Bahtera Samudera I

Værft: North East Shipbuilders Ltd., Sunderland, England.
Nybygning nr. 13.
IMO nummer: 8611568.

Søsat: 9. december, 1988.
Færdig: 8. februar, 1989.
Leveret: 14. september, 1989.

Navne

Superflex Mike (8. februar, 1989 - 14. september, 1989)
Mercandia III (14. september, 1989 - 15. marts, 1995)
DVD No III (15. marts, 1995 - 2008)
Victorius 3 (2008 - 2015)
Bahtera Samudera I (2015)
Labitra Karina (2015 - )

Ruter

Haikou - Hainan (maj, 1995 - marts, 1996)
Merak (Java) - Bakauheni (Sumatra) (2008 - )

Rederier

Mercandia Linierne I/S, Danmark (14. september, 1989 - 15. marts, 1995)
Dalian Vivid Dragon Shipping Co. Ltd., Dalian, Kina (15. marts, 1995 - ?)
Surja Timur Lines PT, Surabaya, Indonesien (2008 - 2015)
Labitra Bahtera Pratama PT, Jakarta, Indonesien (2015 - )

Hændelser og særlige begivenheder

onsdag 8. februar, 1989 - 1995
Superflex Mike / Mercandia III kom aldrig i fart i Danmark. Da Mercandia overtog færgen, lå den oplagt, først i Fredericia, senere i Horsens.

lørdag 1. april, 2023
Færgerne Labitra Karina og Mabuhay Nusantara havde begge ligget på red ved Merak nogen tid. Labitra Karina blev påsejlet af Mabuhay Nusantara, der havde agterrampen sænket. Mabuhay Nusantara drev ind i Labitra Karina på en sådan måde, at Labitra Karina fik flere flænger i skroget få centimeter over vandlinjen. Da besætningen på Labitra Karina konstaterede, at der trængte vand ind, halede de ankret og satte færgen på grund på stranden syd for Merak.

torsdag 11. maj, 2023
Taget af grunden, tilbage til ankerplads ved Merak.

Søsterskibe

Nikolaos (ex. Superflex Alfa)
Mercandia VIII (ex. Superflex Bravo)
Besparmak (ex. Superflex Charlie)
Gitte 3 (ex. Superflex Delta)
Superflex Trader (ex. Superflex Echo)
Pantokrator (ex. Superflex Foxtrot)
Corfu Spirit (ex. Superflex Golf)
Megamar (ex. Superflex Hotel)
Rosmala (ex. Superflex India)
Victorius 5 (ex. Superflex Juliett)
Ersai 4 (ex. Superflex Kilo)
Bahia del Espiritu Santo (ex. Superflex Lima)
Mercandia IV (ex. Superflex November)
Laut Teduh 2 (ex. Superflex Whisky)

Supplerende oplysninger

Design

Peter Zacchi

Typebetegnelse

Superflex MK III

Kendingssignaler

OXHP (14. september, 1989 - 15. marts, 1995)
PKSJ (2008 - )

Flag

Danmark's flagDanmark's flag
Danmark (14. september, 1989 - 15. marts, 1995)
Saint Vincent og Grenadinerne's flagSaint Vincent og Grenadinerne's flag
Saint Vincent og Grenadinerne (15. marts, 1995 - 2008)
Indonesien's flagIndonesien's flag
Indonesien (2008 - )

Hjemsteder

København (14. september, 1989 - 15. marts, 1995)
Kingstown (15. marts, 1995 - 2008)
Jakarta (2008 - )

Dimensioner

Længde: 89,66 m, Længde overalt: 95,8 m, Bredde: 15,0 m, Dybgang: 3,6 m

Tonnage

BT: 4101, BRT: 1281,44, NT: 1230, NRT: 1156,23, DW: 1280

Kapacitet

286 passagerer, 170 personbiler

Fart

Fart: 14 knob

Maskineri

10 stk. NTA-855-G2 Cummins diesel, 2750 kW
4 stk. azimuth propel

Superflex færgerne

Superflex færgerne blev bygget i to varianter, Superflex MK III og Superflex MK IV. MK III og MK IV har stort set samme mål og data, men væsentligste forskel er at øverste vogndæk på MK III er højere, således at det er muligt at medtage lastbiler både på øverste og nederste vogndæk. MK IV er designet med henblik personbiler på øverste vogndæk, og passagerkapaciteten er på denne type lidt større.

Superflex Mike er bygget som en MK III.

Superflex MK III: Superflex Alfa, Superflex Charlie, Superflex Echo, Superflex Golf, Superflex India, Superflex Kilo, Superflex Mike, Superflex Whisky.

Superflex MK IV: Superflex Bravo, Superflex Delta, Superflex Foxtrot, Superflex Hotel, Superflex Juliett, Superflex Lima, Superflex November.

Billeder af Bahtera Samudera I

Oprettet: 28. april 2010. Senest revideret: 14. maj 2023.