Værft: North East Shipbuilders Ltd., Sunderland, England.
Nybygning nr. 13.
IMO nummer: 8611568.
Søsat: 9. december, 1988.
Færdig: 8. februar, 1989.
Leveret: 14. september, 1989.
Rederier
Mercandia Linierne I/S, Danmark (14. september, 1989 - 15. marts, 1995)
Dalian Vivid Dragon Shipping Co. Ltd., Dalian, Kina (15. marts, 1995 - ?)
Surja Timur Lines PT, Surabaya, Indonesien (2008 - 2015)
Labitra Bahtera Pratama PT, Jakarta, Indonesien (2015 - )
Hændelser og særlige begivenheder
onsdag 8. februar, 1989 - 1995
Superflex Mike / Mercandia III kom aldrig i fart i Danmark. Da Mercandia overtog færgen, lå den oplagt, først i Fredericia, senere i Horsens.
Færgerne Labitra Karina og Mabuhay Nusantara havde begge ligget på red ved Merak nogen tid. Labitra Karina blev påsejlet af Mabuhay Nusantara, der havde agterrampen sænket. Mabuhay Nusantara drev ind i Labitra Karina på en sådan måde, at Labitra Karina fik flere flænger i skroget få centimeter over vandlinjen. Da besætningen på Labitra Karina konstaterede, at der trængte vand ind, halede de ankret og satte færgen på grund på stranden syd for Merak.
Taget af grunden, tilbage til ankerplads ved Merak.
Supplerende oplysninger
Design
Peter Zacchi
Typebetegnelse
Superflex MK IIIKendingssignaler
OXHP (14. september, 1989 - 15. marts, 1995)
PKSJ (2008 - )
Flag
| Danmark (14. september, 1989 - 15. marts, 1995) |
| Saint Vincent og Grenadinerne (15. marts, 1995 - 2008) |
| Indonesien (2008 - ) |
Hjemsteder
København (14. september, 1989 - 15. marts, 1995)
Kingstown (15. marts, 1995 - 2008)
Jakarta (2008 - )
Dimensioner
Længde: 89,66 m, Længde overalt: 95,8 m, Bredde: 15,0 m, Dybgang: 3,6 m
Tonnage
BT: 4101, BRT: 1281,44, NT: 1230, NRT: 1156,23, DW: 1280
Kapacitet
286 passagerer, 170 personbiler
Fart
Fart: 14 knob
Maskineri
10 stk. NTA-855-G2 Cummins diesel, 2750 kW
4 stk. azimuth propel
Superflex færgerne
Superflex færgerne blev bygget i to varianter, Superflex MK III og Superflex MK IV. MK III og MK IV har stort set samme mål og data, men væsentligste forskel er at øverste vogndæk på MK III er højere, således at det er muligt at medtage lastbiler både på øverste og nederste vogndæk. MK IV er designet med henblik personbiler på øverste vogndæk, og passagerkapaciteten er på denne type lidt større.
Superflex Mike er bygget som en MK III.
Superflex MK III: Superflex Alfa, Superflex Charlie, Superflex Echo, Superflex Golf, Superflex India, Superflex Kilo, Superflex Mike, Superflex Whisky.
Superflex MK IV: Superflex Bravo, Superflex Delta, Superflex Foxtrot, Superflex Hotel, Superflex Juliett, Superflex Lima, Superflex November.
Billeder af Bahtera Samudera I
Superflex Mike
DVD No III
Oprettet: 28. april 2010. Senest revideret: 14. maj 2023.