Værft: Jos. L. Meyer Werft, Papenburg, Tyskland.
Nybygning nr. 560.
IMO nummer: 7006314.
Søsat: 19. december, 1969.
Leveret: 29. april, 1970.
Status: Ophugget.
Navne
Apollo (29. april, 1970 - 17. marts, 1976)
Olau Kent (17. marts, 1976 - 9. november, 1980)
Gelting Nord (9. november, 1980 - marts, 1984)
Benodet (marts, 1984 - 28. marts, 1985)
Corbiére (28. marts, 1985 - marts, 1995)
Marketingnavn: Linda I (marts, 1991 - 1992)Apollo (marts, 1995 - 2021)
Ruter
Kapellskär - Mariehamn - Nådendal (2. marts, 1970 - 1975)
Stockholm - Mariehamn - Turku(Åbo) (12. maj, 1975 - 12. december, 1975)
Sheerness - Vlissingen (1. april, 1976 - 10. september, 1980)
Faaborg - Gelting (marts, 1981 - 1982)
Hundested - Sandefjord (1. maj, 1982 - 31. december, 1982)
Plymouth - Roscoff (30. april, 1984 - marts, 1985)
Poole - Cherbourg (21. februar, 1985 - 22. september, 1991)
Portsmouth - Jersey (oktober, 1986)
Helsinki (Helsingfors) - Tallinn (3. november, 1991 - oktober, 1997)
Oplagt (oktober, 1997 - maj, 1998)
Hotelskib (maj, 1998 - 1998)
Kapellskär - Paldiski (9. november, 1998 - december, 1998)
Bagenkop - Kiel (1. marts, 1999 - 30. juni, 1999)
Oplagt (2. juli, 1999 - 2. februar, 2000)
St. Barbe - Blanc Sablon (1. maj, 2000 - januar, 2019)
Matane - Baie-Comeau - Goudbout (2019 - 16. marts, 2019)
Matane - Godbout (også) (2019 - 16. marts, 2019)
Rederier
Partrederi (Rederi AB Slite (Gustaf Myrsten), Rederi AB Volo (Gustaf Myrsten)), Slite, Sverige (29. april, 1970 - 12. marts, 1976)
Olau Line A/S, København, Danmark (12. marts, 1976 - 10. september, 1980)
Nordisk Færgefart A/S, Faaborg, Danmark (1980 - marts, 1984)
Sparekassen SDS, Danmark (10. september, 1980 - 1980)
Charter: Brittany Ferries, Morlaix, Frankrig (marts, 1984 - 1985)
Nordisk Færgefart, A/S, Bahamas (marts, 1984 - september, 1990)
Charter: British Channel Island Ferries (28. marts, 1985 - 1986)
Charter: Truckline Ferries, Cherbourg, Frankrig (maj, 1989 - september, 1990)
Marne Investments Ltd., Bahamas (september, 1990)
Eckerölinjen AB, Isle of Man (september, 1990 - maj, 1995)
Charter: Estonian New Line, Tallinn, Estland (november, 1991 - 1993)
Charter: Tallink Group AS, Tallinn, Estland (1994)
Rederiaktiebolaget Eckerö, Eckerö, Finland (marts, 1995 - 26. januar, 2000)
Charter: Tallink Group AS, Tallinn, Estland (9. november, 1998 - december, 1998)
Charter: Nordisk Færgefart A/S, Faaborg, Danmark (1. marts, 1999 - 30. juni, 1999)
Labrador Marine Inc. (Woodward Group), Goose Bay, Canada (26. januar, 2000 - 16. januar, 2019)
Hændelser og særlige begivenheder
tirsdag 4. oktober, 1994 - mandag 10. oktober, 1994
Tilbageholdt i Helsinki på grund af problemer med bovporten.
Ved afgang fra Bagenkop grundstødte Apollo 350 meter fra havnen kl. ca. 18.30. Færgen sprang læk flere steder, og vand trængte ind i maskinrummet. Apollo kom fri igen, og den finske kaptajn besluttede at fortsætte sejladsen til Kiel med 200 passagerer og 30-40 biler om bord. Apollo ankom til Kiel omkring kl. 21, og brandvæsenet blev tilkaldt for at pumpe vand ud fra maskinrum og tanke i dobbeltbunden. Dagen efter blev Apollo slæbt til reparation ved Lindenau Werft i Kielerfjorden. Da færgen ankom til værftet, havde den 20 graders slagside. Der blev fundet seks huller i bunden.
Reparation afsluttet, Apollo forlod værftet for at genoptage sejladsen.
Mindre brand om bord, som hurtigt var slukket.
Société des Traversiers du Québec ville helst chartre en færge til afløsning, mens den ordinære færge F.A.-Gauthier var på langvarigt værftsophold på grund af vibrationsproblemer fra azimuth-thrusterne. Imidlertid var der ingen passende færge på chartermarkedet, så rederiet endte med at købe den aldrende færge Apollo for $2,1 million.
Apollo påsejlede kajen ved ankomst til Godbout og fik beskadiget bovporten.
Sejladsen genoptaget efter reparation i Matane.
Ved ankomst til Matane kl. 21 påsejlede Apollo kajen og fik større skader i stævnen. Société des Traversiers du Québec har senere valgt ikke at færgen reparere.
Oplagt i Quebec.
Byrådet i Godbout havde planer om, at Apollo skulle sænkes som dykkermål i St. Lawrence floden. Dette ville nødvendiggøre, at maskinerne skulle fjernes, desuden en del asbest og andre miljøskadelige stoffer. Planerne blev aldrig realiseret.
Bugseret fra Quebec, Canada mod Aliaga, Tyrkiet, af bugserbåden Mirjana K (IMO 7420742).
Passerede gennem Gibraltarstrædet, stadig bugseret af Mirjana K.
søndag 5. september, 2021
Ankom til farvandet ud for Aliaga.
Supplerende oplysninger
Design
Robert Tillberg: indretning
Kendingssignaler
SEWD (april, 1970 - marts, 1976)
OUTW (marts, 1976 - marts, 1984)
CFG6209 (januar, 2000 - 2021)
Flag
| Sverige (april, 1970 - marts, 1976) |
| Danmark (marts, 1976 - marts, 1984) |
| Bahamas (marts, 1984 - september, 1990) |
| Isle of Man (Ellan Vannin) (september, 1990 - november, 1991) |
| Estland (marts, 1991 - maj, 1995) |
| Ålandsøerne (maj, 1995 - januar, 2000) |
| Canada (januar, 2000 - 2021) |
Hjemsteder
Slite (april, 1970 - marts, 1976)
Ribe (marts, 1976 - november, 1981)
Faaborg (november, 1981 - marts, 1984)
Nassau (marts, 1984 - september, 1990)
Douglas (september, 1990 - november, 1991)
Tallinn (november, 1991 - maj, 1995)
Eckerö (maj, 1995 - januar, 2001)
St. John's NL (januar, 2001 - 2021)
Dimensioner
Længde overalt: 108,07 m, Bredde: 17,2 m, Dybgang: 4,6 m
Tonnage
BRT: 4238, NRT: 1814, DW: 1118
Kapacitet
1200 passagerer, 240 køjepladser, 260 personbiler
Fart
Fart: 18,5 knob
Maskineri
2 stk. SBV 12M 350 Deutz diesel, 8000 bhk (1969 - 1982)
2 stk. 9L32/36 MAN B&W diesel, 8045 bhk (1982 - )
2 stk. propel med justerbare skrueblade
1 stk. tværpropel i bov
Oprettet: 10. januar 2009. Senest revideret: 21. november 2021.