Værft: Lobnitz, Coulborn & Co., Renfrew, Skotland.
Nybygning nr. 452.
Bestilt: marts, 1896.
Søsat: 5. november, 1896.
Leveret: 9. december, 1896.
Status: Ophugget.
Navne
Planlagt navn: Særimmer (11. september, 1896)
Primula (9. december, 1896 - 10. februar, 1938)Ruter
Esbjerg - Harwich (én dobbelttur) (19. december, 1896 - december, 1896)
København - (Grimsby) - Newcastle (hovedsageligt) (7. januar, 1897 - 1902)
København - Reval (Tallinn) (lejlighedsvis) (1900 - 1902)
Newcastle - København - Ventpils (1903)
Esbjerg - Harwich (1903 - 1922)
Esbjerg - Grimsby (også) (1903 - 1922)
Esbjerg - London (også) (1903 - 1922)
København - Hull (også) (1903 - 1922)
København - Newcastle (også) (1903 - 1922)
Esbjerg - Antwerpen - Dunkerque (hovedsageligt) (4. marts, 1922 - 21. december, 1932)
Esbjerg - Harwich (3. december, 1923 - 18. december, 1932)
København - Tórshavn (én tur) (18. februar, 1931 - 13. marts, 1931)
Leith - Færøerne - Island (4. juni, 1935 - 1936)
Esbjerg - Antwerpen - Dunkerque (18. januar, 1936 - 5. februar, 1936)
Esbjerg - Antwerpen - Dunkerque (24. oktober, 1936 - 4. november, 1936)
Hændelser og særlige begivenheder
fredag 11. september, 1896
DEDS' bestyrelse besluttede, at navnet på det nye skib skulle være Særimner. Navnet er hentet i den nordiske mytologi fra den gris, hvor kødet straks voksede ud igen, når kokken skar stykker af siden. Navnet blev dog inden levering ændret til Primula, da skibet skulle sejle til England, og man forudså problemer med et navn indeholdende "æ".
Prøvesejlads. Derefter overtaget af DFDS.
onsdag 16. december, 1896 - torsdag 19. november, 1896
Forsejlet fra Greenock til Esbjerg.
lørdag 26. december, 1896 - søndag 27. december, 1896
Forsejlet fra Esbjerg til København.
Anmeldt til det danske register. Registreret samme dag.
mandag 25. november, 1918 - mandag 17. marts, 1919
Seks ture med britiske krigsfanger Lübeck / Stettin / Warnemünde - England.
onsdag 12. marts, 1919 - lørdag 15. marts, 1919
Sejlede 300 dansksindede Nordschleswigske krigsfanger fra Hull til København.
Indviede den nye rute Esbjerg - Antwerpen - Dunkirk.
lørdag 1. november, 1924 - onsdag 17. december, 1924
Ombygget ved Burmeister & Wain, fik udviddet og moderniseret passagerområderne.
onsdag 21. december, 1932
Oplagt i Esbjerg efter ankomst fra Dunkerque. Bortset fra dokning i Frederikshavn eller Helsingør forblev Primula oplagt i Esbjerg frem til 1935.
Oplagt i Esbjerg.
Solgt til Clayton & Davie, Duston-on-Tyne for ophugning. Afsejlede fra Esbjerg.
Ankom til Duston-on-Tyne.
torsdag 10. februar, 1938
Leveret til ophugningsfirmaet. Salget anmeldt til registret og registreret samme dag.
Supplerende oplysninger
Kendingssignaler
NWRP (6. januar, 1897 - 1933)
OYIB (1934 - 10. februar, 1938)
Flag
| Danmark (6. januar, 1897 - 10. februar, 1938) |
Hjemsteder
København (6. januar, 1897 - 19. februar, 1909)
Esbjerg (19. februar, 1909 - 10. februar, 1938)
Dimensioner
Længde: 81,8 m, Længde overalt: 85,2 m, Bredde: 10,4 m, Dybgang: 5,3 m
Tonnage
BRT: 1524, NRT: 676, DW: 1103
Kapacitet
257 passagerer, 257 køjepladser (1924)
Fart
Fart: 14 knob
Maskineri
1 stk. 3-cylindret Tripple Expansion dampmaskine, 2500 ihk
1 stk. fastbladet propel
Ingen billeder af Primula
Der er i øjeblikket over 44000 billeder i faergelejet. Der er desværre endnu ingen billeder af Primula. Måske kan du hjælpe?
Hvis du har taget billeder, som kan bruges her, må du gerne give besked til faergelejet.dk, f.eks. ved at sende en mail til

Oprettet: 16. juni 2020.