpressen vanskeligheder ved at lægge til i færgelejet. Færgen forlod havnen for at foretage et nyt anløb. Kl. 13.41. gik færgen på grund ved ydermolen. Efter nogen tid kom færgen fri og kunne lægge til i færgelejet kl. 14.53. Taget ud af drift.

søndag 5. februar, 2023
Forsejlet fra Marstal til Svendborg kl.08.04 - kl. 10.29. I dok kl. 11.25 for reparation af skrueblade, der var blevet beskadiget ved grundstødningen.

torsdag 9. februar, 2023
Dokket ud kl. 16. Forsejlet fra Svendborg til Marstal kl. 17.21 - kl. 19.28.

fredag 10. februar, 2023
Atter i fart. Første afgang fra Marstal kl. 06.30.

Supplerende oplysninger

Kendingssignal

OXFY (25. november, 2019 - )

Flag

Danmark's flagDanmark's flag
Danmark (25. november, 2019 - )

Hjemsted

Marstal (25. november, 2019 - )

Dimensioner

Længde: 47,63 m, Længde overalt: 49,96 m, Bredde: 12,20 m, Dybgang: 1,92 m, Dybde: 3,45 m

Tonnage

BT: 600, NT: 180, DW: 100

Kapacitet

198 passagerer, 32 personbiler

Fart

Topfart: 15,5 knob

Maskineri

2 stk. GASI 16-07 Scania diesel, 1068 kW
batterier, 316 kWh
2 stk. Danfoss/Editron elmotor, 900 kW
2 stk. propel med justerbare skrueblade
1 stk. tværpropel i bov

Skrog

stål

AIS

Hvor er ÆrøXpressen nu?

Billeder af ÆrøXpressen

Oprettet: 25. september 2018. Senest revideret: 10. februar 2023.