Værft: Factorías Vulcano, Vigo, Spanien.
Nybygning nr. 1.
Værft (skroget): Astilleros de Sevilla S.A., Sevilla, Spanien
IMO nummer: 9430105.
Bestilt: 29. januar, 2007.
Kølstrakt: 6. maj, 2008.
Søsat: 29. maj, 2013.
Leveret: 27. juni, 2019.
Hændelser og særlige begivenheder
Viking Line ophævede kontrakten på grund af værftets manglende evne til at færdiggøre færgen til tiden. Det halvfærdige skrog henlå herefter ved Astilleros de Sevilla.
Det halvfærdige skrog blev søsat. Skroget var købt af Factorías Vulcano i Vigo, hvortil det blev bugseret.
Værftet skrev kontrakt med Compañia Trasmediterránea.
Prøvesejlads. Det var meningen, at færgen skulle have været leveret til højsæsonen 2018, men på grund af værftets anstrengte økonomiske situation blev arbejdet forsinket og stod stille i længere perioder.
Arbejdet på færgen blev genoptaget efter længere pause.
Overtaget efter flere overskridelser af afleveringstidspunkt.
lørdag 13. marts, 2021 - tirsdag 23. marts, 2021
Forsejlet fra Astican værftet på Las Palmas de Gran Canaria til Cap-Aux Meules. Efter klargøring skal færgen afløse Madeleine.
Supplerende oplysninger
Kendingssignaler
5BAJ5 (26. juni, 2019 - 18. februar, 2021)
CFA3328 (18. februar, 2021 - )
Flag
| Cypern (26. juni, 2019 - 18. februar, 2021) |
| Canada (18. februar, 2021 - ) |
Hjemsteder
Limassol (26. juni, 2019 - 18. februar, 2021)
Ottawa (18. februar, 2021 - )
Dimensioner
Længde overalt: 138,79 m, Bredde: 28 m, Dybgang: 5,7 m
Tonnage
BT: 15966, DW: 2300
Kapacitet
1500 passagerer, 450 personbiler
Fart
Servicefart: 22 knob, Topfart: 26,8 knob
Maskineri
2 stk. 8L46F Wärtsilä diesel, 19200 kW
2 stk. propel med justerbare skrueblade
2 stk. tværpropel i bov
Stabilisatorer
2 stk. finne-stabilisator (en i hver side)
Billeder af Villa de Teror
Madeleine II
Oprettet: 18. juni 2021.