Jan Breydel

Værft: C. Mitchell & Co., Low Walker, Newcastle, England.

Søsat: januar, 1880.
Leveret: juli, 1880.

Status: Forlist.

Navne

Jan Breydel (juli, 1880 - 18. september, 1888)
Danmark (18. september, 1888 - 6. april, 1889)

Rute

Stettin / Swinemunde - København - Christiania (Oslo) - Kristiansand - New York (1889 - 6. april, 1889)

Rederier

Theodore C. Engels & Co. (Engels Line), Antwerpen, Belgien (juli, 1880 - 18. september, 1888)
Aktieselskabet Dampskibsselskabet Thingvalla, Kjøbenhavn, Danmark (18. september, 1888 - 6. april, 1889)

Hændelser og særlige begivenheder

onsdag 20. marts, 1889
Danmark afgik fra København på sin anden rejse mod New York. Ved afgang fra København var der 443 passagerer om bord. Efter stop i Malmø og Christiania (Oslo) var der ved afgang fra Norge 665 passagerer om bord den 24. marts. Inklusiv besætningsmedlemmerne var der i alt 735 om bord.

torsdag 4. april, 1889
Danmark begyndte at få problemer i meget hårdt vejr.

fredag 5. april, 1889
Danmark havde i det hårde vejr fået skruen løftet ud af vandet, så den kørte uden belastning. Herved knækkede skrueaklen og slog hul i skroget, så Danmark begyndte at tage vand ind. Maskinmesteren var blevet ramt af et brudstykke under hændelsen og blev fundet død i maskinen. Der blev sendt nødsignaler, og den britisk-flagede Missouri tilhørende Atlantic Transport Line i Baltimore, USA kom til. Fragtskibet var ikke udrustet til at tage så mange om bord, hvorfor Missouris kaptajn Murrell foreslog at bugsere Danmark i stedet. Bugsering indledtes, og Danmarks pumper arbejdede for at forsøge at holde trit med det indtrængende vand.

lørdag 6. april, 1889
Danmarks pumper kunne ikke følge med, så 70 tons last blev lempet over bord. Alligevel steg vandet, og da ilden under kedlerne slukkedes, og skrueakslen faldt ud, strømmede vandet meget hurtigt ind. Eneste mulighed var at tage de mange mennesker fra Danmark om bord i Missouri, og det lykkedes uden yderligere tab trods det hårde vejr. 665 passagerer og 69 besætningsmedlemmer blev reddet. Missouri var ikke bygget til passagertrafik, men kaptajn Murrell gav ordre til at smide lasten over bord, så de frysende og våde skibbrudne kunne komme i ly.

tirsdag 9. april, 1889
Missouri ankom til Azorerne, fyldt med sultne mennesker. Selvom det var lykkedes at bringe lidt forsyninger med fra Danmark, inden damperen sank, var der ikke tilnærmelsesvist mad nok om bord, så alt var rationeret. Dog var der rigeligt vand om bord, for Missouri var beregnet til transport af levende dyr, hvorfor der var ferskvandsanlæg om bord. Undervejs var passagertallet i øvrigt blevet forøget, idet en dansk kvinde havde født en datter, der blev døbt Atlanta Missouri. Mændene blev sat i land i Sao Miguel for videretransport med et andet skib, mens Missouri med friske forsyninger om bord fortsatte til New York med kvinder og børn. Her blev Kaptajn Murell modtaget som en helt, og Missouris besætning fik en ekstra månedsløn for deres heltemodige indsats.

Supplerende oplysninger

Kendingssignal

NWRQ (21. november, 1888 - 6. april, 1889)

Flag

Belgien's flagBelgien's flag
Belgien (juli, 1880 - 21. november, 1888)
Danmark's flagDanmark's flag
Danmark (21. november, 1888 - 6. april, 1889)

Hjemsteder

Antwerpen (juli, 1880 - 21. november, 1888)
København (21. november, 1888 - 6. april, 1889)

Dimensioner

Længde overalt: 102,6 m, Bredde: 11,0 m, Dybgang: 5,3 m

Tonnage

BRT: 3507,11, NRT: 2484,63

Kapacitet

665 passagerer, 665 køjepladser

Maskineri

1 stk. 2-cylindret compound dampmaskine, 400 nhk
1 stk. fastbladet propel

Skrog

jern

Ingen billeder af Jan Breydel

Der er i øjeblikket over 45000 billeder i faergelejet. Der er desværre endnu ingen billeder af Jan Breydel. Måske kan du hjælpe?

Hvis du har taget billeder, som kan bruges her, må du gerne give besked til faergelejet.dk, f.eks. ved at sende en mail til

Oprettet: 14. maj 2020.